BMW X3: Tretia generácia prichádza. Aj ako ostré M40i

Nová generácia BMW X3 prináša zlepšenia vo všetkých oblastiach. Debutovať bude s troma motormi. Po prvýkrát aj ako ostré X3 M40i z divízie M Performance.

28.06.2017 06:00
debata
Rozmery sa príliš nemenia, zato dizajn áno. BMW... Foto: BMW
BMW X3 - 2017 Rozmery sa príliš nemenia, zato dizajn áno. BMW X3 dostane veľké šesťuholníkové ľadvinky a robustnejší zjav.

BMW šliape na plné obrátky. Uhorková sezóna Mníchovu nehrozí. Len pred dvoma týždňami predstavilo druhý facelift modelových radov 1 a 2, nasledovala nová generácia 5-dverového kupé 6 Gran Turismo a teraz pridáva tretiu generáciu SAV X3. Napokon, bolo na čase. Dosluhujúci model má na konte už sedem rokov kariéry a v konkurenčnom boji s novým Audi Q5 či Mercedesom-Benz GLC začal mníchovský predstaviteľ športovo-úžitkových modelov v poslednej dobe strácať na atraktivite. To sa ale zakrátko zmení.

BMW X3 - 2017
BMW X3 - 2017
+21BMW X3 - 2017

Nové BMW X3 nielenže dobieha náskok konkurentov, ale naznačuje aj to, na čo sa môžeme tešiť v novom BMW 3. Je vlastne prvým predstaviteľom ďalšej generácie trojkového radu. Dobrou správou je, že na rozdiel od menšieho BMW X1, ktoré prešlo z dôvodu prechodu na platformu UKL, spoločnou s Mini, na predný náhon, X-trojka ostáva pravým „bavorákom“ so všetkým, čo k tomu patrí. Platforma CLAR počíta so zadným náhonom, ako aj so systémom xDrive. To, že sa tretia generácia rodila na čistom hárku papiera, naznačuje zmena dizajnu aj techniky. Rozmery však ostávajú podľa BMW veľmi príbuzné.

Najväčšou zmenou v proporciách je nárast... Foto: BMW
BMW X3 - 2017 Najväčšou zmenou v proporciách je nárast rázvoru náprav o päť centimetrov. Svetlá výška narástla na 204 mm. Aj tá stojí za brodivosťou 500 mm.

Presné údaje neposkytlo, vieme len, že rázvor náprav sa natiahol o 50 mm, teda na 2 860 mm. Stojí za tým najmä skrátenie predného previsu, čo prinieslo nielen atletickejší postoj, ale aj optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50:50. Mníchov prezradil aj nájazdové uhly – vpredu 25,7 a vzadu 22,6 stupňa. Prekvapuje aj svetlou výškou 204 mm, takže terénu sa báť určite nebude. K tomu pridáva slušný prejazdový uhol 19,4 stupňa a brodivosť až 500 mm. BMW tiež prezradilo, že hmotnosť klesla vďaka rozsiahlemu nasadeniu hliníka, ľahším motorom a podvozku o 55 kg, a že koeficient aerodynamického odporu vzduchu zredukovalo na Cd 0,29.

Vzadu má X3 výrazný strešný spojler a dve... Foto: BMW
BMW X3 - 2017 Vzadu má X3 výrazný strešný spojler a dve koncovky výfukov evokujúce jeho športovú povahu.

Na dizajne neostal kameň na kameni. Novinka pôsobí robustnejšie a sebavedomejšie. Z predchádzajúcej generácie si požičala len typickú stúpajúcu linku zadných okien. Inak je všetko nové, vrátane obrovských 6-uholníkových ľadviniek, ktorých sa takmer dotýkajú úzke reflektory, na želanie s full-LED technológiou. Športový charakter umocňuje zadný strešný spojler a dve koncovky výfukov. Zákazníci sa budú môcť rozhodnúť pre línie xLine s doplnkami z matného hliníka, Luxury Line s chrómovými dekoráciami a líniou M Sport s aerodynamickým paketom, 20-palcovými diskami či modrými strmeňmi bŕzd.

Novinkou na palube je virtuálny prístrojový... Foto: BMW
BMW X3 - 2017 Novinkou na palube je virtuálny prístrojový panel s 12,3-palcovou obrazovkou, infotainment iDrive ovládaný gestami, trojzónová klimatizácia či ventilované sedadlá.

Interiér má ponúknuť o čosi viac priestoru, ale najmä vyšší akustický komfort a viac luxusu. Novinkou je napríklad virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca, trojzónová klimatizácia, ventilované sedadlá, kľúč Display Key, ktorý na diaľku zobrazuje napríklad údaje palubného počítača alebo aj to, či sú zatvorené okná. Navyše ním možno ovládať nezávislé kúrenie. Nechýba ani najnovšia generácia infotainmentu iDrive s 10,2-palcovou obrazovkou, kompatibilná so smartfónmi, doplnená o ovládanie pomocou gest. Luxusnú atmosféru dotvára ambientné podsvietenie interiéru v šiestich farbách, ktoré v tme vytvára efekt vznášajúceho sa stredového displeja.

Do kufra naložíte v základnom usporiadaní 55 %... Foto: BMW
BMW X3 - 2017 Do kufra naložíte v základnom usporiadaní 55 % litrov batožín, teda na chlp presne s minulou generáciou.

Cestujúci vzadu budú profitovať z nastaviteľného sklonu operadiel v typicky mníchovskom pomere 40:20:40. Po ich sklopení sa veľkosť kufra zväčší zo základných 550 na 1 600 litrov. To ale znamená, že v tomto smere nepridalo nové BMW X3 v porovnaní s predošlou generáciou ani liter k dobru. Zato prichádza s plejádou asistenčných systémov od autonómnych bŕzd, cez adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, udržiavaním v jazdnom prúde, monitoring chodcov a únavy vodiča, asistenčným riadenie v kolónach až po asistent zmeny jazdného prúdu, ktorý bude dostupný od konca tohto roka. Podobne ako systém semiautonómneho riadenia CoPilot.

Systém pohonu oboch náprav xDrive uprednostňuje... Foto: BMW
BMW X3 - 2017 Systém pohonu oboch náprav xDrive uprednostňuje zadnú nápravu. V teréne sa však pomer mení podľa potreby.
Kariéru odštartuje tretia generácia zatiaľ s troma motormi TwinPower Turbo. Základom je dvojlitrový naftový 4-valec pre verziu xDrive 20d (140 kW). Nad ním stoja dva 6-valce – naftový 3-liter pre xDrive30d (195 kW) a ostrý benzínový 3-liter pre X3 M40i (265 kW). Táto verzia je vôbec prvým modelom X3 z dielne divízie M Performance. Potom neprekvapí zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy. Až koncom roka pribudnú benzínové 4-valce xDrive20i (135 kW), sDrive20i s pohonom zadných kolies a xDrive30i (185 kW). Všetky motory budú zatiaľ dodávané s novou ľahšou a účinnejšou 8-stupňovou prevodovkou Steptronic s možnosťou ovládania na volante.

Systém xDrive zabezpečuje naďalej permanentný pohon oboch náprav, pri ktorom sa pomer hnacieho momentu mení na základe aktuálnych podmienok. V štandardnom režime však uprednostňuje zadné kolesá, aby si X3 zachovalo charakter zadokolky. Podvozok používa dvojité trojuholníkové ramená na prednej náprave a zadné 5-prvkové zavesenie, podobne ako predchodca. Upravená však bola geometria a naladenie pružín či tlmičov. Navyše sa BMW podarilo znížiť hmotnosť neodpružených hmôt. Za príplatok dostanete adaptívne tlmiče s dynamickou kontrolou alebo športový M Podvozok s tuhším odpružením a až 21-palcovými diskami.

K dispozícii je aj príplatková športová brzdová sústava a variabilné riadenie, ktoré je súčasťou balíka M Sport. Stabilitu a trakciu zvyšuje elektronicky riadený diferenciál Automatic Brake Diferential Brake (ADB-X) či pribrzďovanie kolies v zákrutách Dynamic Brake Control DBC. V teréne pomôže hill-holder a kontrola prudkého klesania Hill Descent Control HDC. Vodič dostane na výber niekoľko jazdných režimov (Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+), ktoré menia charakteristiku motora, prevodovky, riadenia, trakčných systémov, pohonu xDrive, prípadne reakcie elektronicky riadených tlmičov.

Novinka BMW sa svetu predstaví po boku kupé 6 Gran Turismo na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

Technické údaje

Verzia sDrive20i xDrive20i xDrive30i M40i xDrive20d xDrive30d
Objem motora (ccm) 1 998 1 998 1 998 2 998 1 995 2 993
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 6/24 4/16 6/24
Max. výkon (kW/ot.) 135/5 000 135/5 000 185/5 200 265/5 500 140/4 000 195/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 290/1 350 290/1 350 350/1 450 500/1 520 400/1 750 620/2 000
Prevodovka 8A (2WD) 8A 8A 8A 8A 8A
Max. rýchlosť (km/h) 215 215 240 250 213 240
0 – 100 km/h (s) 8,3 8,3 6,3 4,8 8,0 5,8
Spotreba na 100 km (l) 7,4 7,2 7,4 8,4 5,4 6,0

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #BMW X3 #autosalón Frankfurt 2017
Články podľa značiek