BMW šliape na plné obrátky. Uhorková sezóna Mníchovu nehrozí. Len pred dvoma týždňami predstavilo druhý facelift modelových radov 1 a 2, nasledovala nová generácia 5-dverového kupé 6 Gran Turismo a teraz pridáva tretiu generáciu SAV X3. Napokon, bolo na čase. Dosluhujúci model má na konte už sedem rokov kariéry a v konkurenčnom boji s novým Audi Q5 či Mercedesom-Benz GLC začal mníchovský predstaviteľ športovo-úžitkových modelov v poslednej dobe strácať na atraktivite. To sa ale zakrátko zmení.
Nové BMW X3 nielenže dobieha náskok konkurentov, ale naznačuje aj to, na čo sa môžeme tešiť v novom BMW 3. Je vlastne prvým predstaviteľom ďalšej generácie trojkového radu. Dobrou správou je, že na rozdiel od menšieho BMW X1, ktoré prešlo z dôvodu prechodu na platformu UKL, spoločnou s Mini, na predný náhon, X-trojka ostáva pravým „bavorákom“ so všetkým, čo k tomu patrí. Platforma CLAR počíta so zadným náhonom, ako aj so systémom xDrive. To, že sa tretia generácia rodila na čistom hárku papiera, naznačuje zmena dizajnu aj techniky. Rozmery však ostávajú podľa BMW veľmi príbuzné.
Presné údaje neposkytlo, vieme len, že rázvor náprav sa natiahol o 50 mm, teda na 2 860 mm. Stojí za tým najmä skrátenie predného previsu, čo prinieslo nielen atletickejší postoj, ale aj optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50:50. Mníchov prezradil aj nájazdové uhly – vpredu 25,7 a vzadu 22,6 stupňa. Prekvapuje aj svetlou výškou 204 mm, takže terénu sa báť určite nebude. K tomu pridáva slušný prejazdový uhol 19,4 stupňa a brodivosť až 500 mm. BMW tiež prezradilo, že hmotnosť klesla vďaka rozsiahlemu nasadeniu hliníka, ľahším motorom a podvozku o 55 kg, a že koeficient aerodynamického odporu vzduchu zredukovalo na Cd 0,29.
Na dizajne neostal kameň na kameni. Novinka pôsobí robustnejšie a sebavedomejšie. Z predchádzajúcej generácie si požičala len typickú stúpajúcu linku zadných okien. Inak je všetko nové, vrátane obrovských 6-uholníkových ľadviniek, ktorých sa takmer dotýkajú úzke reflektory, na želanie s full-LED technológiou. Športový charakter umocňuje zadný strešný spojler a dve koncovky výfukov. Zákazníci sa budú môcť rozhodnúť pre línie xLine s doplnkami z matného hliníka, Luxury Line s chrómovými dekoráciami a líniou M Sport s aerodynamickým paketom, 20-palcovými diskami či modrými strmeňmi bŕzd.
Interiér má ponúknuť o čosi viac priestoru, ale najmä vyšší akustický komfort a viac luxusu. Novinkou je napríklad virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca, trojzónová klimatizácia, ventilované sedadlá, kľúč Display Key, ktorý na diaľku zobrazuje napríklad údaje palubného počítača alebo aj to, či sú zatvorené okná. Navyše ním možno ovládať nezávislé kúrenie. Nechýba ani najnovšia generácia infotainmentu iDrive s 10,2-palcovou obrazovkou, kompatibilná so smartfónmi, doplnená o ovládanie pomocou gest. Luxusnú atmosféru dotvára ambientné podsvietenie interiéru v šiestich farbách, ktoré v tme vytvára efekt vznášajúceho sa stredového displeja.
Cestujúci vzadu budú profitovať z nastaviteľného sklonu operadiel v typicky mníchovskom pomere 40:20:40. Po ich sklopení sa veľkosť kufra zväčší zo základných 550 na 1 600 litrov. To ale znamená, že v tomto smere nepridalo nové BMW X3 v porovnaní s predošlou generáciou ani liter k dobru. Zato prichádza s plejádou asistenčných systémov od autonómnych bŕzd, cez adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, udržiavaním v jazdnom prúde, monitoring chodcov a únavy vodiča, asistenčným riadenie v kolónach až po asistent zmeny jazdného prúdu, ktorý bude dostupný od konca tohto roka. Podobne ako systém semiautonómneho riadenia CoPilot.
Systém xDrive zabezpečuje naďalej permanentný pohon oboch náprav, pri ktorom sa pomer hnacieho momentu mení na základe aktuálnych podmienok. V štandardnom režime však uprednostňuje zadné kolesá, aby si X3 zachovalo charakter zadokolky. Podvozok používa dvojité trojuholníkové ramená na prednej náprave a zadné 5-prvkové zavesenie, podobne ako predchodca. Upravená však bola geometria a naladenie pružín či tlmičov. Navyše sa BMW podarilo znížiť hmotnosť neodpružených hmôt. Za príplatok dostanete adaptívne tlmiče s dynamickou kontrolou alebo športový M Podvozok s tuhším odpružením a až 21-palcovými diskami.
K dispozícii je aj príplatková športová brzdová sústava a variabilné riadenie, ktoré je súčasťou balíka M Sport. Stabilitu a trakciu zvyšuje elektronicky riadený diferenciál Automatic Brake Diferential Brake (ADB-X) či pribrzďovanie kolies v zákrutách Dynamic Brake Control DBC. V teréne pomôže hill-holder a kontrola prudkého klesania Hill Descent Control HDC. Vodič dostane na výber niekoľko jazdných režimov (Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+), ktoré menia charakteristiku motora, prevodovky, riadenia, trakčných systémov, pohonu xDrive, prípadne reakcie elektronicky riadených tlmičov.
Novinka BMW sa svetu predstaví po boku kupé 6 Gran Turismo na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.
Technické údaje
Verzia | sDrive20i | xDrive20i | xDrive30i | M40i | xDrive20d | xDrive30d |
---|---|---|---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 998 | 1 998 | 1 998 | 2 998 | 1 995 | 2 993 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 4/16 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 135/5 000 | 135/5 000 | 185/5 200 | 265/5 500 | 140/4 000 | 195/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 290/1 350 | 290/1 350 | 350/1 450 | 500/1 520 | 400/1 750 | 620/2 000 |
Prevodovka | 8A (2WD) | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 215 | 215 | 240 | 250 | 213 | 240 |
0 – 100 km/h (s) | 8,3 | 8,3 | 6,3 | 4,8 | 8,0 | 5,8 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,4 | 7,2 | 7,4 | 8,4 | 5,4 | 6,0 |