Aston Martin Valkyrie: Beštia je hotová na 95 %. Gramy šetrí aj na logu

14.07.2017 06:00

F1 pre bežné cesty dozrieva do finálnej podoby. Volá sa Valkyrie a nepripomína nič, čo jazdí na štyroch kolesách. Disciplínu 0-300-0 km/h má zvládnuť za 15 sekúnd. O prítlak sa starajú Venturiho tunely. Aj preto nemá „krídla“.

Aston Martin Valkyrie má byť čosi ako F1 na...
Aston Martin Valkyrie má byť čosi ako F1 na značkách. A tak aj vyzerá. Váži len 1 030 kg. To aj vďaka karbónu či magnéziu. Autor: Aston-Martin

Uchádzať sa o tento úžasný stroj z Gaydonu už nemá význam. Plánovaná séria stopäťdesiatich exemplárov má svojich majiteľov. To napriek cene 2,5 milióna libier za kus a stále nejasným parametrom. V skratke to teda znamená, že zákazníci ani presne nevedia, čo dostanú. Rozhodne to ale nebude nič bežné. Nový Aston Martin Valkyrie, ktorý sa rodí zo spolupráce britskej automobilky, tímu Red Bull Racing a AF Racing, má byť tým najúžasnejším športovým autom, aké kedy jazdilo na bežných cestách. Bude to vlastne F1 na značkách. A tak aj vyzerá.

Aston-Martin
		Valkyrie
Aston-Martin
		Valkyrie
+16Aston-Martin
		Valkyrie

Aston Martin odhaľuje detaily postupne a robí to už viac ako rok. Po vlaňajšej premiére prototypu nasledovala súkromná prezentácia počas Veľkej Ceny Monaka, kde Aston Martin predviedol svoju hyperšelmu v ďalšom štádiu vývoja privátnej klientele. A teraz „pustil perie“ aj pre „plebs“. Riaditeľ dizajnu Miles Nurnberger sa vyjadril, že Valkyrie, predtým známa ako projekt AM-RB 001, je hotová na 95 %. V porovnaní s vlaňajším konceptom došlo naozaj k badateľným zmenám. Tie sa týkajú najmä aerodynamiky. Práve tá má stáť za extrémnymi výkonmi tohto hyperšportu.

Extrémna Valkyrie stavila na princíp Venturiho...
Extrémna Valkyrie stavila na princíp Venturiho tunelov. Práve schopnosť priviesť k zadnému difúzoru obrovský objem vzduchu je kľúčom k úžasnému prítlaku. Aj preto si vystačí bez vyzývavých spojlerov. Autor: Aston-Martin

Valkyrie totiž využíva princíp Venturiho tunelov. Tie privádzajú pod vozidlo a k zadnému difúzoru extrémne veľa vzduchu, zvyšujú jeho prúdenie a vytvárajú obrovský prítlak. Pri maximálnej rýchlosti 350 km/h bude podvozok schopný generovať neuveriteľných 1 816 kg, to je viac, ako váži samotná Valkyrie. Na váhe má totiž len 1 030 kg. Tento efekt zabezpečí úžasnú stabilitu. Aj preto si Valkyrie vystačí bez vyzývavých spojlerov, ktoré by kazili jej hladké plochy. Aerodynamické zmeny prebehli najmä v oblasti otvorov za prednými kolesami.

Interiér je strohý, ale vraj dosť priestranný...
Interiér je strohý, ale vraj dosť priestranný pre dvoch dospelých. Sedadlá sú pevné. Nastavujú sa volant a pedále. Autor: Aston-Martin

Všimnúť si môžeme aj absentujúce spätné zrkadlá, ktoré nahradili dve kamery v zadnej časti, prenášajúce obraz na displeje umiestnené v interiéri v oblasti predných stĺpikov. To uľahčí prúdniciam vzduchu obtekať karosériu a zároveň odstráni klasický problém spätných zrkadiel, ktorých plochu odrazu často zmenšujú konštrukčné prvky vozidla. Nové sú aj svetlá, keďže Valkyrie sa chystá na bežné cesty. Pochopiteľne, ani tie nie sú obyčajné. Uchytené sú priamo v hliníkovom ráme, čo znižuje ich hmotnosť o 30 až 40 % v porovnaní so svetlami v iných Aston Martinoch.

Odnímateľný volant poskytuje vodičovi všetky...
Odnímateľný volant poskytuje vodičovi všetky potrebné údaje prostredníctvom OLED displeja. Spätné zrkadlá nahradili obrazovky. Autor: Aston-Martin

Podobne je to so zadným brzdovým svetlom umiestneným na vrchole plutvy sania vzduchu. Má rozmer len 5,5 × 9,5 mm, čo z neho robí najmenšie a najľahšie brzdové svetlo na svete. Posadnutosť, s akou sa snažili v Gaydone šetriť každý gram hmotnosti, však nájdeme na celkom inom mieste. Konštruktérom sa totiž zdalo príliš ťažké aj samotné logo na prednej kapote. Preto ho vyrobili z leptaného eloxovaného hliníka, ktorý má hrúbku len 70 mikrónov, čo je o 30 % menej, ako má ľudský vlas. Následne je tento ultratenký „film“ pripevnený ku karbónovému telu chemickou cestou a prekrytý vrstvou laku.

Nastupovanie do kokpitu bude poriadne...
Nastupovanie do kokpitu bude poriadne krkolomné. Stojí však iste za to. Autor: Aston-Martin

Po prvýkrát nás necháva Aston Martin nahliadnuť aj do kokpitu. Ten naozaj nie je ďaleko od monopostov F1. S tým rozdielom, že Valkyrie má vraj dostatok miesta pre dvoch dospelých. Sedadlá sú integrované priamo v karbónovej štruktúre monokoku. Nastavuje sa volant a pedále. V základe dostanú zákazníci 4-bodové bezpečnostné pásy, no za príplatok si môžu dopriať 6-bodové. Všetky potrebné informácie dostáva vodič z veľkého OLED displeja v srdci volantu. Ako inak, je odnímateľný, podobne ako v monopostoch, aby sa uľahčilo nastupovanie cez krídlové dvere. I tak bude krkolomné.

Predné svetlá sú o 30 % ľahšie, ako používajú...
Predné svetlá sú o 30 % ľahšie, ako používajú sériové modely Aston Martina. Autor: Aston-Martin

O technike sa v novej tlačovej správe Aston Martin nezmieňuje. Vychádzať tak môžeme len zo starších informácií. Podľa nich by mal Valkyriu poháňať atmosférický 12-valec s objemom šiestich až siedmich litrov s výkonom 900 koní (661 kW) pri 9 500 otáčkach za minútu, ktorému bude asistovať systém KERS, schopný pridať krátkodobo minimálne ďalších 60 kW. Niektoré zdroje uvádzajú výkon zážihového srdca Valkyrie až 1 000 koní. Celkový výkon sa tak odhaduje na približne 1 130 koní (831 kW).

To znamená, že hyperšport z Gaydonu podlezie výkonovú hmotnosť pod úroveň 1 : 1, jednoducho, bude mať viac konských síl ako kilogramov. Dynamikou by teda mal dať lekciu všetkej mysliteľnej konkurencii. Od Bugatti Chiron, cez Aston Martin One 77 až po Koenigsegg One 1. Súperom by mu mohla byť len pripravovaná šelma od AMG s motorom priamo z monopostu F1, ktorej finálne parametre však zatiaľ nepoznáme. Aston Martin plánuje vyrobiť okrem 150-kusovej série aj ďalších 25 okruhových exemplárov.

Finálnu verziu by mohla automobilka predstaviť už budúci rok, no prvé kusy zamieria k zákazníkom až na jar 2019.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#prototyp #Aston Martin Valkyrie #Aston Martin
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
12. 6. 2017zlacnenie1.074 €zlacnenie1.239 €
5. 6. 2017zlacnenie1.085 €zlacnenie1.252 €
29. 5. 2017zlacnenie1.103 €zlacnenie1.267 €
22. 5. 2017zlacnenie1.111 €zlacnenie1.275 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk