Schaeffler P2: Hybridný modul aj pre autá s manuálmi!

Nemecká spoločnosť Schaeffler prichádza s riešením, ako implantovať ľahký hybridný pohon aj pre autá vybavené manuálnou prevodovkou. Ušetriť môže až 20 % paliva.

19.07.2017 12:00
debata (1)
Kompaktný hybridný modul pre autá s manuálnou... Foto: Schaeffler
Schaeffler - hybridný P2 modul pre manuálne prevodovky Kompaktný hybridný modul pre autá s manuálnou prevodovkou pracuje s 48-voltovým okruhom. Obsahuje dve spojky a umožňuje elektrickú asistenciu, čisto elektrickú jazdu, rekuperáciu aj plachtenie.

Firma Schaeffler je významným dodávateľom pre automobilový priemysel. V posednom období pracovala napríklad na vývoji technológie odpojovania jedného valca pri novej generácii 3-valcového motora 1,0 EcoBoost od Fordu. A teraz prichádza s ďalším zaujímavým technickým riešením. Týka sa hybridného pohonu. Tvrdí, že jej kompaktný hybridný modul s jednoduchým názvom P2 by mohol viesť k „hybridizácii“ áut, ktoré sú vybavené manuálnou prevodovkou. A to, ako vieme, je naozaj unikát. Azda s výnimkou kupé Honda CR-Z, ktoré však nakoniec veľkú dieru do sveta neurobilo.

Vo všeobecnosti totiž platí, že pre hybridný pohon je výhodnejšia automatická prevodovka, či už klasická s hydrodynamickým meničom, dvojspojková, alebo CVT, ktorú využíva vo veľkom Toyota pri všetkých svojich hybridných modeloch. Jednoducho, automat a jeho softvér dokáže lepšie využiť potenciál hybridného pohonu. Je totiž múdrejší ako samotný vodič a vie lepšie spolupracovať so spaľovacím motorom a s elektromotorom. Potenciál pre manuálne hybridy tu však predsa len je. A práve pre ne vyvinul Schaeffler hybridný modul P2.

Zariadenie má zatiaľ výkon len 12 kW,... Foto: Schaeffler
Schaeffler - hybridný P2 modul pre manuálne prevodovky Zariadenie má zatiaľ výkon len 12 kW, Schaeffler však počíta aj s elektromotormi naladenými na 100 kW. Tým by efektivita systému vzrástla. V súčasnosti by technológia vedela ušetriť asi 20 % paliva.

Ten sa podobne ako pri mnohých hybridoch namontuje medzi spaľovací agregát a prevodovku, tentoraz však manuálnu. Okrem elektromotora obsahuje aj dvojicu spojok. Jedna oddeľuje spaľovací motor od elektromotora a druhá elektromotor od prevodovky. To umožňuje rôzne režimy činnosti. Napríklad čisto elektrický pohon, rekuperáciu, plachtenie, ale aj dobíjanie batérie pomocou spaľovacieho motora. Výkon modulu je síce len 12 kW, čo je v porovnaní s modulom pre automaty podstatne menej, tam môže mať elektromotor až 80 kW, no i tak dokáže systém ušetriť 20 % paliva.

Systém bude mať dve spojky. Čiatsočne budú... Foto: Schaeffler
Schaeffler - hybridný P2 modul pre manuálne prevodovky Systém bude mať dve spojky. Čiatsočne budú ovládané vodičom a čiastočne elektronikou.

Navyše je pripravený aj pre zástavbu výkonnejších elektromotorov s maximálnym výkonom do 100 kW. Riešenie so slabším elektromotorom je však pre manuálne prevodovky optimálne. A to aj z pohľadu ceny. Na druhej strane sú tu určité obmedzenia. Napríklad plachtenie je možné využívať len do rýchlosti 50 km/h a čisto elektrický režim tiež len pri nižších rýchlostiach alebo pri parkovaní. Len na porovnanie, modul pre automatické prevodovky dokáže plachtiť až do rýchlosti 160 km/h, ušetriť 22 % paliva a spolupracovať so spaľovacími motormi s krútiacim momentom až 800 Nm.

Systém P2 pracuje so 42-voltovým elektrickým okruhom, čo jeho presadzovaniu v budúcnosti hrá do kariet, a je natoľko kompaktný, že sa zmestí aj do áut s priečnym uložením motorov a prevodoviek. Túto koncepciu má pritom väčšina moderných kompaktov. Rekuperovanú energiu uskladňuje vo vlastnej 48-voltovej batérii. Spoločnosť je presvedčená, že o jej novinku bude vzhľadom na snahu o znižovanie emisií a tiež z dôvodu veľmi priaznivej ceny záujem zo strany automobiliek. Tvrdí, že modul P2 je možné integrovať aj do už existujúcich vozidiel, a to aj preto, že kabeláž systému je o 75 % menšia ako pri systémoch s 12-voltovým okruhom.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #hybridné autá #Schaeffler #manuálna prevodovka #hybridy
Články podľa značiek