Mercedes-Benz X: 'Nemecká Navara' môže mať diesel V6 aj 4Matic

20.07.2017 06:00

Po vlaňajšom koncepte predstavuje Stuttgart svoj prvý sériový pikap Mercedes-Benz X. Ako základ poslúžil Nissan Navara, no automobilka sľubuje komfort, bezpečnosť a výkon, na aké sú zákazníci trojcípej hviezdy zvyknutí. Dokazuje to motorom V6, 7-stupňovým automatom, permanentným pohonom 4Matic a záplavou asistenčných systémov.

Prvý pikap Mercedesu-Benz vychádza z Nissanu...
Prvý pikap Mercedesu-Benz vychádza z Nissanu Navara. V Stuttgarte si však dali záležať, aby ho pripomínal čo najmenej. Predná časť je prakticky úplne nová. Autor: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je v triede úžitkových vozidiel rovnako silným hráčom ako medzi tými osobnými. Ponuka siaha od malého Citanu až po výkonný ťahač Actros. Jedna medzera v ponuke tu však predsa len bola. Automobilka s trojcípou hviezdou nemala žiaden pikap. A to bola veľká škoda. Ich popularita totiž rastie nielen v USA, Južnej Amerike či Austrálii, ktoré patria k mekkám pikapov, ale dokonca aj v Európe. Presne tam mieri nový Mercedes-Benz triedy X, o ktorom dal Stuttgart vedieť po prvýkrát vlani v Paríži formou rovnomenného konceptu. A teraz prišiel konečne rad na sériovú verziu.

Utajená Navara

Po techniku nemuseli ísť konštruktéri príliš ďaleko. Ako základ poslúžil nový Nissan Navara, či ak chcete, Renault Alaskan. Trieda X tak bude tretím členom rodiny, čo je logické, keďže automobilka s trojcípou hviezdou má s alianciou Renault-Nissan už dlhodobo úspešnú spoluprácu. Jej výsledkom je malá dodávka Citan či používanie francúzskych dieselov v kompaktných Mercedesoch. Toto je však celkom iná káva. Nemecký výrobca totiž sľúbil, že trieda X nebude len obyčajnou prezlečenou Navarou, ale ponúkne zákazníkom Mercedesu-Benz to, na čo sú zvyknutí v jeho osobných SUV. Na Navare zmenil, čo sa len dalo.

Luxusná verzia Power má lakované plasty,...
Luxusná verzia Power má lakované plasty, chrómové dekorácie a 19-palcové disky kolies. Autor: Mercedes-Benz

Začať môžeme exteriérom, ktorý má úplne novú prednú časť vrátane kapoty a rozšírených blatníkov. Čelo zdobí typická maska s dvojicou lamiel a centrálne situovanou hviezdou. Nové sú aj svetlá, za príplatok s full-LED technológiou. Z profilu vzbudila záujem zdvihnutá spodná línia okien. Zozadu zas svetlá s novou grafikou. Špecifický je aj dizajn kolies s priemerom od 17 až do 19 palcov. A keďže trieda X bude určená širokému spektru zákazníkov – od tých, čo požadujú drsné pracovné náradie, až po tých, čo preferujú aktívny životný štýl a pikap berú viac ako SUV, na výber budú tri verzie.

Do lesa aj do opery

Základom je línia Pure s plechovými diskami a nelakovanými nárazníkmi, určená na pracovné použitie. Nad ňou stojí línia Progressive, ktorá hliníkovými diskami a lakovanými nárazníkmi či bohatšou výbavou prináša viac komfortu a univerzálnosti. Na vrchole tróni štýlová úroveň Power s chrómovými doplnkami a „nadupaným“ interiérom s koženým čalúnením či dvojzónovou klimatizáciou a multimediálnym rozhraním s 8,2-palcovým displejom. Ani v jednom prípade však trieda X nezabúda na svoje drsné korene. Úpravou dizajnu síce v porovnaní s Navarou narástla do dĺžky o 40 mm (5 430 mm) a do šírky vďaka vypuklým blatníkom až o 70 mm (1 920 mm), ale terénne parametre ostávajú bez zmien.

Na korbe trieda X uvezie 1,1 tony nákladu a...
Na korbe trieda X uvezie 1,1 tony nákladu a utiahne príves s hmotnosťou 3,5 tony. Autor: Mercedes-Benz

Nový pikap má nájazdové uhly 30,1 a vzadu 25,9 stupňa a svetlú výšku 202 mm, ktorú je možné na požiadanie zvýšiť o ďalších 20 mm. Zvláda tiež brody hlboké 600 mm. Pritom odvezie 1,2 tony nákladu, čo predstavuje napríklad 17 plných sudov piva, a k tomu utiahne 3,5 tony. Ako príklad automobilka uvádza príves s troma koňmi alebo osemmetrovú jachtu. Nákladný priestor má rozmery 1 584 × 1 560 × 474 mm. Zadné veko sa otvára do uhla 90 stupňov. Možná je však demontáž zadného nárazníka, ktorá zväčší tento uhol až na 180 stupňov. Posádka by si mala užívať komfort SUV, aspoň vo vyšších verziách Progressive a najmä Power.

Luxus ako v SUV

Kabína je prepracovaná do posledného detailu. Je tu nová palubná doska s vysunutým displejom a šiestimi kruhovými prieduchmi ventilácie. Zo Stuttgartu pochádza aj prístrojový panel a 4-ramenný multifunkčný volant s 12 tlačidlami. Medzi „budíkmi“ môže byť umiestnený farebný 8,2-palcový TFT displej. Úplne nové sú aj sedadlá. Za príplatok dostanete dvojzónovú klimatizáciu, elektricky ovládané sedadlá, kožené čalúnenie, ale aj rôzne dekorácie z hliníka, klavírnej černe alebo imitácie dreva. Dokonca môžete voliť z dvoch farieb čalúnenia strechy. K osobným autám má trieda X blízko aj bezpečnostnou výbavou.

Interiér je úplne nový vrátane palubnej dosky...
Interiér je úplne nový vrátane palubnej dosky aj sedadiel. Z triedy SUV si pikap požičal dokonca aj multimediálne rozhranie s vysunutým displejom a ovládačom na stredovom tuneli. Autor: Mercedes-Benz

Nemecký prémiový pikap je vybavený autonómnymi brzdami, udržiavaním v jazdnom prúde, čítačkou dopravných značiek, tempomatom či automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Parkovanie uľahčujú senzory, cúvacia kamera alebo systém 360-stupňového zobrazenia okolia. Samozrejmosťou je stabilizačný systém ESP, sedem airbagov, hill-holder či kontrola zjazdu a monitorovanie tlaku v pneumatikách. Kariéru odštartuje trieda X s troma motormi od Nissanu. Základom je 4-valec 220d (120 kW) a nad ním verzia bi-turbo 250d (140 kW). Pre vybrané trhy bude k dispozícii aj benzínový dvojliter X 220 (122 kW). Motory budú kombinované so 6-stupňovými manuálnymi alebo 7-stupňovými automatickými prevodovkami 7G-Tronic. Vždy v kombinácii s redukciou. Ďalej možno vyberať medzi pohonom 4×2 a 4×4. Druhý z nich má pripájateľný pohon predných kolies. Za príplatok s uzávierkou zadného diferenciálu.

Šesťvalec aj 4X4 z GLE

Najväčšia „bomba“ však príde v polovici roka 2018. Trieda X totiž na rozdiel od Navary dostane výkonný naftový 6-valec 350d (190 kW), kombinovaný výlučne so 7-stupňovým automatom a permanentným pohonom 4Matic , ktorý rozdeľuje hnací moment v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy. Zároveň sa táto verzia môže pochváliť voličom jazdných režimov Dynamic Select, ktorý prispôsobuje činnosť motora, prevodovky a trakčných systémov v módoch Comfort, Eco, Sport a Off-road. V tejto verzii môžete automaticky počítať aj s ovládačom multimediálneho rozhrania na stredovom tuneli alebo touch-podom.

Najväčším rozdielom v porovnaní s Nissanom...
Najväčším rozdielom v porovnaní s Nissanom Navara je použitie dieselového 6-valca a permanentného pohonu oboch náprav 4Matic. Autor: Mercedes-Benz

Podvozok využíva klasický rebrinový rám. Predné kolesá nesú dvojité lichobežníkové ramená, tie zadné tuhá náprava s 5-prvkovým zavesením. Odpruženie zabezpečujú výlučne vinuté pružiny. To má napriek vysokej nosnosti priniesť triede X jazdné vlastnosti podobné SUV, zvlášť vo verzii V6, ktorá chce zaútočiť na pozície nedávno vynoveného Volkswagenu Amaroq. Ten je v podstate jej jediným priamym súperom. A hoci má japonský mainstreamový základ, Mercedes-Benz si trúfa označiť triedu X za prvý prémiový pikap na svete. Predaj v Európe odštartuje v novembri, po septembrovej premiére vo Frankfurte nad Mohanom. Výrobu zabezpečí závod Nissanu v Barcelone.

Mercedes-Benz X -
		2017
Mercedes-Benz X -
		2017
+53Mercedes-Benz X -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#mercedes-Benz X #Mercedes-Benz #Mercedes #autosalón Frankfurt 2017
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
10. 7. 2017zdraženie1.072 €zdraženie1.242 €
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk