Ostrý Yaris GRMN z divízie Gazoo Racing Master of Nürburgring, sídliacej priamo pri nemeckom referenčnom okruhu, nám Toyota ukázala už v marci v Ženeve. A pribalila aj úžasnú informáciu, ktorú asi nik nečakal. Prezradila totiž, že pod prednú kapotu implantuje britské srdce – kompresorový 4-valec s objemom 1,8 litra z Lotusu Elise S. Videli sme tiež finálny dizajn s obrovskou maskou a farebnými červeno-čiernymi polepmi, ktoré kontrastujú s bielou farbou laku či so 17-palcovými čiernymi diskami kolies obutými pneumatikami Bridgestone.
To najdôležitejšie ale Toyota tajila. Nepoznali sme výkon ani dynamiku. Dnes je konečne všetko jasné. Yaris GRMN schová do vrecka väčšinu konkurentov. Vďaka kompresoru bude k predným kolesám posielať cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku a dokonca samosvorný diferenciál Torsen, ktorý zlepší trakciu v zákrutách, rovných 156 kW a 249 Nm, čo je v triede malých hothatchov naozaj dosť, azda s výnimkou extrémneho Audi A1 Quattro. Stovku tak Yaris GRMN pokorí za 6,7 sekundy a dosiahne maximálku 230 km/h.
Krotiť ho budú štvorpiestikové brzdové strmene a stabilitu zaručia tlmiče Sachs ukryté v kolesách od BBS. Emócie pridá aj prepracovaný interiér s anatomickými sedadlami, čalúnením z Alcantary či trojramenný kožený volant s červeným pásikom, prevzatý z kupé Toyota GT 86. Zmenená bola aj grafika prístrojového panelu či multimediálneho rozhrania. Nechýbajú ani logá GR. Smutnou správou však je, že Yarisu GRMN vznikne len 400-kusová limitovaná edícia, z toho 90 kusov zostane vo Veľkej Británii. Aj preto si Toyota mohla dovoliť cenovku 31 900 eur.
Predaj odštartuje ešte tento mesiac vrátane Slovenska. Ak teda máte o tento zberateľský kúsok záujem, mali by ste sa poponáhľať.
Porovnanie s konkurenciou
Model | Toyota Yaris GRMN | Peugeot 208 GTi | Opel Corsa OPC | Renault Clio R.S. |
---|---|---|---|---|
Motor | 1,8 Kompresor | 1,6 THP | 1,6 Turbo | 1,6 Turbo |
Objem motora (ccm) | 1 798 | 1 598 | 1 598 | 1 618 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 156/6 800 | 153/3 000 | 152/5 800 | 147/6 050 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 249/5 000 | 300/3 000 | 280/1 900 | 260/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 | 230 | 230 | 230 |
0 – 100 km/h (s) | 6,7 | 6,5 | 6,8 | 6,7 |
Spotreba na 100 km (l) | – | 5,4 | 7,5 | 5,9 |