Britský Lotus má za sebou zložité obdobie. Z pôvodných veľkolepých plánov zatiaľ zišlo, ale aspoň sa vyhol bankrotu. Svetlom na konci tunela sa majú stať v blízkej budúcnosti čínske peniaze. To však neznamená, že automobilka z Hethelu spí. Inovuje, čo sa dá. Napríklad aj kupé Evora, ktoré je na trhu už neuveriteľných deväť rokov. A teraz je vo forme, ktorá prekonáva všetko, čo doteraz Lotus vyrobil. Na trh prichádza nová verzia GT430.
Nadväzuje na Evoru S z roku 2010 s kompresorovým motorom 3,5 V6 (257 kW) a na predvlani predstavenú Evoru Sport 410 (294 kW). Novinka však posúva hranice tohto ľahkého karbónového kupé s centrálne uloženým motorom ešte ďalej. Recept je jasne lotusovský – pridal výkon a ušetril na váhe. Výkon motora poskočil na 321 kW, ktorý produkuje pri 7 000 otáčkach za minútu. Krútiaci moment kulminuje hodnotou 440 Nm, ktoré posiela pri 4 500 otáčkach cez 6-stupňový manuál a samosvorný diferenciál Torsen k zadným kolesám.
Za diétou, ktorej výsledkom je 26 ušetrených kilogramov v porovnaní s doteraz najvýkonnejšou Evorou Sport 410, stojí nasadenie ultraľahkých materiálov. Na titánovom výfuku ušetril Lotus 10, na karbónových paneloch 4,7 a na zadnom karbónovom krídle štyri kilogramy. Ďalšie kilá išli dole použitím kovaných diskov kolies – vpredu s priemerom 19 a vzadu 20 palcov. Obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 s profilom 245/35, respektíve 295/35 na hnanej náprave. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť 1 299 a suchá len 1 258 kg.
Viac ako 430 koní si potom robí s ľahučkým kupé doslova čo chce. Evora GT430 šprintuje na stovku za 3,8 sekundy a stošesťdesiatku má na tachometri pod osem. Materský testovací okruh v Hetheli zvládne za jednu minútu a 25,8 sekundy čo je identický čas s extrémnym Lotusom 3-Eleven. V stabilite pomáhajú Evore GT430 nastaviteľné tlmiče Ohlins TTX, tuhšie pružiny Eibach, ako aj aerodynamický paket, najmä nový spliter a zadné krídlo, ktoré zvyšujú pri maximálke 305 km/h prítlak až o 250 kg.
Spomalenie dostali na starosť brzdy AP Racing so štvorpiestikovými strmeňmi. Nové aerodynamické prvky zmenili aj samotnú vizáž, ku ktorej pridáva Evora prepracovanú prednú a zadnú časť. Interiér je obšitý Alcantarou, ktorá nahradila ťažšiu kožu. Ten istý materiál nájdeme aj na sploštenom volante s neodmysliteľným červeným prúžkom. Automobilka z Heathelu však vyrobí len 60 exemplárov. Za každý z nich si bude účtovať minimálne 112 500 libier, teda približne 125 800 eur. Objednávky sú už otvorené.