Rolls-Royce Phantom: Ôsma generácia je najtichším autom planéty

01.08.2017 06:00

Ôsma generácia Phantomu pôsobí možno evolučne, no so svojím predchodcom nemá nič spoločné. Prichádza po predlhých štrnástich rokoch a jej cieľom nie je nič menej, ako vytvoriť novú definíciu luxusu.

Nový Phantom má mimoriadne ostré línie a...
Nový Phantom má mimoriadne ostré línie a najväčšiu masku, aká sa na ňom kedy objavila. Lemujú ju úzke ultramoderné laserové svetlá, ktoré sú súčasťou sériového vybavenia. Autor: Rolls-Royce

Rolls-Royce predstavil v Los Angeles ôsmu generáciu Phantomu. História tejto limuzíny, ktorú vždy sprevádzal prívlastok „najlepšie auto na svete“, siaha až do roku 1925. Tá ostatná bola prvou, ktorej vývoj prebiehal pod krídlami nového vlastníka, koncernu BMW Group a vo výrobe vydržala predlhých štrnásť rokov. Aj preto môžeme považovať príchod Phantom VIII za premiéru roka. Ambície boli opäť len tie najvyššie. Britský aristokratický kolos chce nanovo definovať obsah slova komfort. Aj preto nemá so svojím predchodcom nič spoločné, hoci na prvý pohľad to možno tak nevyzerá.

Aj s hliníkom ťažší

Základom je úplne nová hliníková platforma, ktorú v Rollse nazývajú Architecture of Luxury. Phantom si preto v žiadnom prípade nemýľte s produktmi sesterského BMW. Rolls-Royce ostáva naďalej čistokrvným Rolls-Royceom s autentickým dizajnom aj technikou. Novú platformu neskôr využije aj dlho očakávané SUV Cullinan či nový Ghost alebo Wraith. Phantomu prináša až o 30 % vyššiu tuhosť, nižšie vibrácie a možnosť využívať alternatívne pohony, hoci tie zatiaľ nie sú v Goodwoode témou dňa. Platforma sa tiež podieľa na extrémne nízkej hladine hluku v interiéri. Má totiž dvojitú podlahu vyplnenú tlmiacou penou.

Rozmery sa menili len nepatrne. Phantom je síce...
Rozmery sa menili len nepatrne. Phantom je síce o 77 mm kratší, ale o 29 širší a o osem vyšší. Proporcie sú klasické. Pontón je dvakrát vyšší ako kabína. Zaujme aj extrémne krátky predný previs. Autor: Rolls-Royce

Celkovo je na Phantome až 130 kg tlmiacich hmôt. Podobne sú riešené dvere aj priečky medzi kabínou a motorovým priestorom či medzi kabínou a kufrom. Okrem toho vstúpili do boja s hlukom šesť milimetrov hrubé dvojvrstvové sklá a špeciálne pneumatiky Continental s penovou vložkou Silent Seal. Takže pri rýchlosti 100 km/h je Phantom o 10 % tichší ako jeho predchodca, pritom aj ten patril v tejto disciplíne k absolútnym etalónom. Vibrácie zredukovali inžinieri natoľko, že pri prvých meraniach vraj neverili, že prístroje pracujú správne. Opätovná kalibrácia však ukázala, že hodnoty boli správne.

V kabíne sa mieša moderna v podobe displejov a...
V kabíne sa mieša moderna v podobe displejov a moderného infotainmentu s tradíciou reprezentovanou remeselným spracovaním kože či dreva. Autor: Rolls-Royce

Rozmery sa menili len nepatrne. Phantom VIII je dlhý 5 762, široký 2 018 a vysoký 1 646 mm. To znamená, že je o 77 mm kratší, ale o 29 širší a o osem vyšší. Okrem základnej verzie s rázvorom 3 552 mm bude k dispozícii aj o 200 mm predĺžený Phantom LWB. Napriek rozsiahlemu použitiu hliníka v konštrukcii karosérie ostane stále „ťažkou váhou“. Viac techniky totiž znamená aj vyššiu hmotnosť. Tá vzrástla z pôvodných 2 550 na 2 625 kg. Napokon, emisie zákazníkov Rolls-Royce príliš netrápia. Dôležitá je prestíž a tá je zjavná na prvý pohľad. Phantom totiž prináša opäť majestátny dizajn inšpirovaný históriou.

Monument na kolesách

Prednej časti dominuje najväčšia maska, aká sa kedy na Phantome objavila. Je vyrábaná ručne a vsadená hlbšie do karosérie. Soška Spirit of Ecstasy sa nachádza o 12 mm vyššie ako v minulosti. Po stranách nájdeme úzke laserové svetlá s dosahom až 600 metrov. Sú pritom súčasťou sériového vybavenia. Aj z profilu si Phantom ctí svojich predchodcov. Výška pontónu a kabíny je navrhnutá v pomere 2 : 1. Nechýba extrémne krátky predný a, naopak, dlhý zadný previs. Všetky krivky sa zvažujú mierne vzad. Strecha, zadné stĺpiky a blatníky tvoria jednoliaty celok, čo si vyžaduje ručné brúsenie zvarov. Celé to završujú obrovské 22-palcové disky kolies so statickými logami RR.

Do zadnej časti interiéru vedú protismerné...
Do zadnej časti interiéru vedú protismerné dvere ovládané dotykom. Autor: Rolls-Royce

Do interiéru sa vstupuje cez dva páry dverí, zadné sú, ako káže tradícia, protismerné. Ovládajú sa pochopiteľne servomotormi. Stačí na to dotyk senzorického tlačidla alebo kľučky. Rolls-Royce to nazýva termínom „objatie“. V kabíne sa mieša tradícia s modernou. Na palubnej doske, označovanej ako „galéria“, nájdeme po prvýkrát 12,3-palcový virtuálny prístrojový panel. Sedadlá sú ventilované a masážne. Tie zadné možno prestaviť do lôžkovej polohy. Vyhrievané sú dokonca aj lakťové opierky a spodná časť zadného stĺpika. Všetko je zabalené do luxusnej kože či dreva. Prianiam zákazníkov sa vo výbere materiálov nerobia prekážky. Strop vytvára vďaka krištáľom efekt nočnej oblohy. Dopriať si možno výkonnú audiosústavu, výklopnú obrazovku infotainmentu alebo „kabinet“ s pohármi a chladeným šampanským.

Dvanástim valcom pomáhajú turbá

Aj pod kapotou je Phantom čistokrvným „rollsom“. Automobilka nepoužila 12-valec z menšieho Ghostu s objemom 6,6 litra, ale zachovala ikonický objem 6,75 litra. Tentoraz „dopovaný“ dvojicou turbodúchadiel. To znamená zvýšenie výkonu z pôvodných 338 na 420 kW a krútiaceho momentu zo 720 na rovných 900 newtonmetrov. Tie sú navyše k dispozícii už od 1 700 otáčok za minútu, čo znamená prakticky okamžitý záťah. Motor je spojený s 8-stupňovou prevodovku Satellite Aided Transmission od ZF, ktorá spolupracuje s navigáciou, takže o optimálnom radení rozhoduje v predstihu na základe dát o profile trasy.

Pod kapotou je opäť 12-valec s ikonickým...
Pod kapotou je opäť 12-valec s ikonickým objemom 6,75 litra, tentoraz však s dvojicou turbodúchadiel. Práve tie stoja za výkonom 420 kW a krútiacim momentom 900 Nm. Autor: Rolls-Royce

Podobne je to s adaptívnym podvozkom, označovaným ako „lietajúci koberec“. Pneumatické odpruženie, aktívne stabilizátory a magnetoreologické tlmiče dostávajú informácie o stave vozovky prostredníctvom prednej stereokamery. Na základe toho menia následne charakteristiku pruženia a to v stotinách sekundy. Navyše sa môže Phantom pochváliť riadením zadných kolies, čo nepochybne zlepšuje ovládateľnosť tohto kolosu. Podvozok využíva predne dvojité lichobežníkové ramená a zadné 5-prvkové závesy. Na stovku zrýchľuje Phantom za 5,3 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na tradičných 250 km/h.

Obrovský pokrok nastal aj v oblasti bezpečnosti. Phantom sa môže pochváliť autonómnymi brzdami, detekciou chodcov, adaptívnym tempomatom, výstrahou pred kolíziou s križujúcimi vozidlami, udržiavaním v jazdnom prúde, systémom nočného videnia, 360-stupňovým zobrazením okolia a podobne. Predaj nového Phantomu by mal odštartovať ešte tento rok. Očakáva sa, že cena bude štartovať na 400 000 britských librách, teda na približne 446 500 eurách. To je ale len základ, individuálne priania zákazníkov, ktorým sa automobilka nevyhýba, môžu totiž výslednú cenu zvýšiť aj o niekoľko desiatok percent.

Rozmery, objemy

Verzia Phantom Phantom LWB
Dĺžka (mm) 5 762 5 962
Šírka (mm) 2 018 2 018
Výška (mm) 1 646 1 646
Rázvor náprav (mm) 3 552 3 752
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 2 625  

Technické údaje

Motor 6,75 V12 bi-turbo
Objem motora (ccm) 6 749
Počet valcov/ventilov V12/48
Max. výkon (kW/ot.) 420/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 900/1 700
Prevodovka 8A
Max. rýchlosť (km/h) 250
0 – 100 km/h (s) 5,3 (5,4 (LWB)
Rolls-Royce Phantom  -
		2017
Rolls-Royce
		Phantom  -
		2017
+15Rolls-Royce Phantom  -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Rolls-Royce Phantom #Rolls-Royce
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
10. 7. 2017zdraženie1.072 €zdraženie1.242 €
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk