Rolls-Royce predstavil v Los Angeles ôsmu generáciu Phantomu. História tejto limuzíny, ktorú vždy sprevádzal prívlastok „najlepšie auto na svete“, siaha až do roku 1925. Tá ostatná bola prvou, ktorej vývoj prebiehal pod krídlami nového vlastníka, koncernu BMW Group a vo výrobe vydržala predlhých štrnásť rokov. Aj preto môžeme považovať príchod Phantom VIII za premiéru roka. Ambície boli opäť len tie najvyššie. Britský aristokratický kolos chce nanovo definovať obsah slova komfort. Aj preto nemá so svojím predchodcom nič spoločné, hoci na prvý pohľad to možno tak nevyzerá.
Aj s hliníkom ťažší
Základom je úplne nová hliníková platforma, ktorú v Rollse nazývajú Architecture of Luxury. Phantom si preto v žiadnom prípade nemýľte s produktmi sesterského BMW. Rolls-Royce ostáva naďalej čistokrvným Rolls-Royceom s autentickým dizajnom aj technikou. Novú platformu neskôr využije aj dlho očakávané SUV Cullinan či nový Ghost alebo Wraith. Phantomu prináša až o 30 % vyššiu tuhosť, nižšie vibrácie a možnosť využívať alternatívne pohony, hoci tie zatiaľ nie sú v Goodwoode témou dňa. Platforma sa tiež podieľa na extrémne nízkej hladine hluku v interiéri. Má totiž dvojitú podlahu vyplnenú tlmiacou penou.
Celkovo je na Phantome až 130 kg tlmiacich hmôt. Podobne sú riešené dvere aj priečky medzi kabínou a motorovým priestorom či medzi kabínou a kufrom. Okrem toho vstúpili do boja s hlukom šesť milimetrov hrubé dvojvrstvové sklá a špeciálne pneumatiky Continental s penovou vložkou Silent Seal. Takže pri rýchlosti 100 km/h je Phantom o 10 % tichší ako jeho predchodca, pritom aj ten patril v tejto disciplíne k absolútnym etalónom. Vibrácie zredukovali inžinieri natoľko, že pri prvých meraniach vraj neverili, že prístroje pracujú správne. Opätovná kalibrácia však ukázala, že hodnoty boli správne.
Rozmery sa menili len nepatrne. Phantom VIII je dlhý 5 762, široký 2 018 a vysoký 1 646 mm. To znamená, že je o 77 mm kratší, ale o 29 širší a o osem vyšší. Okrem základnej verzie s rázvorom 3 552 mm bude k dispozícii aj o 200 mm predĺžený Phantom LWB. Napriek rozsiahlemu použitiu hliníka v konštrukcii karosérie ostane stále „ťažkou váhou“. Viac techniky totiž znamená aj vyššiu hmotnosť. Tá vzrástla z pôvodných 2 550 na 2 625 kg. Napokon, emisie zákazníkov Rolls-Royce príliš netrápia. Dôležitá je prestíž a tá je zjavná na prvý pohľad. Phantom totiž prináša opäť majestátny dizajn inšpirovaný históriou.
Monument na kolesách
Prednej časti dominuje najväčšia maska, aká sa kedy na Phantome objavila. Je vyrábaná ručne a vsadená hlbšie do karosérie. Soška Spirit of Ecstasy sa nachádza o 12 mm vyššie ako v minulosti. Po stranách nájdeme úzke laserové svetlá s dosahom až 600 metrov. Sú pritom súčasťou sériového vybavenia. Aj z profilu si Phantom ctí svojich predchodcov. Výška pontónu a kabíny je navrhnutá v pomere 2 : 1. Nechýba extrémne krátky predný a, naopak, dlhý zadný previs. Všetky krivky sa zvažujú mierne vzad. Strecha, zadné stĺpiky a blatníky tvoria jednoliaty celok, čo si vyžaduje ručné brúsenie zvarov. Celé to završujú obrovské 22-palcové disky kolies so statickými logami RR.
Do interiéru sa vstupuje cez dva páry dverí, zadné sú, ako káže tradícia, protismerné. Ovládajú sa pochopiteľne servomotormi. Stačí na to dotyk senzorického tlačidla alebo kľučky. Rolls-Royce to nazýva termínom „objatie“. V kabíne sa mieša tradícia s modernou. Na palubnej doske, označovanej ako „galéria“, nájdeme po prvýkrát 12,3-palcový virtuálny prístrojový panel. Sedadlá sú ventilované a masážne. Tie zadné možno prestaviť do lôžkovej polohy. Vyhrievané sú dokonca aj lakťové opierky a spodná časť zadného stĺpika. Všetko je zabalené do luxusnej kože či dreva. Prianiam zákazníkov sa vo výbere materiálov nerobia prekážky. Strop vytvára vďaka krištáľom efekt nočnej oblohy. Dopriať si možno výkonnú audiosústavu, výklopnú obrazovku infotainmentu alebo „kabinet“ s pohármi a chladeným šampanským.
Dvanástim valcom pomáhajú turbá
Aj pod kapotou je Phantom čistokrvným „rollsom“. Automobilka nepoužila 12-valec z menšieho Ghostu s objemom 6,6 litra, ale zachovala ikonický objem 6,75 litra. Tentoraz „dopovaný“ dvojicou turbodúchadiel. To znamená zvýšenie výkonu z pôvodných 338 na 420 kW a krútiaceho momentu zo 720 na rovných 900 newtonmetrov. Tie sú navyše k dispozícii už od 1 700 otáčok za minútu, čo znamená prakticky okamžitý záťah. Motor je spojený s 8-stupňovou prevodovku Satellite Aided Transmission od ZF, ktorá spolupracuje s navigáciou, takže o optimálnom radení rozhoduje v predstihu na základe dát o profile trasy.
Podobne je to s adaptívnym podvozkom, označovaným ako „lietajúci koberec“. Pneumatické odpruženie, aktívne stabilizátory a magnetoreologické tlmiče dostávajú informácie o stave vozovky prostredníctvom prednej stereokamery. Na základe toho menia následne charakteristiku pruženia a to v stotinách sekundy. Navyše sa môže Phantom pochváliť riadením zadných kolies, čo nepochybne zlepšuje ovládateľnosť tohto kolosu. Podvozok využíva predne dvojité lichobežníkové ramená a zadné 5-prvkové závesy. Na stovku zrýchľuje Phantom za 5,3 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na tradičných 250 km/h.
Obrovský pokrok nastal aj v oblasti bezpečnosti. Phantom sa môže pochváliť autonómnymi brzdami, detekciou chodcov, adaptívnym tempomatom, výstrahou pred kolíziou s križujúcimi vozidlami, udržiavaním v jazdnom prúde, systémom nočného videnia, 360-stupňovým zobrazením okolia a podobne. Predaj nového Phantomu by mal odštartovať ešte tento rok. Očakáva sa, že cena bude štartovať na 400 000 britských librách, teda na približne 446 500 eurách. To je ale len základ, individuálne priania zákazníkov, ktorým sa automobilka nevyhýba, môžu totiž výslednú cenu zvýšiť aj o niekoľko desiatok percent.
Rozmery, objemy
Verzia | Phantom | Phantom LWB |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 762 | 5 962 |
Šírka (mm) | 2 018 | 2 018 |
Výška (mm) | 1 646 | 1 646 |
Rázvor náprav (mm) | 3 552 | 3 752 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 2 625 |
Technické údaje
Motor | 6,75 V12 bi-turbo |
---|---|
Objem motora (ccm) | 6 749 |
Počet valcov/ventilov | V12/48 |
Max. výkon (kW/ot.) | 420/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 900/1 700 |
Prevodovka | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 5,3 (5,4 (LWB) |