Zdá sa, že po kauze Dieselgate to majú spaľovacie motory poriadne nahnuté. Najmä tie dieselové. Šušká sa o ich konci a o masovom prechode aut na elektrický pohon. Lenže elektromobilita má stále veľké úskalia. A príliš zásadné na to, aby starý dobrý motor s vnútorným spaľovaním odišiel len tak do dôchodku. Navyše majú spaľovacie motory obrovské rezervy. Ich využitím by mohli produkovať menej emisií a zvýšiť svoju účinnosť. Jednou z takýchto rezerv je homogénne spaľovanie HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition).
Ide o kombináciu princípu benzínového a naftového motora, ktorá je známa už desiatky rokov. Lenže zatiaľ si nik netrúfol poslať čosi také na výrobné linky. Až na Mazdu, známu svojím nekonvenčným prístupom. Tá potvrdila, že má vo finálnom štádiu vývoja „diesel na benzín“. Nový motor označovaný ako Skyactiv-X je pripravený pre novú generáciu Mazdy 3, ktorá sa dostane na trh už v roku 2018. Mazda by sa tak stala prvou automobilkou sveta, ktorá príde s technológiou homogénneho spaľovania v sériovej produkcii. A zdá sa, že jej v tom už nemá kto zabrániť.
Žiaden plameň by sa teda v spaľovacej komore nešíril. A potom je tu vyššia účinnosť. Prehorelo by totiž celé palivo. a to pri vyššom kompresnom pomere. To znamená vyšší výkon pri nižšej spotrebe. Šušká sa o účinnosti až 58 %. Lenže má to háčik. Homogénne spaľovanie si vyžaduje veľmi špecifické podmienky, najmä tie tepelné, aby sa zmes benzínu a vzduchu nevznietila skôr ako treba a nedošlo k spomínanému detonačnému horeniu. Preto Mazda využije princíp HCCI len v určitých režimoch zaťaženia motora, keď je toto riziko najnižšie.
Mimo tohto módu, najmä pri nižších otáčkach, bude motor stále schopný pracovať aj v klasickom „ottovom“ cykle. Zapaľovacie sviečky mu preto ostanú. O tom, kedy je vhodnejšie využiť vznetový a kedy zážihový mód bude rozhodovať riadiaca elektronika. Mazda tvrdí, že sa jej podarilo zvládnuť hladký prechod medzi jednotlivými režimami. Parametre revolučného motora zatiaľ Mazda nešpecifikovala. Tvrdí však, že bude mať o 20 až 30 % nižšiu spotrebu paliva a vo výsledku bude úspornejší ako jej naftové agregáty Skyactiv-D. Navyše tu bude bonus v podobe výkonu vyššieho až o 30 % v porovnaní s klasickými benzínovými motormi rovnakého zdvihového objemu. To aj vďaka použitiu mechanického kompresora.
A keďže premiéra novej Mazdy 3 už nie je ďaleko, debutovať by mala na začiatku budúceho roka, je pravdepodobné, že viac o novej technológii prezradí japonská automobilka na nadchádzajúcom septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Samotný motor ukáže v októbri v Tokiu. Pod kapotu novej trojky sa ale pravdepdoobne dostane až v roku 2019.