Mazda Skyactiv-X: 'Diesel na benzín' už v roku 2019! Ušetrí 30 %

Mazda potvrdzuje svoj zámer, prísť ako prvá na svete s revolučným motorom využívajúcim princíp homogénneho spaľovania. Dostať ho má nová Mazda 3 v roku 2019. Parametre budú zázračné.

10.08.2017 12:00
debata (1)
Nový agregát HCCI by sa mal stať súčasťou novej... Foto: Mazda
Mazda - motor Sky Activ-X HCCI Nový agregát HCCI by sa mal stať súčasťou novej generácie motorov SkyActiv. A to už v roku 2019. Spotreba by mala klesnúť až o 30 %. A to nielen na papieri.

Zdá sa, že po kauze Dieselgate to majú spaľovacie motory poriadne nahnuté. Najmä tie dieselové. Šušká sa o ich konci a o masovom prechode aut na elektrický pohon. Lenže elektromobilita má stále veľké úskalia. A príliš zásadné na to, aby starý dobrý motor s vnútorným spaľovaním odišiel len tak do dôchodku. Navyše majú spaľovacie motory obrovské rezervy. Ich využitím by mohli produkovať menej emisií a zvýšiť svoju účinnosť. Jednou z takýchto rezerv je homogénne spaľovanie HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition).

Ide o kombináciu princípu benzínového a naftového motora, ktorá je známa už desiatky rokov. Lenže zatiaľ si nik netrúfol poslať čosi také na výrobné linky. Až na Mazdu, známu svojím nekonvenčným prístupom. Tá potvrdila, že má vo finálnom štádiu vývoja „diesel na benzín“. Nový motor označovaný ako Skyactiv-X je pripravený pre novú generáciu Mazdy 3, ktorá sa dostane na trh už v roku 2018. Mazda by sa tak stala prvou automobilkou sveta, ktorá príde s technológiou homogénneho spaľovania v sériovej produkcii. A zdá sa, že jej v tom už nemá kto zabrániť.

Pri homogénnom spaľovaní sa zmes benzínu a... Foto: Nissan
Nissan - motor HCCI s homogénnym spaľovaním Pri homogénnom spaľovaní sa zmes benzínu a vzduchu vznieti súčasne bez potreby zapaľovacej sviečky. (vpravo)
Nový motor bude spaľovať zmes benzínu a vzduchu. Tú však nezapáli iskra sviečky, ale teplota, ktorá vzniká pri kompresii. Takže tu máme vlastne riadené detonačné horenie, ktoré je inak pre benzínové motory veľmi nebezpečné. Výhodou tohto princípu je, že takýto agregát by mal veľmi nízke emisie problémových oxidov dusíka. Tie totiž vznikajú na hrane plameňa a nespálenej zmesi vo valci. Lenže v motore HCCI by žiadna takáto hranica neexistovala. Jednoducho preto, lebo palivová zmes by bola homogénna a vznietila by sa celá súčasne.

Žiaden plameň by sa teda v spaľovacej komore nešíril. A potom je tu vyššia účinnosť. Prehorelo by totiž celé palivo. a to pri vyššom kompresnom pomere. To znamená vyšší výkon pri nižšej spotrebe. Šušká sa o účinnosti až 58 %. Lenže má to háčik. Homogénne spaľovanie si vyžaduje veľmi špecifické podmienky, najmä tie tepelné, aby sa zmes benzínu a vzduchu nevznietila skôr ako treba a nedošlo k spomínanému detonačnému horeniu. Preto Mazda využije princíp HCCI len v určitých režimoch zaťaženia motora, keď je toto riziko najnižšie.

Mimo tohto módu, najmä pri nižších otáčkach, bude motor stále schopný pracovať aj v klasickom „ottovom“ cykle. Zapaľovacie sviečky mu preto ostanú. O tom, kedy je vhodnejšie využiť vznetový a kedy zážihový mód bude rozhodovať riadiaca elektronika. Mazda tvrdí, že sa jej podarilo zvládnuť hladký prechod medzi jednotlivými režimami. Parametre revolučného motora zatiaľ Mazda nešpecifikovala. Tvrdí však, že bude mať o 20 až 30 % nižšiu spotrebu paliva a vo výsledku bude úspornejší ako jej naftové agregáty Skyactiv-D. Navyše tu bude bonus v podobe výkonu vyššieho až o 30 % v porovnaní s klasickými benzínovými motormi rovnakého zdvihového objemu. To aj vďaka použitiu mechanického kompresora.

A keďže premiéra novej Mazdy 3 už nie je ďaleko, debutovať by mala na začiatku budúceho roka, je pravdepodobné, že viac o novej technológii prezradí japonská automobilka na nadchádzajúcom septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Samotný motor ukáže v októbri v Tokiu. Pod kapotu novej trojky sa ale pravdepdoobne dostane až v roku 2019.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Mazda 3 #HCCI #motor s homogénnym spaľovaním
Články podľa značiek