Toyota chce zlepšiť manuálnu prevodovku. Zabráni zlému radeniu

Myslíte si, že manuálne prevodovky už nie je možné zlepšiť. Toyota má iný názor. Jej manuál vás ochráni pred zlým radením a navyše bude šetriť palivo.

14.08.2017 12:00
debata (2)
Nová prevodovka Toyoty by mala ochrániť motor... Foto: Toyota
Toyota - prevodovka Nová prevodovka Toyoty by mala ochrániť motor pred podtáčaním aj pretáčaním a navyše radiť automaticky neutrál pri takzvanej jazde zotrvačnosťou.

Manuálne prevodovky sú tu na to, aby mal vodič auto takpovediac vo vlastných rukách. Toyota si ale myslí, že zopár kompetencií by mu mohla predsa len zobrať. Nie preto, aby horlivým vyznávačom manuálov skazila radosť z jazdy, ale aby ich ochránila pred chybami. Nová prevodovka Toyoty, ktorú si dala práve patentovať, tak dostane niektoré nové funkcie. Ale nebojte sa, spojkový pedál na podlahe zostane.

Prvou novou funkciou bude ochrana proti nevhodnému radeniu. Napríklad ak chcete zaradiť vyšší prevodový stupeň pri nevhodne nízkej rýchlosti, alebo, naopak, ak chcete zaradiť nevhodne nízky prevodový stupeň pri vysokej rýchlosti. Prevodovka pomocou zámkov jednoducho neumožní radenie nevhodného prevodového pomeru. Tým ochráni motor pred takzvaným podtočením alebo oveľa nebezpečnejším pretočením, kedy môže dôjsť až k zničeniu motora.

Takto vyzerá jeden z patentových nákresov. Foto: Toyota
Toyota - prevodovka Takto vyzerá jeden z patentových nákresov.

Ak pôjdete napríklad diaľničnou stotridsiatkou, zamknutý bude druhý a prvý prevodový stupeň. A ak pôjdete tridsiatkou, nezaradíte päťku či šestku. Je síce málo pravdepodobné, že by sa ktosi o čosi podobné pokúšal, ale začínajúcim vodičom sa to stať môže. Druhou novou funkciou prevodovky bude takzvaná voľnobežka, teda radenie neutrálu. Jednak z dôvodu ochrany motora, ale najmä z dôvodu zníženia spotreby paliva. Vyradenie rýchlosti bude totiž znamenať lepšie využívanie zotrvačnej energie.

Ako to ale bude pri cielenej snahe brzdenia motorom, keď sa nespotrebováva žiadne palivo, zatiaľ nevieme. Pravdepodobne bude neutrál pri jazde zotrvačnosťou, keď nemá vodič nohu na plynovom pedáli, alebo pri jazde z kopca, radený len pri vyšších rýchlostiach. Pri jazde v meste bude možné naďalej využiť brzdný efekt motora. Nie je tiež vylúčené, že funkciu samočinného radenia neutrálu bude možné deaktivovať tlačidlom.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #prevodovka #manuálna prevodovka
Články podľa značiek