
Po vlaňajšej premiére siedmej generácie BMW radu 5 a následnom príchode kombi či plug-in hybridnej verzie bolo už len otázkou času, kedy dorazí „zlatý klinec programu“ – ostré BMW M5. A teraz ho tu máme v plnej paráde. Mníchovská automobilka odhalila všetky detaily tesne pre nadchádzajúcim autosalónom vo Frankfurte nad Mohanom, kde má M5 naplánovaný svetový výstavný debut. Niet pochýb, že milovníkom „modrej vrtule“ rozprúdi krv viac ako kedykoľvek vo svojej histórii, siahajúcej až do roku 1985.
Dôvodom je premiérové použitie pohonu oboch náprav M xDrive. To by za normálnych okolností veľkú radosť nenapraviteľným drifterom neurobilo, lenže BMW „vykorčuľovalo“ z tejto dilemy brilantným spôsobom. Okruhovým maniakom ponechalo možnosť užiť si zadný náhon v celej jeho kráse. K premene na čistú zadokolku stačí BMW M5 stlačenie jediného ovládača na volante. O všetko ostatné sa postará systém M xDrive využívajúci medzinápravovú rozvodovku s viaclamelovou spojkou. Režimov je ale podstatne viac.

Tie vychádzajú jednak z nastavenia trakčnej kontroly a stabilizácie (DSC on, MDM, DSC off) a zo samotných módov pohonu oboch náprav (4WD, 4WD Sport, 2WD). V základnom nastavení so zapnutou stabilizáciou DSC a s pohonom 4WD sa pri výjazde zo zákrut môžu dostávať zadné kolesá do mierneho šmyku, čo umocňuje športový charakter M5. V režime M Dynamic (MDM, 4WD Sport) sa zas systém M xDrive postará o ľahko kontrolovateľné drifty, stále však pod taktovkou elektroniky. A potom sú tu tri režimy s vypnutým DSC, keď ostáva BMW M5 plne v rukách vodiča či skôr pilota.

Na vypnuté DSC je viazaný aj spomínaný „driftovací“ mód s pohonom 2WD, ktorý ladí s doterajšou tradíciou tohto brutálne silného, a pritom stále luxusného sedanu. Práve vysoký výkon sa stal dôvodom nutnosti použiť po prvýkrát systém xDrive. Dve pneumatiky už jednoducho nedokázali preniesť na asfalt silu preplňovaného 8-valca, čo znamenalo, že M5 nedokázalo využiť celý svoj potenciál. Napríklad v akcelerácii. Pre nové BMW 5 by to platilo zvlášť, pretože výkon išiel opäť vyššie – priam do nebeských sfér. Osemvalec TwinPower Turbo, „dopovaný“ dvojicou turbodúchadiel, podstúpil kompletnú revíziu.

Nové sú turbodúchadlá, mimoriadne účinné nepriame chladenie stlačeného vzduchu a tiež vstrekovanie so zvýšeným tlakom. Výsledkom je rovných 600 koní, teda 441 kW, ktoré sú dostupné v rozmedzí od 5 600 do 6 700 otáčok za minútu. Rovnako gigantický je krútiaci moment. Kulminuje hodnotou 750 Nm a neklesá pod ňu od 1 800 až po 5 600 otáčok. To je medzigeneračné zlepšenie o 29 kW a 70 Nm. K tomu musíme ale pripočítať bonus novej 8-stupňovej prevodovky M Steptronic, čo znamená o jeden stupeň viac a možnosť ešte efektívnejšie využiť schopnosti motora. Vodič môže navyše cez systém Drivelogic využiť športový alebo manuálny režim radenia.

Výsledkom je priam rozprávkový šprint na stovku, ktorý trvá M5 len 3,4 sekundy! To je parameter pred pár rokmi vlastný jedine superšportom. Lenže tentoraz hovoríme o cestovnom sedane vyššej strednej triedy. Zároveň to znamená, že M si v tejto disciplíne polepšilo medzigeneračne o deväť desatín sekundy, teda o viac ako 20 %. Rovnako fascinujúco znie údaj zrýchlenia z 0 na 200 km/h, ktoré má M5 za sebou za 11,1 sekundy. Maximálnu rýchlosť krotí obmedzovač pri obligátnom údaji 250 km/h, ale ak si priplatíte za tradičný balík M Driver’s Package, zábava môže pokračovať až do 305 km/h.

Za takou úžasnou dynamikou však stojí ešte jeden faktor. Napriek použitiu systému xDrive je nové M5 ľahšie o celých 90 kg. Napríklad aj vďaka karbónovej streche či odľahčenému výfukovému potrubiu. Na váhe má tak v základe 1 855 kg. Na obrovskú porciu technológií, ktoré ukrýva, ide naozaj o skvelý výsledok. Na ceste drží túto šelmu emkový podvozok s adaptívnymi tlmičmi Variable Damper Control (VDC), pracujúcimi v režimoch Comfort, Sport a Sport Plus. Devätnásťpalcové kolesá obúvajú pneumatiky so zmiešaným profilom 275/40 na prednej a 285/40 R 19 na zadnej náprave. Dopriať si však môžete aj väčšie dvadsiatky.

Navonok dáva svoje neposedné gény M5 najavo rozsiahlym aerodynamickým tuningom. Konštruktéri oddelenia M rozšírili prednú časť a predný nárazník, aby sa chladiaci vzduch lepšie dostal k motoru a k brzdám. Špecifický dizajn má aj predná hliníková kapota. Nový je tiež zadný difúzor. Štvorica koncoviek výfukov sa stará o športovú akustiku. Dá sa dokonca meniť vďaka elektricky ovládanej klapke v potrubí. V interiéri nechýbajú kožené športové M sedadlá, trojramenný volant a množstvo karbónových doplnkov. Pochopiteľne, nejde o lacnú hračku. Cena štartuje na 117 900 eurách.
Objednávky bude prijímať mníchovská automobilka od septembra. Reálne však dorazia autá k zákazníkom až na jar 2018. Pre prvých záujemcov je pripravená úvodná limitovaná séria 400 vozidiel M5 First Edition, vyšperkovaná matným červeným lakom Frozen Dark Red Metallic, čiernymi 20-palcovými diskami a vnútri doplnená čiernymi dekoráciami či neodmysliteľnou plaketou s poradovým číslom. Potom si ale k cene základu musíte pripočítať ďalších 19 500 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 965 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 903 |
Výška (mm) | 1 473 |
Rázvor náprav (mm) | 2 982 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 530/68 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 855 |
Technické údaje
Motor | V8 TwinPower Turbo |
---|---|
Počet valcov/ventilov | V8/32 bi-turbo 2×DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 4 393 |
Max. výkon (kW/ot.) | 441/5 600 – 6 700 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 750/1 800 – 5 600 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 3,4 |
0 – 200 km/h (s) | 11,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250/305 (M Driver’s Package) |
Spotreba na 100 km (l) | 10,5 |