BMW M5: Mníchovská raketa má 4x4! Driftovať však nezabudla

Ešte nikdy nebola ostrá verzia BMW radu 5 taká rýchla a agilná. Stojí za tým premiérové použitie pohonu oboch náprav. Pre nenapraviteľných rebelov je tu však stále „driftovací mód“, v ktorom mieri všetka energia len k zadným kolesám. A nie je jej málo. Pod kapotou ukrýva BMW M5 neskutočných 600 koní!

28.08.2017 06:00
debata
Nová empäťka je poriadne nabrúsený sedan.... Foto: BMW
BMW M5 - 2017 Nová empäťka je poriadne nabrúsený sedan. Najavo to dáva aj navonok. Napríklad zväčšenými sacími otvormi či minimálne 19-palcovými diskami kolies.

Po vlaňajšej premiére siedmej generácie BMW radu 5 a následnom príchode kombi či plug-in hybridnej verzie bolo už len otázkou času, kedy dorazí „zlatý klinec programu“ – ostré BMW M5. A teraz ho tu máme v plnej paráde. Mníchovská automobilka odhalila všetky detaily tesne pre nadchádzajúcim autosalónom vo Frankfurte nad Mohanom, kde má M5 naplánovaný svetový výstavný debut. Niet pochýb, že milovníkom „modrej vrtule“ rozprúdi krv viac ako kedykoľvek vo svojej histórii, siahajúcej až do roku 1985.

Dôvodom je premiérové použitie pohonu oboch náprav M xDrive. To by za normálnych okolností veľkú radosť nenapraviteľným drifterom neurobilo, lenže BMW „vykorčuľovalo“ z tejto dilemy brilantným spôsobom. Okruhovým maniakom ponechalo možnosť užiť si zadný náhon v celej jeho kráse. K premene na čistú zadokolku stačí BMW M5 stlačenie jediného ovládača na volante. O všetko ostatné sa postará systém M xDrive využívajúci medzinápravovú rozvodovku s viaclamelovou spojkou. Režimov je ale podstatne viac.

Úvodná 400-kusová séria First Edition sa môže... Foto: BMW
BMW M5 - 2017 Úvodná 400-kusová séria First Edition sa môže pýšiť červeným lakom Frozen Dark Red Metallic.

Tie vychádzajú jednak z nastavenia trakčnej kontroly a stabilizácie (DSC on, MDM, DSC off) a zo samotných módov pohonu oboch náprav (4WD, 4WD Sport, 2WD). V základnom nastavení so zapnutou stabilizáciou DSC a s pohonom 4WD sa pri výjazde zo zákrut môžu dostávať zadné kolesá do mierneho šmyku, čo umocňuje športový charakter M5. V režime M Dynamic (MDM, 4WD Sport) sa zas systém M xDrive postará o ľahko kontrolovateľné drifty, stále však pod taktovkou elektroniky. A potom sú tu tri režimy s vypnutým DSC, keď ostáva BMW M5 plne v rukách vodiča či skôr pilota.

Pod kapotou „hviezdi“ revidovaný 8-valec 4,4... Foto: BMW
BMW M5 - 2017 Pod kapotou „hviezdi“ revidovaný 8-valec 4,4 twinPower Turbo s výkonom rovných 600 koní (441 kW) a krútiacim momentom 750 Nm.

Na vypnuté DSC je viazaný aj spomínaný „driftovací“ mód s pohonom 2WD, ktorý ladí s doterajšou tradíciou tohto brutálne silného, a pritom stále luxusného sedanu. Práve vysoký výkon sa stal dôvodom nutnosti použiť po prvýkrát systém xDrive. Dve pneumatiky už jednoducho nedokázali preniesť na asfalt silu preplňovaného 8-valca, čo znamenalo, že M5 nedokázalo využiť celý svoj potenciál. Napríklad v akcelerácii. Pre nové BMW 5 by to platilo zvlášť, pretože výkon išiel opäť vyššie – priam do nebeských sfér. Osemvalec TwinPower Turbo, „dopovaný“ dvojicou turbodúchadiel, podstúpil kompletnú revíziu.

Najväčšou technickou novinkou je pohon oboch... Foto: BMW
BMW M5 - 2017 Najväčšou technickou novinkou je pohon oboch náprav M xDrive. Práve vďaka nemu dokáže M5 šprintovať na stovku za 3,4 sekundy, čo je takmer o sekundu rýchlejšie ako v minulosti.

Nové sú turbodúchadlá, mimoriadne účinné nepriame chladenie stlačeného vzduchu a tiež vstrekovanie so zvýšeným tlakom. Výsledkom je rovných 600 koní, teda 441 kW, ktoré sú dostupné v rozmedzí od 5 600 do 6 700 otáčok za minútu. Rovnako gigantický je krútiaci moment. Kulminuje hodnotou 750 Nm a neklesá pod ňu od 1 800 až po 5 600 otáčok. To je medzigeneračné zlepšenie o 29 kW a 70 Nm. K tomu musíme ale pripočítať bonus novej 8-stupňovej prevodovky M Steptronic, čo znamená o jeden stupeň viac a možnosť ešte efektívnejšie využiť schopnosti motora. Vodič môže navyše cez systém Drivelogic využiť športový alebo manuálny režim radenia.

Driftovací mód umožňuje úplnú deaktiváciu... Foto: BMW
BMW M5 - 2017 Driftovací mód umožňuje úplnú deaktiváciu stabilizácie a použitie výlučne zadného náhonu. S takým obrovským výkonom to chce však veľké skúsenosti.

Výsledkom je priam rozprávkový šprint na stovku, ktorý trvá M5 len 3,4 sekundy! To je parameter pred pár rokmi vlastný jedine superšportom. Lenže tentoraz hovoríme o cestovnom sedane vyššej strednej triedy. Zároveň to znamená, že M si v tejto disciplíne polepšilo medzigeneračne o deväť desatín sekundy, teda o viac ako 20 %. Rovnako fascinujúco znie údaj zrýchlenia z 0 na 200 km/h, ktoré má M5 za sebou za 11,1 sekundy. Maximálnu rýchlosť krotí obmedzovač pri obligátnom údaji 250 km/h, ale ak si priplatíte za tradičný balík M Driver’s Package, zábava môže pokračovať až do 305 km/h.

Interiér je plný doplnkov divízie M – od... Foto: BMW
BMW M5 - 2017 Interiér je plný doplnkov divízie M – od trojramenného volantu až po športové sedadlá čalúnené kožou Merino.

Za takou úžasnou dynamikou však stojí ešte jeden faktor. Napriek použitiu systému xDrive je nové M5 ľahšie o celých 90 kg. Napríklad aj vďaka karbónovej streche či odľahčenému výfukovému potrubiu. Na váhe má tak v základe 1 855 kg. Na obrovskú porciu technológií, ktoré ukrýva, ide naozaj o skvelý výsledok. Na ceste drží túto šelmu emkový podvozok s adaptívnymi tlmičmi Variable Damper Control (VDC), pracujúcimi v režimoch Comfort, Sport a Sport Plus. Devätnásťpalcové kolesá obúvajú pneumatiky so zmiešaným profilom 275/40 na prednej a 285/40 R 19 na zadnej náprave. Dopriať si však môžete aj väčšie dvadsiatky.

Červené tlačidlá M1 a M2 umožňujú uložiť si... Foto: BMW
BMW M5 - 2017 Červené tlačidlá M1 a M2 umožňujú uložiť si preferované nastavenia vozidla - od motora, prevodovky a podvozku až po systém xDrive a trakčnú kontrolu.
Potom sa profil mení na 275/35 a 285/35. Podobne môžete investovať do karbónovo-keramických bŕzd, ktoré ušetria na strane neodpružených hmôt až 23 kg. Na aute sú neprehliadnuteľné vďaka zlatým 6-piestikovým strmeňom. O dokonalej decelerácii nemôže byť v tomto prípade pochýb. Pocit z jazdy môže vodič navyše ovplyvňovať vďaka viacerým režimom posilňovača riadenia. K dispozícii sú ale aj módy pre nastavenie motora. A keďže vzájomných kombinácií je neúrekom, dostal vodič možnosť uložiť si dve preferované nastavenia vozidla a aktivovať ich jednoduchým stlačením tlačidiel M1 alebo M2 umiestnených priamo na volante.
BMW M5 - 2017
BMW M5 - 2017
+31BMW M5 - 2017

Navonok dáva svoje neposedné gény M5 najavo rozsiahlym aerodynamickým tuningom. Konštruktéri oddelenia M rozšírili prednú časť a predný nárazník, aby sa chladiaci vzduch lepšie dostal k motoru a k brzdám. Špecifický dizajn má aj predná hliníková kapota. Nový je tiež zadný difúzor. Štvorica koncoviek výfukov sa stará o športovú akustiku. Dá sa dokonca meniť vďaka elektricky ovládanej klapke v potrubí. V interiéri nechýbajú kožené športové M sedadlá, trojramenný volant a množstvo karbónových doplnkov. Pochopiteľne, nejde o lacnú hračku. Cena štartuje na 117 900 eurách.

Objednávky bude prijímať mníchovská automobilka od septembra. Reálne však dorazia autá k zákazníkom až na jar 2018. Pre prvých záujemcov je pripravená úvodná limitovaná séria 400 vozidiel M5 First Edition, vyšperkovaná matným červeným lakom Frozen Dark Red Metallic, čiernymi 20-palcovými diskami a vnútri doplnená čiernymi dekoráciami či neodmysliteľnou plaketou s poradovým číslom. Potom si ale k cene základu musíte pripočítať ďalších 19 500 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 965
Šírka (mm) 1 903
Výška (mm) 1 473
Rázvor náprav (mm) 2 982
Veľkosť kufra/nádrže (l) 530/68
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 855

Technické údaje

Motor V8 TwinPower Turbo
Počet valcov/ventilov V8/32 bi-turbo 2×DOHC
Zdvihový objem (ccm) 4 393
Max. výkon (kW/ot.) 441/5 600 – 6 700
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 750/1 800 – 5 600
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 3,4
0 – 200 km/h (s) 11,1
Max. rýchlosť (km/h) 250/305 (M Driver’s Package)
Spotreba na 100 km (l) 10,5

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW M5
Články podľa značiek