Mazda si dala patentovať netradičný motor. Pre RX-9?

Mazda je považovaná za najväčšieho odporcu preplňovania. Napriek tomu vyvíja motor, ktorý bude používať hneď tri kompresory. Z toho jeden elektrický.

28.08.2017 17:00
Mazda - motor s trojstupňovým preplňovaním Foto:
Nový agregát má byť „dopovaný“ elektrickým kompresorom pracujúcim v nízkom spektre otáčok motora a k tomu dvojicou klasických turbodúchadiel.
debata

Japonská Mazda nedávno omráčila svet informáciou, že už na budúci rok privedie na svet prvý sériovo vyrábaný motor s takzvaným homogénnym spaľovaním HCCI, teda akýsi „diesel na benzín“. Novinka s názvom SkyActiv-X má mať doslova rozprávkové parametre – vysoký výkon a extrémne nízku spotrebu paliva. Priaznivcov Mazdy to iste neprekvapilo. Japonská automobilka je už z minulosti známa nekonvenčnými riešeniami (spomeňme jej naftový motor 2,0d Comprex či legendárny Wankel. A tiež odporom k preplňovaniu.

V súčasnosti používa jediný benzínový motor s turbodúchadlom, aj to len pre veľký americký crossover CX-9. Zdalo sa teda, že jej cesta sa v tomto smere meniť nebude. Nový motor s homogénnym spaľovaním síce preplňovanie dostane, a to pomocou kompresora, ale pravdepodobne je to dôsledok riešenia jeho zložitého systému zapaľovania benzínovej zmesi vo valci pomocou kompresie. O to viac prekvapuje nový patent, ktorý si dala Mazda zaregistrovať. Ide totiž o motor s trojstupňovým preplňovaním.

Motor je navrhnutý pre pozdĺžnu zástavbu a... Foto: Mazda
Mazda RX-Vision Concept - 2015 Motor je navrhnutý pre pozdĺžnu zástavbu a zadný náhon. Takže by skvele ladil s potrebami športového kupé RX-9 alebo luxusnej limuzíny.

Podľa priloženej dokumentácie sa oň postarajú dve klasické turbodúchadlá a jeden kompresor. Navyše poháňaný elektromotorom. Teda čosi podobné, o čo sa pokúšalo Volvo pred troma rokmi, lenže zatiaľ bez reálneho výstupu. Elektrický kompresor má pracovať najmä v oblasti nízkych otáčok motora a celkom zahladiť turbodieru. Keďže nebude závislý od práce samotného agregátu, nebude to preň problém. Turbodúchadlá hnané výfukovými plynmi sa k slovu dostanú neskôr. Pomôcť majú aj tri chladiče stlačeného vzduchu. Dá sa predpokladať, že kompresor využije 48V elektrický okruh.

A kam vlastne Mazda s týmto motorom mieri? Navrhnutý je pre pozdĺžnu zástavbu a zadný náhon. Takže niet divu, že sa vynárajú špekulácie o jeho nasadení v novom dlhoočakávanom kupé CX-9. Tvrdí to aspoň americký Motor Trend. Na druhej strane by to však znamenalo, že to Mazda vzdala s vývojom novej generácie Wankelovho motora, alebo aspoň hľadá dočasnú náhradu, pokiaľ sa jej podarí vyriešiť všetky s ním spojené problémy. Koncept nového agregátu tak môže byť vlastne núdzovým riešením, ktoré však príliš neladí s tradíciou Mazdy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #motot
Články podľa značiek