
Čas plynie ako voda. Hoci je súčasná generácia Porsche Cayenne stále „cool“, v skutočnosti má za sebou dlhých sedem rokov kariéry. Príchod nového Cayenne, ktoré sa ukáže už o pár dní vo Frankfurte nad Mohanom, preto neprekvapí. Najmä ak má Porsche v portfóliu už rok novú Panameru aj tiež kompletne vynovený modelový rad 911. Zahanbiť sa nedá ani tretia generácia Cayenne. Napokon, ide o druhý najúspešnejší model zo Zuffenhausenu, hneď po menšom SUV Macan. A hoci dizajn naznačuje evolučný prístup, so svojím predchodcom nemá prakticky nič spoločné. Začína sa to už samotnou platformou MLB Evo, ktorú má Cayenne spoločnú napríklad s Audi Q7 alebo Bentleyom Bentayga.
O príslušnosti k značke však niet najmenších pochýb. Cayenne sa drží svojich pôvodných tvarov, možno až príliš tvrdohlavo, no nové proporcie mu dodávajú dynamickejší vzhľad. Do dĺžky narástlo o 63 mm na konečných 4 918 mm. Je tiež o 43 mm širšie (1 983 mm), ale zároveň o 9 mm nižšie (1 696 mm). Prekvapením je zachovanie pôvodného rázvoru náprav s hodnotou 2 890 mm. Predný nárazník dostal väčšie horizontálne otvory pre prívod chladiaceho vzduchu. Svetlá sú ďalej od seba a už v základe ponúkajú LED technológiu. Vyššia úroveň svetiel Porsche Dynamic Light System (PDLS) pridáva adaptívne funkcie a najvyššia PDLS Plus s matricovou konštrukciou až 84 individuálne riadených diód.

Z profilu sa Cayenne snaží posilniť siluetu kupé a vzadu zas asociáciu s Panamerou či ikonickou deväťstojedenástkou. Veko tak zdobí úzky pás svetiel. Kolesá majú teraz o jeden palec väčší priemer. Základom sú devätnástky, no ponuka siaha až do 21 palcov. Obutie má po prvýkrát zmiešaný profil pneumatík, čo znamená, že zadné disky obúvajú o palec širšie plášte. To, čo nevidieť, je celohliníková konštrukcia karosérie. Aj vďaka tomu dokázalo veľké SUV od Porsche zhodiť na váhe celých 65 kg. Do hry vstupovali tiež detaily, napríklad použitie kompaktnejšieho li-ion akumulátora, ktorý je o 10 kg ľahší. Základný Cayenne tak váži len 1 985 namiesto 2 040 kg.

Interiér má ponúknuť o čosi viac miesta a najmä lepšie prepojenie vodiča s vozidlom. Cayenne preto dostal novú generáciu rozhrania Porsche Communication Management (PCM) s 12,3-palcovým dotykovým displejom. To znamená radikálnu redukciu mechanických ovládačov. PCM umožňuje neustále pripojenie na internet, spojenie s vozidlom na diaľku a využívanie on-line aplikácii. Prístrojový panel zostal verný centrálnemu analógovému otáčkomeru. Spoločnosť mu však robia dva 7-palcové HD displeje, ktoré sa starajú o virtuálne zobrazenie ďalších parametrov. Paletu asistenčných systémov doplnilo nočné videnie, udržiavanie v jazdnom prúde, čítačka značiek, semiautomatické riadenie v zápchach či inteligentný tempomat InnoDrive, ktorý reguluje rýchlosť na základe okamžitých podmienok.

V kufri pribudlo 100 litrov pre batožinu. Základný objem batožinového priestoru tak narástol na fantastických 770 litrov. Náklad si budete môcť voziť poriadne rýchlo. Pod kapotou je totiž viac výkonu ako kedykoľvek predtým. A týka sa to už základnej verzie. Cayenne dorazí k zákazníkom v prvej vlne s dvoma novými motormi. Trojlitrový preplňovaný 6-valec ponúkne 250 kW (+ 30 kW) a 450 Nm krútiaceho momentu. To znamená v spojení s účinnejšou a rýchlejšou 8-stupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic S šprint na stovku za 6,2 sekundy a s balíkom Sport Chrono ešte o tri desatiny kratšie.

Výkonnejší 6-valec 2,9 V6 pre Cayenne, doplnený druhým turbodúchadlom, posilnil až na 324 kW (+ 15 kW) a 550 Nm. Potom zvláda Cayenne tú istú disciplínu za 5,2 sekundy a s paketom Sport Chrono podlezie tesne päťsekundovú hranicu (4,9 s). Až neskôr budú nasledovať ďalšie motorizácie. S vyšším výkonom si Cayenne poradí vďaka novému podvozku s riadením zadných kolies Porsche 4D prevzatým z Panamery a 911. O natáčanie sa starajú elektromotory. To znamená rýchlejšie reakcie, ľahšie parkovanie a jednoduchšie preraďovanie sa pri vyšších rýchlostiach. Okrem klasického odpruženia si môžete priplatiť za pneumatický podvozok s trojkomorovou technológiou, ktorá umožňuje meniť svetlú výšku až po podvozok s vyspelým trakčným systémom Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
Tento podvozok dokáže aktívne prerozdeľovať hnací moment motora, a to tak medzi prednou a zadnou nápravou, ako aj medzi kolesami jednotlivých náprav. Výsledkom je vynikajúca stabilita v zákrutách. Svetovú premiéru majú v Cayenne kotúčové brzdy Porsche Surface Coated Brake (PSCB) potiahnuté vrstvou karbid-volfrámu, ktorá zvyšuje účinnosť a zároveň predlžuje životnosť. Na vrchole ponuky však stále zostávajú karbónovo-keramické brzdy PCCB. A keďže Cayenne má byť rovnako športovým, ako aj univerzálnym cestovným SUV, ponúka systém nastavenia jazdných režimov Normal, Sport a Sport Plus. Tlačidlom Sport Response na volante aktivujete vozidlo pre maximálne jazdné výkony. Ak si priplatíte za balík Sport Chrono, dostávate ešte ostrejší mód PSM Sport.
Nové Porsche Cayenne absolvuje výstavný debut budúci týždeň vo Frankfurte nad Mohanom. Základná verzia štartuje na cene 74 828 a Cayenne S na 91 964 eurách. To je však len začiatok, pretože investovať možno do luxusných prvkov ako koženého čalúnenia, panoramatickej strechy alebo špičkového audiosystému Burmester či nezávislého kúrenia.