Honda CR-V piatej generácie nie je v žiadnom prípade novinkou. Japonská automobilka ju ukázala už vlani v novembri na autosalóne v Los Angeles. Lenže do Európy zatiaľ nedorazila. V ponuke je neustále predchádzajúca generácia. Jej čas sa ale kráti aj na starom kontinente. Honda to jasne naznačuje frankfurtským „prototypom“ CR-V Hybrid. A čo môže Hondu motivovať k tomu, aby označila sériové auto za prototyp? Dôvod je len jeden a skrýva sa pod prednou kapotou. CR-V príde totiž v ekologickej verzii plug-in hybrid. Tá dokonca nadobro skoncuje s naftovým motorom.
A to je pomerne prekvapivé, pretože len pred troma rokmi bola Honda mimoriadne pyšná na nový naftový motor 1,6 i-DTEC Bi-Turbo s výkonom 118 kW skombinovaným s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Lenže kauza Dieselgate a následné ataky politikov voči naftovým agregátom, priviedli Hondu k zmene stratégie. Nasledovať tak bude konkurenčnú Toyotu RAV4, ktorú už s dieselom nekúpite. Celkom súperi ale nebudú. S novým hybridným CR-V to totiž nie je až také jednoduché. Hovoriť mu plug-in hybrid by bolo predsa len trochu nesprávne. CR-V bude mať onoho bližšie k Mitsubishi Outlander PHEV.
To znamená, že Honda CR-V Hybrid bude elektromobilom s predĺženým dojazdom. Pod kapotou skombinuje atmosférický benzínový 4-valec i-VTEC, pracujúci v Atkinsonovom cykle, s trakčným elektromotorom a motor-generátorom. Honda to celé označuje skratkou i-MMD (Intelligent Multi-Motor Drive). Vtip tkvie v tom, že hlavnú zásluhu na pohone bude mať elektromotor, zatiaľ neznámeho výkonu, čerpajúci energiu z li-ion akumulátorov. Ak ju vyčerpá, príde k slovu benzínový agregát v roli generátora elektrickej energie. Aby to bolo ešte komplikovanejšie, spaľovací motor sa bude môcť podieľať aj na pohone kolies. Aj preto si CR-V vystačí s jednostupňovou prevodovkou.
Systém i-MMD nie je v podstate celkom nový. Za Atlantikom ho už používa hybridný Accord. Vodič bude mať na výber tri režimy – Drive, Hybrid Drive a Engine Drive. V režime EV Drive bude pohonná jednotka využívať výlučne energiu z batérií. V režime Hybrid Drive dodá v prípade potreby benzínový motor energiu do generátora, ktorý ju následne poskytne hnaciemu elektromotoru. V režime Engine Drive budú kolesá poháňané priamo benzínovým motorom, pričom z hnacieho elektromotora je „na požiadanie“ k dispozícii „zvýšený“ výkon, napríklad pri potrebe prudkej akcelerácie. Režim Engine Drive využije CR-V najmä na diaľniciach.
Akú kapacitu budú mať batérie hybridného CR-V zatiaľ Honda neprezradila. Nepoznáme ani výkon systému ani to, či bude môcť byť v tejto verzii použitý pohon oboch náprav. To sa zdá ale málo pravdepodobné, keďže na to chýba novinke tretí elektromotor umiestnený na zadnej náprave. O štvorkolku CR-V samozrejme nepríde, avšak s najväčšou pravdepodobnosťou bude spárovaná výlučne s preplňovaným benzínovým 4-valcom 1,5 i-VTEC Turbo známym z nového Civicu, ktorý je druhou sľúbenou pohonnou jednotkou pre európske CR-V piatej generácie.
A čo dizajn? Tak ten je dobre známy z americkej verzie a prototyp len potvrdzuje, že zmeny budú kozmetické. Vidíme napríklad odlišné denné LED svetlá či iné disky kolies. Inak ale všetko sedí. Nenechajte sa však oklamať. Napriek evolučnému prístupu dizajnérov je HR-V nové od podlahy, už len z dôvodu aplikácie hybridnej pohonnej sústavy, ktorá musí rátať s miestom pre akumulátory. Naznačuje to aj rázvor náprav natiahnutý o 41 mm, na celkových 2 671. CR-V bude tiež širšie a nižšie. Užšie predné stĺpiky majú priniesť lepší výhľad. Na ceste budú CR-V držať minimálne 17-palcové disky kolies.
V interiéri sľubuje Honda rekordné priestorové pomery. Miesta má byť najviac v triede. Kabína je totiž dlhšia až o 52 mm. Ani palubná doska sa nebude iste líšiť od tej americkej. Prístrojový panel využije miesto analógových prístrojov rozmerný displej. To bude ďalšia z premiér CR-V. Druhý 7-palcový dotykový nájdete v centre „palubovky“ vo funkcii multimediálneho rozhrania DII, ktoré je cez platformy Android Auto a Apple CarPlay kompatibilné so smartfónmi. Navigácia pochádza od Garminu. Sympatické je, že Honda vypočula kritiku zákazníkov a do systému audia vrátila manuálne ovládanie hlasitosti.
Z nových komfortných prvkov spomeňme diaľkové štartovanie, vyhrievanie zadných sedadiel, štandardné elektricky ovládané sedadlá pre predných cestujúcich či otváranie veka batožinového priestoru nožným senzorom. V sérii je aj dvojzónová klimatizácia. Teda aspoň v USA. Asistenčné systémy rátajú s autonómnymi brzdami s detekciou chodcov, výstrahou pred kolíziou, monitorovaním jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, adaptívnym tempomatom, automatickým ovládaním diaľkových LED svetiel či výstrahou pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní.
Na asfalte využije CR-V nielen výhodu väčšieho rozchodu a rázvoru, ale aj úplne prepracovaného zavesenia. Predné kolesá ponesú tlmičové vzpery McPherson a zadné viacprvkové nezávislé zavesenie. Tlmiče majú znížené trenie a stabilizátory väčší priemer, čo má byť výhodou pri prejazde zákrut. Riadenie dostalo variabilný prevod a elektrický posilňovač. Do predaja sa novinka dostane pravdepodobne na jar budúceho roka. Uvidíme, čo povedia na absenciu dieselu európsky zákazníci. Benzínová štvorkolka, navyše s kontinuálnou prevodovkou CVT bude totiž na tunajšie pomery nepochybne veľmi smädná.