
Konečne. Po niekoľkoročnej odmlke sa do Európy vracia hatchback Subaru Impreza. Doteraz ho tu totiž zastupovala len zvýšená verzia s autonómnym označením XV. A to nielen v minulej generácii, ale aj tej najnovšej, ktorá sa predstavila už na jar v Ženeve. Klasická 5-dverová Impreza a sedan zostali výsadou USA a Japonska. Teraz však dostal hatchback opäť šancu aj na starom kontinente. Japonská automobilka ho ukázala na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Z hľadiska dizajnu už o veľké prekvapenie nejde. Máme tu vlastne znížené XV.
Novinka je postavená na novej platforme SGP (Subaru Global Platform), ktorá počíta s klasickou koncepciou, teda motormi boxer, permanentným pohonom oboch náprav Symmetrical AWD, ale tentoraz aj so zástavbou hybridného systému. Podstatné je, že nový základ prináša Impreze o 5 mm nižšie ťažisko, o 70 % tuhšiu štruktúru karosérie, menej hluku a vibrácií a až o 40 % vyššiu schopnosť absorpcie deštrukčných síl v prípade nárazu. To všetko by malo byť cítiť za volantom, v podobe rýchlejších reakcií, najmä keď nové 4-prvkové závesy zadných kolies a stabilizátor potláčajú náklony v zákrutách o 50 %.

Menili sa aj rozmery. Nový hatchback má dĺžku 4 460, šírku 1 777 a výšku 1 455 mm. Je teda o 45 mm dlhší, o 35 širší, ale o centimeter nižší. Rázvor náprav medzigeneračne podrástol o 25 mm na konečných 2 670. Dizajn je o čosi emotívnejší, i keď nevybočuje z pomerne konzervatívneho štýlu. Škoda, že japonské Plejády nezachovali viac z vlaňajších konceptov, ktoré robili Impreze predskokanov. To však neznamená, že by sa novinka stratila v dave. Jasným identifikačným prvkom je predná 6-uholníková maska a LED svetlá, ktoré pripomínajú krídla jastraba.

Subaru sa tiež pohralo s profilom, kde nájdeme na jeho pomery nezvyčajné veľa prelisov. A na tých sa nešetrilo ani v zadnej časti. Na výber bude päť farieb lakov – Crystal White Pearl, Venetian Red Pearl, Ice Silver Metallic, Dark Blue Pearl a Dark Grey Metallic. Interiér prinesie viac priestoru. Cestujúci na zadných sedadlách dostanú o 26 mm viac miesta na nohy. V šírke ramien pribudlo vpredu 29 a vzadu 34 mm. Do kufra naložíte 390 litrov, čo je o 10 litrov viac ako v minulosti. Pomáha aj o 100 mm širšie výklopné veko a o 41 mm hlbšie dno. Nejde o rekordné hodnoty, no nesmieme zabúdať, že Impreza je vždy štvorkolkou.

Na novej palubnej doske ustúpili prieduchy ventilácie veľkému 6,5– alebo 8,5-palcovému dotykovému rozhraniu Subaru Starlink, kompatibilnému so smartfónmi cez Android Auto alebo Apple CarPlay. V hornej časti však nájdeme už tradične druhý displej a tretí v prístrojovom paneli. Tentoraz všetky farebné a so zladenou grafikou. Nové sú sedadlá aj príplatková aparatúra Harman/Kardon. Zákazníci môžu rátať s digitálnym tunerom DAB. Subaru sľubuje aj vyššiu kvalitu plastov a poťahových materiálov.

Balík asistenčných systémov EyeSight, ktorý využíva stereokameru, obsahuje adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, upozornenie pred kolíziou, autonómne brzdy, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel a svetlá High Beam Assist so samočinným prepínaním diaľkového režimu. K dispozícii je tiež cúvacia kamera a výstraha pred kolíziou pri cúvaní s križujúcimi vozidlami. Štandardom je sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 460 |
Šírka (mm) | 1 777 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Veľkosť batožin. Priestoru (l) | 390 |
Pod prednou kapotou ostáva Impreza verná motorom boxer, navyše atmosférickým. Nič také ako downsizing sa teda nekoná. Základom je nový priamovstrekový 4-valec 1,6 litra (84 kW), ktorý je v porovnaní s predchodcom až o 14 kg ľahší. Konštruktéri ušetrili jeden kilogram na hlave valcov, ďalších osem na hliníkovom bloku a dva na kľukovom hriadeli. Zotrvačnosť sa tak znížila o päť percent, čo znamená väčšiu ochotu motora ísť do otáčok. Zároveň sa zvýšila torzná tuhosť, vďaka čomu má motor hladší chod a menej vibrácií.
Druhou voľbou je atmosférický, opäť priamovstrekový dvojliter (115 kW), ktorý má prepracovaných až 80 % komponentov a je o 12 kg ľahší. Jeho kompresný pomer vzrástol z pôvodných 10,5 : 1 až na 12,5 : 1. Oba motory bude možné kombinovať s kontinuálnou prevodovkou CVT s pevne nastavenými prevodovými pomermi. V športovom režime umožňuje radiť až sedem stupňov. Manuálnu prevodovku Subaru v tlačovej správe nespomína a čo je ešte prekvapivejšie, ani naftový motor. Je možné, že boxer diesel 2,0 D sa do novej Imprezy už nedostane. Nahradiť by ho mohol úsporný hybrid.
Predaj novej Imprezy by mal v Európe odštartovať už v novembri.
Technické údaje
Motor | 1,6i boxer | 2,0i boxer |
---|---|---|
Zdvihový objem | 1 600 | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 84(6 200 | 115/- |
Max. krút moment (Nm/ot.) | 150/3 600 | -/- |
Prevodovka | CVT | CVT |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | – |
0 – 100 km/h | 12,4 | – |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 – 6,4 | – |