Subaru Impreza: Hatchback sa vracia do Európy. Ale bez diesla!

Subaru kapitulovalo pre tlakom európskych zákazníkov a do ponuky vracia legendárnu Imprezu. Tá minulej generácie starý kontinent obišla. Novinka bude väčšia, tuhšia a bezpečnejšia. Naftový boxer však pod jej kapotou nenájdete.

18.09.2017 06:00
debata (1)
Nová Impreza síce prináša dynamickejšie... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2017 Nová Impreza síce prináša dynamickejšie tvarované svetlá či viac bočných prelisov, ale konzervatívny charakter jej ostal.

Konečne. Po niekoľkoročnej odmlke sa do Európy vracia hatchback Subaru Impreza. Doteraz ho tu totiž zastupovala len zvýšená verzia s autonómnym označením XV. A to nielen v minulej generácii, ale aj tej najnovšej, ktorá sa predstavila už na jar v Ženeve. Klasická 5-dverová Impreza a sedan zostali výsadou USA a Japonska. Teraz však dostal hatchback opäť šancu aj na starom kontinente. Japonská automobilka ho ukázala na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Z hľadiska dizajnu už o veľké prekvapenie nejde. Máme tu vlastne znížené XV.

Novinka je postavená na novej platforme SGP (Subaru Global Platform), ktorá počíta s klasickou koncepciou, teda motormi boxer, permanentným pohonom oboch náprav Symmetrical AWD, ale tentoraz aj so zástavbou hybridného systému. Podstatné je, že nový základ prináša Impreze o 5 mm nižšie ťažisko, o 70 % tuhšiu štruktúru karosérie, menej hluku a vibrácií a až o 40 % vyššiu schopnosť absorpcie deštrukčných síl v prípade nárazu. To všetko by malo byť cítiť za volantom, v podobe rýchlejších reakcií, najmä keď nové 4-prvkové závesy zadných kolies a stabilizátor potláčajú náklony v zákrutách o 50 %.

Rozmery sa menili len nepatrne. Hatchback je o... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2017 Rozmery sa menili len nepatrne. Hatchback je o 45 mm dlhší a o 35 mm širší. Rázvor náprav narástol o 25 mm.

Menili sa aj rozmery. Nový hatchback má dĺžku 4 460, šírku 1 777 a výšku 1 455 mm. Je teda o 45 mm dlhší, o 35 širší, ale o centimeter nižší. Rázvor náprav medzigeneračne podrástol o 25 mm na konečných 2 670. Dizajn je o čosi emotívnejší, i keď nevybočuje z pomerne konzervatívneho štýlu. Škoda, že japonské Plejády nezachovali viac z vlaňajších konceptov, ktoré robili Impreze predskokanov. To však neznamená, že by sa novinka stratila v dave. Jasným identifikačným prvkom je predná 6-uholníková maska a LED svetlá, ktoré pripomínajú krídla jastraba.

Najväčšie tajomstvo ukrýva Impreza v podlahe.... Foto: Subaru
Subaru - platforma SGP Najväčšie tajomstvo ukrýva Impreza v podlahe. Je ním nová platforma, ktorá zvyšuje tuhosť karosérie až o 70 %. Znižuje tiež vibrácie a ťažisko.

Subaru sa tiež pohralo s profilom, kde nájdeme na jeho pomery nezvyčajné veľa prelisov. A na tých sa nešetrilo ani v zadnej časti. Na výber bude päť farieb lakov – Crystal White Pearl, Venetian Red Pearl, Ice Silver Metallic, Dark Blue Pearl a Dark Grey Metallic. Interiér prinesie viac priestoru. Cestujúci na zadných sedadlách dostanú o 26 mm viac miesta na nohy. V šírke ramien pribudlo vpredu 29 a vzadu 34 mm. Do kufra naložíte 390 litrov, čo je o 10 litrov viac ako v minulosti. Pomáha aj o 100 mm širšie výklopné veko a o 41 mm hlbšie dno. Nejde o rekordné hodnoty, no nesmieme zabúdať, že Impreza je vždy štvorkolkou.

Interiér sa môže pochváliť novým 8-palcovým... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2017 Interiér sa môže pochváliť novým 8-palcovým rozhraním Starlink alebo aparatúrou Harman/Kardon. Pribudol aj bezpečnostný balík EyeSight.

Na novej palubnej doske ustúpili prieduchy ventilácie veľkému 6,5– alebo 8,5-palcovému dotykovému rozhraniu Subaru Starlink, kompatibilnému so smartfónmi cez Android Auto alebo Apple CarPlay. V hornej časti však nájdeme už tradične druhý displej a tretí v prístrojovom paneli. Tentoraz všetky farebné a so zladenou grafikou. Nové sú sedadlá aj príplatková aparatúra Harman/Kardon. Zákazníci môžu rátať s digitálnym tunerom DAB. Subaru sľubuje aj vyššiu kvalitu plastov a poťahových materiálov.

Do kufra sa zmstí 390 litrov batožín, čo je len... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2017 Do kufra sa zmstí 390 litrov batožín, čo je len o 10 viac ako v minulosti.

Balík asistenčných systémov EyeSight, ktorý využíva stereokameru, obsahuje adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, upozornenie pred kolíziou, autonómne brzdy, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel a svetlá High Beam Assist so samočinným prepínaním diaľkového režimu. K dispozícii je tiež cúvacia kamera a výstraha pred kolíziou pri cúvaní s križujúcimi vozidlami. Štandardom je sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 460
Šírka (mm) 1 777
Výška (mm) 1 455
Rázvor náprav (mm) 2 670
Veľkosť batožin. Priestoru (l) 390

Pod prednou kapotou ostáva Impreza verná motorom boxer, navyše atmosférickým. Nič také ako downsizing sa teda nekoná. Základom je nový priamovstrekový 4-valec 1,6 litra (84 kW), ktorý je v porovnaní s predchodcom až o 14 kg ľahší. Konštruktéri ušetrili jeden kilogram na hlave valcov, ďalších osem na hliníkovom bloku a dva na kľukovom hriadeli. Zotrvačnosť sa tak znížila o päť percent, čo znamená väčšiu ochotu motora ísť do otáčok. Zároveň sa zvýšila torzná tuhosť, vďaka čomu má motor hladší chod a menej vibrácií.

Druhou voľbou je atmosférický, opäť priamovstrekový dvojliter (115 kW), ktorý má prepracovaných až 80 % komponentov a je o 12 kg ľahší. Jeho kompresný pomer vzrástol z pôvodných 10,5 : 1 až na 12,5 : 1. Oba motory bude možné kombinovať s kontinuálnou prevodovkou CVT s pevne nastavenými prevodovými pomermi. V športovom režime umožňuje radiť až sedem stupňov. Manuálnu prevodovku Subaru v tlačovej správe nespomína a čo je ešte prekvapivejšie, ani naftový motor. Je možné, že boxer diesel 2,0 D sa do novej Imprezy už nedostane. Nahradiť by ho mohol úsporný hybrid.

Predaj novej Imprezy by mal v Európe odštartovať už v novembri.

Technické údaje

Motor 1,6i boxer 2,0i boxer
Zdvihový objem 1 600 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 84(6 200 115/-
Max. krút moment (Nm/ot.) 150/3 600 -/-
Prevodovka CVT CVT
Max. rýchlosť (km/h) 180
0 – 100 km/h 12,4
Spotreba na 100 km (l) 6,2 – 6,4
Subaru Impreza - 2017
Subaru Impreza - 2017
+13Subaru Impreza - 2017

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #Subaru XV #Subaru Impreza #autosalón Frankfurt 2017
Články podľa značiek