Nebezpečný azbest zmizol z automobilových bŕzd už pred mnohými rokmi. To však neznamená, že brzdy nemajú aj dnes negatívny vplyv na životné prostredie. Sú totiž stále zdrojom pevných častíc, ktoré sa rozptyľujú do ovzdušia počas ich opotrebenia. A nie je ich málo. I keď nehovoríme o azbeste. Nemecká firma Mann+Hummel tvrdí, že až 90 % železa, s ktorým sú konfrontované naše pľúca vo veľkých mestách, pochádza práve z bŕzd. Pritom vo veľkých mestských aglomeráciách žije podľa svetovej zdravotníckej organizácie WHO až 92 % populácie.
Mann+Hummel: Dostanú filtre častíc aj brzdy? Možné to je
Nemecká firma z Ludwigsburgu prichádza s riešením, ako znížiť produkciu pevných častíc, ktoré pochádzajú z bŕzd áut. Napriek tomu, že ich nie je málo a majú vplyv na zdravie, nik sa tomuto problému zatiaľ nevenoval.
Foto: Mann+Hummel
Foto: Mann+Hummel
Mann+Hummel preto prichádza s riešením. Napokon zaoberá výrobou rôznych filtrov. Takže neprekvapí, že vyvinula nový filter na zachytávanie čiastočiek z automobilových bŕzd. Filter je umiestnený na brzdovom strmeni, teda priamo pri zdroji častíc, kde brzdové platničky dosadajú na plochu oceľového kotúča. Následne tieto častice filter zachytí. Spoločnosť tvrdí, že takýto filter je vhodný nielen pre konvenčné autá, ale aj pre aj pre hybridy či elektromobily a je odolný voči korózii a počasiu. Funkčnosti by teda nemal brániť dážď ani tuhá zima.Filter už firma testuje na upravenom Volkswagene Passat Variant. A zdá sa, že systém funguje. Či oň však bude záujem medzi výrobcami automobilov, je otázne. Môže byť totiž aj zdrojom problémov. Napríklad môže znížiť schopnosť chladenie bŕzd a tiež zvýšiť hmotnosť na strane neodpružených hmôt, čo by malo negatívny vplyv na jazdné vlastnosti. A potom je tu otázka nákladov. Každý nový komponent sa totiž premietne do ceny vozidla. Mann+Hummel preto zatiaľ neuviedli, kedy by sa mohol ich nový filter stať súčasťou sériových vozidiel.
© Autorské práva vyhradené