Mercedes-AMG Project One: Toto auto má vážne motor z F1! Je šialené

K päťdesiatemu výročiu AMG si koncern Daimler pripravil skutočnú „bombu“. Hyperšport Project One chce oskalpovať väčšinu súperov z kategórie áut snov. Receptom je motor z monopostu Mercedes-AMG Petronas F1. A k tomu štyri elektromotory. Pritom môže zísť z okruhu na bežné cesty.

20.09.2017 06:00
debata (2)
Šelma z Brixworthu je vyrobená z uhlíkových... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One - 2017 Šelma z Brixworthu je vyrobená z uhlíkových vlákien. Prvé husle pri tvorbe dizajnu hrala aerodynamika. Viac ako 1 000 koní ju potrebuje.

V triede hyperšportov sa schyľuje doslova k búrke. K prvým zákazníkom už dorazilo Bugatti Chiron aj Koenigsegge Regera. Na ceste je pritom nový McLaren P50, Aston Martin Valkyrie, ale aj vo Frankfurte odhalená novinka s trojcípou hviezdou. Má názov Mercedes-AMG Project One a jej úlohou nie je nič iné, ako priniesť techniku monopostov F1 na bežné cesty. Tentoraz však nejde len o marketingovú vatu. Hyperšport Daimleru skutočne vznikal tam, kde sa rodia víťazné monoposty, teda v divízii Mercedes-AMG High Petronas v Brixworthe v spolupráci s tímom Petronas Motosport v Brackley. Výsledkom je šialený stroj s piatimi motormi a výkonom viac ako tisíc koní. Pritom dostane cestnú homologizáciu a tváriť sa dokáže aj ako nevinný elektromobil.

Jeho srdcom je vidlicový 6-valec odvodený z monopostu Mercedes-AMG Petronas F1, s ktorým má Stuttgart na konte tri víťazstvá v pohári jazdcov aj konštruktérov. Tak ako kážu pravidlá, disponuje skromným objemom 1,6 litra. Ale pozor! Podporuje ho elektrický turbokompresor s otáčkami až 100 000 za minútu, hnaný elektromotorom s výkonom 90 kW. Práve vďaka nemu sa agregát zbavil akejkoľvek turbodiery. Aj napriek úpravám, ktoré majú zaručiť požadovanú životnosť agregátu a schopnosť spaľovať normálny benzín, dokáže točiť neskutočných 11 000 otáčok za minútu. Výsledkom je výkon 529 kW. To by však na hyperšport nestačilo, a tak je na kľukový hriadeľ cez čelné ozubenie pripojený ďalší elektromotor s výkon 120 kW.

Zaujímavým prvkom je strešná plutva, ktorá sa... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One - 2017 Zaujímavým prvkom je strešná plutva, ktorá sa stará o stabilitu pri vysokých rýchlostiach.

Táto energia putuje cez 8-stupňovú sekvenčnú prevodovku k zadným kolesám. Tu však Project One zďaleka nekončí. Ďalšie dva elektromotory s výkonom 120 kW sú umiestnené vpredu a roztáčajú cez redukčný prevod predné kolesá. Mercedes-Benz ich označuje za „zázračné“, pretože sú schopné točiť až 50 000 otáčok za minútu, čo je viac ako dvojnásobok bežných elektromotorov. Spolu tu teda máme výkon viac ako 1 000 koní (735 kW). Zdrojom energie pre elektrickú sústavu EQ Power, ktorá pracuje s napätím až 800 V, sú li-ion akumulátory umiestnené za prednou nápravou. Možno ich dobíjať z bežnej siete, ale tiež pomocou rekuperácie. Project One je pritom schopný zachytiť až 80 % brzdnej energie a ďalšiu získať z elektrického turbokompresora. Áno, aj ten sa vie zmeniť na generátor a využiť prebytočné plyny prechádzajúce výfikovým traktom.

Srdcom hyperšportu z Affalterbachu bude... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One - 2017 Srdcom hyperšportu z Affalterbachu bude 1,6-litrový 6-valec z monopostu F1 dopovaný elektrickým kompresorom. Druhý elektromotor s výkonom 120 kW nájdeme na kľukovom hriadeli a ďalšie dva s rovnakým výkonom spojené s prednými kolesami.

Za takýchto okolností by mal Project One šprintovať na rýchlosť 200 km/h pod šesť sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 350 km/h. Pritom sa dokáže tváriť ako čistý ekologické „neviniatko“ . Zásoba batérií stačí totiž na 25 km bezemisnej prevádzky. Vodič môže využívať automatický režim radenia, alebo radiť manuálne pomocou krídelko na volante. Stabilizačný systém umožňuje tri nastavenia – štandardný režim ESP pre vysokú bezpečnosť, športový ESP Sport Handling Mode a mód ESP Off, keď získava „pilot“ plnú kontrolu nad tozo beštiou bez zásahov elektroniky. Na ceste držia Project One 10-lúčové kované hliníkové disky s priemerom 19, respektíve 20 palcov, obuté pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2. Uhlíkové prstence zlepšujú aerodynamiku, ale aj chladenie keramických bŕzd.

Interiér prináša množstvo prvkov z F1. Stačí sa... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG Project One - 2017 Interiér prináša množstvo prvkov z F1. Stačí sa pozrieť na volant s diódami, ktoré vodiča či skôr pilota informujú o vhodnom okamžiku preradenia.
Podvozok využíva viacprvkové zavesenie multi-link, vpredu s horizontálnym umiestnením pružín a tlmičov (push-rod). Karosériu tvorí karbónový monokok a ďalšie diely z uhlíkových vlákien, vrátane dopredu výklopných dverí. Dizajn je najmä výsledkom požiadaviek na aerodynamiku, ktorá sa musí postarať o dostatok vzduchu pre motor a brzdy, a tiež o potrebný prítlak. Aj preto tu nájdeme množstvo sacích otvorov, vrátane strešného, ktorý prerastá do pozdĺžnej centrálnej plutvy. Jej úlohou je zabezpečiť stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Nechýba mohutný dvojdielny difúzor, ktorý tento karbónový extrém doslova prisáva k asfaltu a aktívne zadné krídlo. Pritom má Project One kompletnú svetelnú sústavu, potrebnú pre jazdu na bežných cestách.

Interiér je tiež silne inšpirovaný monopostom Mercedes-AMG Petronas. Samozrejme, tentoraz ponúka miesto dvom pasažierom. Karbónové sedadlá sú pevnou súčasťou skeletu, nastavujú sa pedále a odnímateľný volant, ktorý obsahuje väčšinu ovládacích prvkov. Prístrojový panel tvorí 10-palcová obrazovka. Ďalšia s rovnakou uhlopriečkou, umiestnená v strede, na seba prevzala úlohu multimediálneho rozhrania Comand. Tretí displej je súčasťou strešného panelu a plní funkciu elektronického spätného zrkadla. Do kokpitu prenáša obraz zadnej kamery. Celé je to zabalené do karbónu a kože Nappa. Sympatické je, že v AMG mysleli aj na komfort. Takže posádka má k dispozícii klimatizáciu či elektrické ovládanie okien. A k tomu dokonca aj malé odkladacie priestory za sedadlami.

Celkovo plánuje Mercedes-AMG vyrobiť 275 exemplárov. Napriek astronomickej cene 2 275 000 eur bez dane, nemá núdzu o zákazníkov. Tvrdí, že je ich už dnes viac, ako dokáže uspokojiť. Prvé autá by sa k nim mali dostať v budúcom roku. Frankfurtský exemplár bol zatiaľ len prvým funkčným prototypom. Aj preto ho automobilka označila ako koncept. O sériovej verzie sa však bude líšiť už len v detailoch.
Mercedes-AMG Project One - 2017
Mercedes-AMG Project One - 2017
+10Mercedes-AMG Project One - 2017

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #AMG #Mercedes-AMG #AMG Project One #Mercedes-AMG Project One #autosalón Frankfurt 2017 #Project One
Články podľa značiek