Ford predstavuje nový diesel 1,5 EcoBlue. Má zmeniť pravidlá hry

Súčasnosť nie je naftovým motorom práve naklonená. To ale neznamená, že končia. Ford dokonca prichádza s úplnou novinkou, ktorá si debut odkrúti v modernizovanom crossoveri EcoSport. Štvorvalec 1,5 EcoBlue má byť o 13 % úspornejší a mimoriadne tichý.

03.10.2017 12:00
debata (14)
Úplne nový diesel 1,5 EcoBlue má byť podstatne... Foto: Ford
Ford - motor 1,5 EcoBlue Úplne nový diesel 1,5 EcoBlue má byť podstatne tichší a úspornejší. Menšie turbodúchadlo zabezpečí rýchlejšie reakcie.

Novú generáciu naftových motorov EcoBlue predstavil Ford už vlani v novom Transite a Transite Custom. Išlo o dvojlitre s výkonom 74 a 125 kW. Pribudnúť má aj top verzia naladená na 176 kW. Tento motor postupne nahrádza starší 4-valec 2,2 TDCi. Teraz ale dostane aj svojho menšieho brata. Novinka s označením 1,5 EcoBlue preberá množstvo jeho technológií. Výsledkom má byť zníženie produkcie ostro sledovaných emisií NOx až o 55 %.

Nový motor má znížené trenie a vyššiu účinnosť.... Foto: Ford
Ford - motor 1,5 EcoBlue Nový motor má znížené trenie a vyššiu účinnosť. To aj vďaka vyosenému kľukovému hriadeľu voči piestom.

K technologickým vychytávkam patrí vyosenie kľukového hriadeľa voči piestom, čo znižuje stranové sily vo fáze expanzie a tým aj trenie. Sacie kanály sú usporiadané zrkadlovo, takže vo valcoch 1 a 2 víri nasávaný vzduch v smere hodinových ručičiek, kým vo valcoch 3 a 4 protismerne. To znamená lepšie zmiešanie vzduchu a nafty po vstreku paliva. Ďalej tu máme vstrekovanie common rail, kde každý zo vstrekovačov zvládne šesť samostatných vstrekov v jednom cykle. Každá dávka trvá len 250 mikrosekúnd. Vrátane vstrekovania prísady AdBlue. Emisné skóre vylepšuje aj nízkotlaková cirkulácia výfukových plynov s vodným chladením.

Technologickou vychytávkou je zrkadlové vírenie... Foto: Ford
Ford - motor 1,5 EcoBlue Technologickou vychytávkou je zrkadlové vírenie vzduchu v sacom potrubí.

Nové turbodúchadlo je na strane turbíny menšie o 10 a na strane kompresora o 15 percent. Zvládne však až 240 000 otáčok za minútu, čo by malo znamenať lepší ohlas pri nízkych pracovných otáčkach motora. Výsledkom má byť spotreba znížená až o 13 % v porovnaní s predchádzajúcim motorom 1,5 TDCi. Vysokú životnosť zas zabezpečí rozvodový remeň v olejovom kúpeli. Ford tiež tvrdí, že motor vyniká mimoriadne kultivovaným chodom. Na voľnobehu je až o 50 % tichší. Premiéru si odbije v modernizovanom malom crossoveri EcoBlue, ktorý sa práve dostáva na európske trhy.

V ponuke budú dve výkonové verzie. Slabšia, ktorá dáva 74, a neskôr aj silnejšia s výkonom 92 kW. Presné údaje o spotrebe a dynamike zatiaľ Ford nezverejnil. Tvrdí však, že nový naftový motor, spĺňajúci emisnú normu Euro 6, predstavuje podobný vývojový skok, aký priniesla pred pár rokmi vo svete benzínových agregátov rodina motorov EcoBoost.
Ford - motor 1,5 EcoBlue
Ford - motor 1,5 EcoBlue
+12Ford - motor 1,5 EcoBlue

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #Ford #naftový motor #EcoBlue #1.5 EcoBlue
Články podľa značiek