Polestar 1: 'Volvo P1800' je späť. Vracia sa ako hybrid so 600 koňmi!

Tak toto asi nik nečakal. Športová divízia Volva Polestar predstavila svoj prvý sériový produkt. Už z neho je jasné, že nepôjde len o deriváty modelov z Göteborgu. Toto totiž nie je BMW M či AMG, ale samostatná značka. A kariéru štartuje úžasným hybridným kupé Polestar 1.

20.10.2017 06:00
debata (1)
Nádherné kupé Polestar P1 čerpá inšpiráciu zo... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 Nádherné kupé Polestar P1 čerpá inšpiráciu zo štúdie Volvo Coupé Concept z roku 2013. Tentoraz však už s vlastným logom.

Polestar 1 patrí k najväčším prekvapeniam tohto roka. Už dávnejšie síce Volvo oznámilo, že zo svojej športovej divízie urobí samostatnú značku, ale toto asi nik nečakal. Polestar prichádza s prakticky autonómnym modelom priam nabitým inovatívnymi technológiami. A aby neušiel pozornosti, má podobu vysokovýkonného kupé, akých dnes veľa nenájdete. Synergia s Volvom umožnila urýchliť vývoj a použiť jeho techniku, i keď vyladenú špeciálne pre potreby Polestaru.

Ak by vám Polestar 1 čosi pripomínal, nie ste ďaleko od pravdy. Nádherné 2+2 miestne GT akoby z oka vypadlo štúdii Volvo Coupé Concept z roku 2013. Tou vtedy nový šéfdizajnér Volva a dnes už aj šéf Polestaru Thomas Ingenlath naznačil štylistické smerovanie značky. Nakoniec sa však koncept pretavil do prvého sériového Polestaru. Logo Volva tu už jednoducho nenájdete. Kupé stojí na platforme Scalable Platform Architecture (SPA), ako všetky nové veľké Volvá od S60 až po XC90, pripravenej pre hybridné pohony.

Základom 4,5 metra dlhého GT je hliníková... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 Základom 4,5 metra dlhého GT je hliníková platforma SPA. V porovnaní so sedanom S90 je však novinka Polestaru o 520 mm kratšia.

Na dĺžku má 4 500 mm, čo znamená, že Polestar ubral v porovnaní so sedanom S90 na rázvore náprav 320 mm a na zadnom previse ďalších 200. Dizajnom tiež evokuje legendárne kupé P1800 vyrábané v rokoch 1961 až 1973. Až 50 % komponentov je úplne nových a čo je šok, väčšina dielcov karosérie je vyrobená z ultraľahkého karbónu. Na karosérii tak Polestar ušetril 230 kg, a navyše zvýšil torznú tuhosť o 45 %! K tomu pribalil nové technológie. Jeho „jednotka“ dostane totiž na rozdiel od plug-in hybridných modelov 90 T8 a XC90 T8 Twin Engine až dva elektromotory.

To, čo nevidieť, je karbónová štruktúra... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 To, čo nevidieť, je karbónová štruktúra karosérie, ktorá ušetrila 230 kg hmotnosti a pevnosť zvýšila o 45 %.

Tie sú umiestnené na zadnej náprave. Každý poháňa cez planétový prevod jedno z kolies, čo umožňuje vektorovanie krútiaceho momentu v zákrutách. Motory majú spoločný výkon 163 kW. Zásobu batérií umiestnených v stredovom tuneli síce značka neprezradila, no tvrdí, že Polestar 1 bude rekordérom v čisto elektrickom dojazde medzi plug-in hybridmi. Na jedno nabitie má prejsť až 150 km, čo je viac ako trojnásobok konkurenčných hybridov, s výnimkou Chevroletu Volt. Polestar preto predpokladá, že väčšinu času absolvujú majitelia Polestaru 1 v bezemisnom mó­de.

Interiér čerpá z Volva S90, bude však... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 Interiér čerpá z Volva S90, bude však kompaktnejší a útulnejší. Namiesto kľúča budete môcť používať váš smartfón.

Tam sa to však nekončí. Debut Polestaru je totiž skutočným vysokovýkonným kupé. Pod prednou kapotou preto ukrýva preplňovaný dvojlitrový 4-valec 2,0 Drive-E, ktorý pridáva ďalších 246 kW. Tie posiela k predným kolesám cez 8-stupňový automat spojený s reverzibilným alternátorom pre rýchle štarty, čo je de facto tretí elektromotor v sústave. Výsledkom je celkový výkon 447 kW, teda rovných 600 koní, a úžasný krútiaci moment 1 000 Nm. Ak dokáže veľké SUV Volvo XC90 Polestar šprintovať na stovku za 5,5 sekundy, nové ľahšie a výkonnejšie kupé to nepochybne zvládne za menej ako štyri.

Výkon 600 koní bude výsledkom kombinácie... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 Výkon 600 koní bude výsledkom kombinácie preplňovaného motora 2,0 Drive-E a dvoch zadných elektromotorov.

Presné dynamické parametre však ostávajú zatiaľ tajomstvom. Polestar prezradil len maximálnu rýchlosť v režime EV, ktorá je obmedzená na 150 km/h. Túto šelmu budú krotiť brzdy Akebono so 6-piestikovými strmeňmi a kotúčmi s priemerom 400 mm. Pritom decelerácii pomôžu aj elektromotory, ktoré sa počas brzdenia zmenia na generátory. K tomu pridá Polestar aktívny podvozok, ktorý používa po prvý raz adaptívne tlmiče švédskeho experta Öhlins, meniace charakteristiku na základe okamžitých podmienok alebo želania vodiča v priebehu dvoch milisekúnd. Polestar to celé volá Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi).

Túto šelmu budú krotiť brzdy Akebono so... Foto: Polestar
Polestar 1 - 2018 Túto šelmu budú krotiť brzdy Akebono so 6-piestikovými strmeňmi a kotúčmi s priemerom 400 mm.

Stabilitu podporí aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 48 : 52 v prospech zadných kolies. Brutálne švédske kupé sa dostane do výroby v druhej polovici roka 2019. Vznikne séria 500 vozidiel. Ich produkciu zabezpečí, tak ako modelov radu 90, čínska továreň Volva a materského Geely v Chengdu. To však nie je koniec ofenzívy Polestaru. Ešte do konca roka 2019 predstaví druhý model Polestar 2, ktorý bude čistým elektromobilom a konkurentom pre Teslu Model 3. V roku 2021 pribudne druhý elektromobil Polestar 3.

Všetky modely bude značka predávať cez internet, čím ušetrí náklady na výstavbu showroomov. Kamenných predajní má vzniknúť len pár. Program predaja bude zhŕňať aj dvojročné alebo trojročné členstvo v klube, ktoré bude obsahovať all-inclusive služby ako kompletnú servisnú starostlivosť, údržbu, poistenie a možnosť zapožičania ďalších modelov Polestaru. To všetko v mesačných poplatkoch. Systém objednávok na prvé vozidlá Polestar 1 už Švédi otvorili.
Polestar 1 - 2018
Polestar 1 - 2018
+15Polestar 1 - 2018

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Volvo #Polestar
Články podľa značiek