
Čo je BMW X2? Odpovedať na túto otázku bolo ťažké už pred rokom v Paríži, kde mníchovská automobilka predstavila rovnomenný koncept. Bolo jasné, že novinka chce byť súčasťou športovo ladených kupé SUV X4 a X6. Lenže výrazne menší formát neumožnil použiť splývavú siluetu strechy, jednoducho vytvoriť kupé derivát z nového BMW X1, tak ako pri X4 a X6, odvodených z X3 a X5. Mníchov zvolil inú cestu. Stvoril čosi ako outdoorový zvýšený hatchback, ktorý sa nezľakne prašných ciest. Podobne ako to urobil Mercedes-Benz so svojim GLA. Kupé to však rozhodne nie je.
Základ je jasný. Techniku čerpá X2 z novej generácie SAV X1, čo znamená platformu UKL s priečne uloženými motormi a prioritne predným náhonom. To je napokon zjavné z identického rázvoru náprav s hodnotou 2 670 mm. Lenže športovo ladené X2 je o 79 mm kratšie a o 72 mm nižšie. Tým dosiahli v BMW oveľa dynamickejšie proporcie s krátkymi prevismi. Lenže X2 je viac než len nový člen rodiny X. Do dizajnu prináša premiérové prvky. Napokon, mieri k mladším zákazníkom, než akí poškuľujú po klasickom X1.

Po prvýkrát v histórii sa napríklad predné ľadvinky rozširujú smerom nadol. Zadné stĺpiky sú ozdobené logami BMW, tak ako ikonické modely 2000 CS a 3.0 CSL zo sedemdesiatych rokov. V prednom nárazníku nájdeme trojuholníkové sacie otvory a plástový výplet. Denné LED svetlá využívajú 6-uholníkovú grafiku. Neprehliadnuteľné sú úplne nové bočné prahy, ktoré môžu byť čierne, lakované vo farbe karosérie alebo v sivom odtieni Frozen Grey. X2 totiž okrem základnej verzie prináša aj balík M Sport a M Sport X.

V závislosti od toho sa mení aj veľkosť kolies, ktoré môžu siahať od 17 do 20 palcov. Jemne klesajúca strecha sa končí výrazným spojlerom zakončeným lištou Aero Edge. Zadný nárazník môže byť vybavený čiernym difúzorom a pri výkonnejších motorizáciách dvoma koncovkami výfukov. Svetlá s „elkovou“ grafikou siahajú hlboko do veka. Na výber bude desať farieb lakov karosérie a desať dizajnov diskov kolies. Jednoducho, X2 prináša viac emócií ako akékoľvek súčasné BMW X. A k tomu špičkovú aerodynamiku s koeficientom čelného odporu vzduch Cw 0,28.

Interiér ponúkne vodičovi vyšší posed a lepší výhľad ako pri bežných hatchbackoch, hoci bude sedieť predsa len o čosi nižšie ako pri plnohodnotnom SAV BMW X1. Z neho si X2 požičalo palubnú dosku. Vybavená môže byť centrálnym displejom Control Display s uhlopriečkou 6,5 palca. Vyššia úroveň prináša dotykovú obrazovku Control Display Touch a hlasové ovládanie. Prácu s funkciami však naďalej integruje aj klasický kruhový ovládač controller na stredovom tuneli. Za príplatok dostanete head-up displej. Infotainmet je kompatibilný so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto.

Multimédiá umožňujú prístup k hudbe a dopravným informáciám prostredníctvom internetových služieb BMW Connected Drive. Z nich môžu pochádzať dokonca aj výstrahy pred búrkami alebo inými nebezpečnými situáciami. K wi-fi hotspotu sa dá pripojiť až desať zariadení. Paletu asistenčných systémov možno doplniť o udržiavanie v jazdnom prúde, predkolízny systém, adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v kolónach, automatické prepínanie diaľkových svetiel či parkovací asistent.

Pod kapotou sa objavia zatiaľ len tri dvojlitrové motory TwinPower Turbo. Základom bude sDrive20i (141 kW) spojená s predným náhonom a atypickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tá má vraj lepšie ladiť so športovým DNA tejto verzie. Diesle xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW) budú už využívať klasický 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom a budú spojené s pohonom oboch náprav. Až neskôr sa chystajú ďalšie motorizácie – xDrive20i (141 kW) a xDrive18d (110 kW) s pohonom oboch náprav, ale aj predokolky sDrive18d (110 kW) a sDrive18i (103 kW) s 1,5-litrovým 3-valcom.
Podvozok využije plne nezávislé zavesenie štyroch kolies. Za dodá BMW adaptívne tlmiče Dynamic Dumper Control s podvozkom zníženým o 10 mm alebo športový podvozok M Sport pre verzie M Sport a M Sport X, ktorý je oproti základnej verzie znížený až o 20 mm. Volič jazdných režimov umožňuje nastavenie vozidla do módov Comfort, EcoPro a Sport. Tie menia charakteristiku motora, prevodovky, riadenia, trakčných systémov a pri tlmičoch DCC aj tvrdosť odpruženia. K prvým zákazníkom zamieri BMW X2 na jar budúceho roka a okrem rozšírenia palety motorov sa neskôr dočká aj ostrej verzie M.
Porovnanie rozmerov
Model | BMW X2 | BMW X1 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 360 | 4 439 | – 79 |
Šírka (mm) | 1 824 | 1 821 | + 3 |
Výška (mm) | 1 526 | 1 598 | – 72 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 | 2 670 0 | |
Objem kufra (l) | 470 /1 355 | 505 /1 555 | –35/-195 |