Borgward Isabella: Plavný koncept je návratom do budúcnosti

Reinkarnovaná nemecká značka Borgward si vo Frankfurte nad Mohanom zaspomínala na najslávnejší model svojej histórie. Žiadne retro sa však nekonalo. Koncept Isabella šokoval dizajnom aj technikou.

02.11.2017 12:00
debata
Odvážne 4-dverové kupé charakterizujú extrémne... Foto: Borgward
Borgward Isabella Concept - 2017 Odvážne 4-dverové kupé charakterizujú extrémne plavné línie a vyspelá aerodynamika.

Pred dvoma rokmi sa vnuk zakladateľa slávnej nemeckej značky Borgward postaral o jej reinkarnáciu. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom tak debutovalo prvé sériové SUV BX7. Nevzbudilo však extra veľké ovácie. Napokon jeho teritóriom nemala byť Európa. Borgward zamieril najprv do Číny, odkiaľ pochádza aj hlavný investor projektu, spoločnosť Beiqi Foton Moto. Tam značka vlani predstavila aj druhú novinku – menšie SUV BX5. To však neznamená, že Európa je mimo hry. Borgward dokonca stavia výrobný závod v domovských Brémach. Lenže na európsku ofenzívu musí ešte dozrieť čas. A je tiež nevyhnutné, aby oživená značka získala potrebný rešpekt.

Práve preto sa po dvoch rokoch vrátil Borgward do Frankfurtu. A predstavil tu čosi, čo asi nik nečakal. Odvážny koncept Isabella, odvážnejší než mnohé iné štúdie. Názvom síce odkazuje na najslávnejší model značky, kupé vyrábané na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov, no okrem toho s ním nemá nič spoločné. A ani so súčasnou čínskou produkciou Borgwardu. Štúdia Isabella je totiž luxusný futuristický sedan. Tvary charakterizujú extrémne plavné línie, ktoré Borgward označuje ako „Impression of Flow“ a tvrdí, že sa pretavia do budúcich sériových modelov. Skôr než sedan pripomína Isabelle luxusné 4-dverové kupé.

Vstup do interiéru zabezpečujú dva páry... Foto: Borgward
Borgward Isabella Concept - 2017 Vstup do interiéru zabezpečujú dva páry posuvných dverí a absentujúci stredový stĺpik.

Zjavná je snaha o vyspelú aerodynamiku. Isabelle síce nemá aktívne aerodynamické prvky, ale zato disponuje riadeným prúdením vzduchu v podblatníkoch či podbehoch a potrebný prítlak pri vysokých rýchlostiach získava pomocou originálnych voľne stojacich zadných stĺpikov. Kabína je tvorená takmer výhradne sklom. Čelné okno prechádza plynulo až do strechy. Ako sa na koncept patrí, spätné zrkadlá nahrádzajú kamery. Štúdia stojí na 21-palcových diskoch kolies a je lakovaná dvoma odtieňmi modrej farby Zeitgeist Blue1 a Zeitgeist Blue2. Svetlejší tón nájdeme na spodnej časti karosérie, kým tmavší na tej hornej.

Zvláštnosťou zadnej časti sú voľne stojace... Foto: Borgward
Borgward Isabella Concept - 2017 Zvláštnosťou zadnej časti sú voľne stojace zadné stĺpiky, ktoré redukujú aerodynamický vztlak pri vyšších rýchlostiach.

Dvere sú uchytené na špeciálnom mechanizme, ktorý umožňuje ich posúvanie vpred a vzad. Otvárajú sa od seba. Prístup do interiéru uľahčuje absentujúci stredový stĺpik. Kabína poskytuje veľkorysý priestor štvorčlennej posádke. Napokon Isabella nie je žiaden drobček. Na dĺžku má päť, na šírku 1,9 a na výšku 1,4 metra. Invenčný dizajn exteriéru a plavné tvary sa premietli aj do interiéru. Palubná doska, stredová konzola aj sedadlá akoby sa vznášali voľne v priestore. Nechýba široký displej pod čelným oknom, holografický displej, head-up displej ani veľké dotykové monitory integrované do zvláštne tvarovanej trojuholníkovej stredovej konzoly, ktorá obopína centrálny tunel.

Prvky interiéru akoby sa voľne vznášali v... Foto: Borgward
Borgward Isabella Concept - 2017 Prvky interiéru akoby sa voľne vznášali v priestore. Klasické ovládacie prvky nahradili dotykové displeje na stredovej konzole.

To, čo má však Isabella najviac spoločné s realitou, je jej platforma. Volá sa ePropulsion a je pripravená pre budúce sériové elektromobily. Borgward ju už predstavil na elektrickom SUV BXi7, ktoré by malo byť prvý európskym modelom značky. A teraz podopiera krásny koncept Isabella. Obsahuje dva elektromotory s kombinovaným výkonom 220 kW a krútiacim momentom 220 Nm. Inštalácia jedného motora na prednej a druhého na zadnej náprave prináša elektrický pohon oboch eAWD a možnosť individuálnej regulácie krútiaceho momentu. Isabella nebude teda v žiadnom prípade brzdou v premávke. Stovku zvládne za 4,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Batérie umiestnené v podlahe a vyvinuté v spolupráci s kórejským LG majú zabezpečiť dojazd 500 km na jedno nabitie. Borgward tvrdí, že na rýchlonabíjacej stanici by mali načerpať 80 % kapacity za 30 minút. Vodič môže vyberať z niekoľkých jazdných režimov. Okrem základného Comfort má k dispozícii aj módy AWD pre režim štvorkolky a Sport, respektíve ostrý mód Sport+ s rýchlejšími reakciami na stlačenie akcelerátora a oneskorenými zásahmi stabilizačnej elektroniky. O autonómnom riadení ani asistenčných systémoch sa Borgward nezmieňuje. Očakávať koncept Isabella v sériovej výrobe by bolo naivné. V každom prípade demonštruje potenciál značky a technológiu, ktorú využije jej sériové elektrické SUV BXi7, ktoré by mohlo doraziť do Európy už na budúci rok.

Borgward Isabella Concept - 2017
Borgward Isabella Concept - 2017
+16Borgward Isabella Concept - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Borgward #Borgward Isabella
Články podľa značiek