Citroën C4 Cactus: Lacný crossover dal 'padáka' C4. Je z neho hatchback

31.10.2017 06:00

Citroën sa rozhodol pre radikálny krok. Z ponuky definitívne vyškrtol model C4. Jeho miesto zaujme modernizovaný Cactus. Ako však urobiť z pôvodne lowcostového crossoveru seriózny hatchback? Francúzom sa to podarilo napoly. Napríklad pridaním laku, hydraulickými dorazmi, vyšším akustickým komfortom či pohodlnejšími sedadlami.

Vynovený C4 Cactus je o čosi menej výstredný....
Vynovený C4 Cactus je o čosi menej výstredný. Na novom nárazníku nájdeme viac laku a menej plastov. Svetlá dostali čierne pozadie. Autor: Citroën

Citroën prichádza s radikálnou zmenou. Po siedmich rokoch končí s výrobou klasického hatchbacku C4. Ten debutoval v roku 2010 ako „francúzsky Golf“. V porovnaní s predchodcom bol menej výstredný, no kvalitnejší. Jeho predaje však pravidelne klesali. Kým ešte v roku 2011 sa preň v Európe rozhodlo 113 565 zákazníkov, vlani to bolo len 46 939. Zmeniť na tom nemohla nič ani modernizácia. Zato v roku 2014 prišla na svet nová hviezda – približne rovnako veľký crossover C4 Cactus. A jeho predaje valcovali céštvorku prakticky od začiatku.

Odtiaľ už nebolo ďaleko k rozhodnutiu, aby úspešnejší crossover zastal aj funkciu hatchbacku. A to sa práve stalo. Modernizácia C4 Cactusu teda znamená koniec takmer 14-ročnej histórie C4. Ako však urobiť z pôvodne lowcostového crossoveru s výklopnými zadnými oknami určeného celkom inej klientele nástupcu solídneho hatchbacku, ktorý si zakladal na materiáloch a komforte? Citroën tvrdí, že našiel recept. Facelift Cactusu tak sprevádzajú početné technické inovácie, niektoré dokonca v premiére.

Ochranné plastové vankúše Airbump sa...
Ochranné plastové vankúše Airbump sa presťahovali k prahom. Nedajú sa však už vymieňať. Vzadu je nové veko bez čiernej platovej vložky, nové širšie dvojdielne svetlá. Autor: Citroën

V prvom rade však umierňuje svoj dizajn. Prepracované sú oba nárazníky. Vpredu zmizli plastové lemy svetiel. Reflektory zas dostali matné pozadie. To isté platí o zadnej časti, kde už na veku nenájdete plastový výlisok. Delené a rozšírené svetlá s 3D grafikou pôsobia teraz hodnotnejšie. Ochranné plastové vankúše Airbump sa presťahovali do oblasti prahov a sú užšie, takže Cactus má na karosérii podstatne viac lakovaných plôch. Rozmery ani rázvor náprav 2 600 mm sa nezmenili.

Podobne ako viaceré dizajnové prvky, také charakteristické práve pre Cactus, napríklad plávajúca strecha či zadný stĺpik v tvare obrátenej plutvy. Exteriér ponúka naďalej deväť rôznych lakov karosérie a k tomu štyri farebné pakety, čo vytvára 31 kombinácií. V porovnaní s Peugeotom 308 je však Cactus stále postavený na staršej platforme PF1, čo znamená, že v koncernovej hierarchii stojí o čosi nižšie. Vidieť to aj na zachovaných výklopných oknách druhého páru dverí či chýbajúcom pravom prieduchu ventilácie, čo je pozostatok jeho lowcostovej DNA.

Interiér si zachoval originalitu inšpirovanú...
Interiér si zachoval originalitu inšpirovanú svetom nábytkového dizajnu a cestovnej batožiny. Pribudli však celkom nové sedadlá Advanced Comfort so špeciálnou penou, ktoré majú v Cactuse svetovú premiéru. Autor: Citroën

Predaje však naznačujú, že to zákazníkom nikdy neprekážalo. A teraz dostanú aj komfortnejší interiér. Opticky spojenú prednú lavicu tu však vo verziách s automatickou prevodovkou už nenájdu. C4 dostal celkom nové samostatné predné sedadlá. Sú širšie a majú výraznejšiu bočnú oporu. V drahších verziách prichádzajú vo svetovej premiére komfortné sedadlá Advanced Comfort čalúnené penou s vysokou hustotou a hrúbkou zväčšenou o 15 mm, čo je vidieť na prvý pohľad. Štandardná je tiež poloha voliča automatickej prevodovky.

Kruhový ovládač na stredovej konzole nahradila páka medzi sedadlami. Dizajn opäť akcentuje svet nábytkovej módy, čo je zrejmé pri pohľade na jednoduchú palubnú dosku, prešívanie sedadiel či remienkové vnútorné rukoväte dverí. Cactus ostal verný displejom namiesto analógových prístrojov a klasických ovládačov. Okrem displeja v role prístrojového panelu nájdeme v centre štandardne 7-palcový dotykový monitor. K dispozícii sú tri úrovne infotainmentu od základnej s platformou Mirror Screen až po najvyššiu Conncet Box s navigáciou a automatickým privolaním pomoci.

Do kufra sa zmestí 358 litrov batožín.
Do kufra sa zmestí 358 litrov batožín. Autor: Citroën

Priestorové parametre interiéru sa nemenia. Napokon, Cactus je na tom v tomto smere veľmi dobre, aj vďaka originálnemu umiestneniu airbagu spolujazdca v streche. To vytvára viac miesta na nohy. Navyše je tu väčšia schránka v stredovom boxe a kufor s objemom 358 litrov. Po sklopení delených zadných sedadiel, teraz už v sérii, vzrastie prepravná kapacita na 1 170 litrov. Aby Cactus poskytoval akustický komfort pôvodného C4, Citroën investoval do nových tesnení dverí, odhlučnenia náprav, hrubších okien, ale aj do izolácie motorového priestoru.

Náskok novších modelov koncernu PSA doháňa Cactus rozšíreným portfóliom asistenčných systémov od autonómnych bŕzd cez varovanie pred opustením jazdného prúdu a monitorovanie únavy až po čítačku značiek a automatické prepínanie diaľkových svetiel. Najväčšiu novinku však nájdeme na podvozku. C4 Cactus prichádza vo svetovej premiére s tlmičmi PHC (Progressive Hydraulic Cushions), čo je kombinácia klasických tlmičov s dvoma hydraulickými dorazmi. Tie tlmia rázy pri väčších nerovnostiach. Citroën vďaka nim sľubuje efekt „lietajúceho koberca“, a to bez negatívneho vplyvu na stabilitu.

Mimoriadny komfort jazdy majú zabezpečiť nové...
Mimoriadny komfort jazdy majú zabezpečiť nové tlmiče PHC (Progressive Hydraulic Cushions) s dvoma hydraulickými dorazmi. Citroën sľubuje efekt hydro-pneumatického pruženia. Autor: Citroën

Benzínovú ponuku tvoria 3-valce 1,2 PureTech (60 kW) a ich preplňované verzie 1,2 PureTech 110 (81 kW) a 1,2 PureTech 130 (96 kW). Novinkou je práve najvýkonnejšia verzia, ktorá skoncuje s výkonovým hendikepom Cactusu v porovnaní s pôvodnou C4. Dobrou správou je vyradenie robotizovanej prevodovky. Strednú výkonovú verziu tak možno okrem 6-stupňového manuálu kombinovať s automatom s hydrodynamickým meničom. Podobne je to s naftovými motormi. K 4-valcu 1,6 BlueHDi 100 (73 kW) pribudla výkonnejšia verzia 1,6 BlueHDi (88 kW). Tá však dostane 6-stupňový automat až na jeseň 2018.

Novinka Citroënu sa dostane k prvým zákazníkom na jar budúceho roka. Bude zaujímavé sledovať, či dokáže pritiahnuť nových klientov a tiež bývalých majiteľov C4. Menšia výstrednosť a vyšší komfort by tomu mohli nasvedčovať.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 170
Šírka (mm) 1 710
Výška (mm) 1 480
Rázvor náprav (mm) 2 600
Objem kufra (l) 358 – 1 170

Technické údaje

Motor 1,2 PureTech 1,2 PureTech 1,2 PureTech 1,6 BlueHDi 1,6 BlueHDi
Výkon (kW) 60 81 96 73 88
Prevodovka 5M 6M/6A 6M 5M 6M/6A
Citroën
		C4 Cactus -
		2017
Citroën C4
		Cactus -
		2017
+14Citroën C4 Cactus -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#facelift #Citroën C4 Cactus #Citroën C4 #Citroen
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk