Toyota Land Cruiser: Krajšia a lepšia v teréne

Terénna klasika od Toyoty sa do dôchodku ešte nechystá. Naznačuje to už druhá modernizácia menšieho z Land Cruiserov. Zmien je dokonca viac ako v roku 2013. Stopäťdesiatka je krajšia, bezpečnejšia a úspornejšia. Na drsné korene nezabudla.

08.11.2017 06:00
debata
Vynovený Land Cruiser pôsobí o čosi menej... Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser - 2018 Vynovený Land Cruiser pôsobí o čosi menej výstredne. Nová predná maska, svetlá aj nárazník sú homogénnejšie.

Životný cyklus off-roadov je podstatne dlhší ako bežných mainstreamových modelov. Platí to aj pre Toyotu Land Cruiser 150. Menší z off-roadov Toyoty sa predstavil už pred ôsmimi rokmi a v roku 2013 absolvoval prvú väčšiu modernizáciu. A teraz prichádza druhá, ktorá má predĺžiť život tejto japonskej terénnej klasiky ešte o pár rôčkov. Retuše by však už nestačili. Rozsah zmien preto prekonáva pôvodný facelift. Vidieť to na prvý pohľad.

Land Cruiser má kompletne prepracovanú prednú časť. Nová je nielen robustná 6-uholníková maska s piatimi širokými lamelami, ale aj reflektory s výraznejšou grafikou denných LED diód, nárazníky s obdĺžnikovými hmlovkami, predná kapota s prelisom a tiež blatníky s mohutnými oblúkmi. Zadné červené diódové svetlá vystupujú cez obrys karosérie. Facelift uzatvára nový dizajn 17– alebo 18-palcových 12-lúčových diskov kolies a vynovená paleta lakov s dvoma premiérovými odtieňmi – Midnight Emerald Blue a Avant-Garde Bronze.

Úpravy dizajnu predĺžili karosériu o 60 mm.... Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser - 2018 Úpravy dizajnu predĺžili karosériu o 60 mm. Nájazdové uhly si však Land Cruiser zachoval. Svetlá výška je minimálne 215 mm.

Dizajnové zmeny sa podpísali na predĺžení karosérie o šesť centimetrov na celkových 4 840 mm. To však neohrozilo terénne charakteristiky. Nové nárazníky dokonca zlepšili nájazdové uhly – vpredu na 31 a vzadu na 25 stupňov. Prejazdový uhol je 22 stupňov. Svetlá výška má minimálne 215 mm. Lepšie chránený podvozok uľahčuje prekonávanie nerovností. Nová predná kapota zas zlepšuje výhľad pred vozidlo a zadné svetlá orientáciu pri cúvaní bez použitia elektronických pomocníkov. Väčšina zmien má teda aj funkčný charakter.

Vzadu je zmien pomenej. Nové sú svetlá a nárazník. Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser - 2018 Vzadu je zmien pomenej. Nové sú svetlá a nárazník.

Interiér sa môže pochváliť prepracovanou palubnou doskou s novým 8-palcovým multimediálnym rozhraním Toyota Touch 2 s 3D navigáciou a kompatibilitou so smartfómi cez platformy Android Auto a Apple CarPlay. To znížilo počet manuálnych tlačidiel. Optitrónový prístrojový panel dostal lepšie čitateľné stupnice a 4,2-palcový farebný TFT displej palubného počítača. Nový je tiež volant z Land Cruiseru V8, panel automatickej klimatizácie, kožená radiaca páka, predné ventilované a zadné vyhrievané sedadlá.

Interiér sa môže pochváliť multimediálnym... Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser - 2018 Interiér sa môže pochváliť multimediálnym rozhraním Toyota Touch 2, kompatibilným so smartfónmi, hlasovým ovládaním a 3D navigáciou.

Luxusnejšiu atmosféru dotvára dvojfarebný koncept či náladové osvetlenie. Náskok mladších modelov Toyoty dobieha Land Cruiser 150 aj v bezpečnosti. Vybavený môže byť balíkom Safety Sense s autonómnymi brzdami, varovaním pred kolíziou, detekciou chodcov, monitorovaním jazdných prúdov, automatickým prepínaním diaľkových svetiel a adaptívnym tempomatom. Priplatiť si môžete za výstrahu pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami či za sledovanie mŕtveho uhla spätných zrkadiel.

V teréne využíva Land Cruiser systém... Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser - 2018 V teréne využíva Land Cruiser systém Multi-terrain Select (MTS), ktorý obsahuje celkovo päť režimov pre jazdu mimo spevnených vozoviek.

Pod kapotou ostáva základom 4-valcový diesel 2,8 D-4D (130 kW). Vďaka zvýšenému tlaku vstrekovania a novej úprave spalín vstrekovaním prísad AdBlue spĺňa emisnú normu Euro 6. Kým v spojení so 6-stupňovou automatickou prevodovkou ponúka krútiaci moment 370 Nm, pri 6-stupňovom manuáli je to až 420 Nm. V oboch prípadoch zrýchľuje Land Cruiser na stovku pod trinásť sekúnd, dosahuje maximálnu rýchlosť 175 km/h a priemerne spotrebuje normovaných 7,4 litra nafty na 100 km. Vo východnej Európe budú k dispozícii aj benzínové motory 2,7 VVT-i (120 kW) a 4,0 V6 (183, 207 kW).

Toyota Land Cruiser - 2018
Toyota Land Cruiser - 2018
+8Toyota Land Cruiser - 2018

V teréne ťaží Land Cruiser 150 z permanentného pohonu oboch náprav s uzamykateľným centrálnym diferenciálom. Vzadu sa môžu zákazníci rozhodnúť pre uzamykateľný diferenciál alebo elektronický diferenciál Torsen LSD. Ten ocenia vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu aj pri prejazde zákrut. V ťažkom teréne prídu vhod odpájateľné stabilizátory a terénny tempomat Crawl Control. Vodič pritom vyberá cez ovládač Multi-terrain Select (MTS) jeden z piatich terénnych režimov. Novinkou je mód Auto, ktorý volí vhodný režim na základe okamžitých podmienok.

Na asfalte sú zas k dispozícii módy Eco, Comfort, Normal, Sport S a Sport S +, ktoré upravujú reakcie motora, prevodovky, trakčných systémov, riadenia, ale aj zadného pneumatického odpruženia. Napriek sofistikovaným systémom je však podstatné, že Land Cruiser si zachoval svoj odolný rámový podvozok. I keď s nezávislým zavesením kolies. Modernizovaný Land Cuiser absolvoval svetovú premiéru na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a k prvým zákazníkom dorazí koncom novembra. K dispozícii bude naďalej aj krátka trojdverová verzia.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Verzia 5D 3D
Dĺžka (mm) 4 840 4 395
Šírka (mm) 1 855 1 855  
Výška (mm) 1 845 1 830  
Rázvor náprav (mm) 2 790 2 450  
Svetlá výška (mm) 215 205  
Objem kufra (l) 680 320  
Objem nádrže (l) 87 87  

Technické údaje

Motor 2,8 D-4D 6M 2,8 D-4D 6A
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 2 755 2 755
Max. výkon (kW/ot.) 130 130
Max. krút. moment (Nm/ot.) 420/1 400 450/1 600
Prevodovka 6M 6A
0 – 100 km/h (s) 12,1 12,7
Max. rýchlosť (km/h) 175 175
Spotreba na 100 km (l) 7,4 7,4

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Land Cruiser
Články podľa značiek