Životný cyklus off-roadov je podstatne dlhší ako bežných mainstreamových modelov. Platí to aj pre Toyotu Land Cruiser 150. Menší z off-roadov Toyoty sa predstavil už pred ôsmimi rokmi a v roku 2013 absolvoval prvú väčšiu modernizáciu. A teraz prichádza druhá, ktorá má predĺžiť život tejto japonskej terénnej klasiky ešte o pár rôčkov. Retuše by však už nestačili. Rozsah zmien preto prekonáva pôvodný facelift. Vidieť to na prvý pohľad.
Land Cruiser má kompletne prepracovanú prednú časť. Nová je nielen robustná 6-uholníková maska s piatimi širokými lamelami, ale aj reflektory s výraznejšou grafikou denných LED diód, nárazníky s obdĺžnikovými hmlovkami, predná kapota s prelisom a tiež blatníky s mohutnými oblúkmi. Zadné červené diódové svetlá vystupujú cez obrys karosérie. Facelift uzatvára nový dizajn 17– alebo 18-palcových 12-lúčových diskov kolies a vynovená paleta lakov s dvoma premiérovými odtieňmi – Midnight Emerald Blue a Avant-Garde Bronze.
Dizajnové zmeny sa podpísali na predĺžení karosérie o šesť centimetrov na celkových 4 840 mm. To však neohrozilo terénne charakteristiky. Nové nárazníky dokonca zlepšili nájazdové uhly – vpredu na 31 a vzadu na 25 stupňov. Prejazdový uhol je 22 stupňov. Svetlá výška má minimálne 215 mm. Lepšie chránený podvozok uľahčuje prekonávanie nerovností. Nová predná kapota zas zlepšuje výhľad pred vozidlo a zadné svetlá orientáciu pri cúvaní bez použitia elektronických pomocníkov. Väčšina zmien má teda aj funkčný charakter.
Interiér sa môže pochváliť prepracovanou palubnou doskou s novým 8-palcovým multimediálnym rozhraním Toyota Touch 2 s 3D navigáciou a kompatibilitou so smartfómi cez platformy Android Auto a Apple CarPlay. To znížilo počet manuálnych tlačidiel. Optitrónový prístrojový panel dostal lepšie čitateľné stupnice a 4,2-palcový farebný TFT displej palubného počítača. Nový je tiež volant z Land Cruiseru V8, panel automatickej klimatizácie, kožená radiaca páka, predné ventilované a zadné vyhrievané sedadlá.
Luxusnejšiu atmosféru dotvára dvojfarebný koncept či náladové osvetlenie. Náskok mladších modelov Toyoty dobieha Land Cruiser 150 aj v bezpečnosti. Vybavený môže byť balíkom Safety Sense s autonómnymi brzdami, varovaním pred kolíziou, detekciou chodcov, monitorovaním jazdných prúdov, automatickým prepínaním diaľkových svetiel a adaptívnym tempomatom. Priplatiť si môžete za výstrahu pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami či za sledovanie mŕtveho uhla spätných zrkadiel.
Pod kapotou ostáva základom 4-valcový diesel 2,8 D-4D (130 kW). Vďaka zvýšenému tlaku vstrekovania a novej úprave spalín vstrekovaním prísad AdBlue spĺňa emisnú normu Euro 6. Kým v spojení so 6-stupňovou automatickou prevodovkou ponúka krútiaci moment 370 Nm, pri 6-stupňovom manuáli je to až 420 Nm. V oboch prípadoch zrýchľuje Land Cruiser na stovku pod trinásť sekúnd, dosahuje maximálnu rýchlosť 175 km/h a priemerne spotrebuje normovaných 7,4 litra nafty na 100 km. Vo východnej Európe budú k dispozícii aj benzínové motory 2,7 VVT-i (120 kW) a 4,0 V6 (183, 207 kW).
V teréne ťaží Land Cruiser 150 z permanentného pohonu oboch náprav s uzamykateľným centrálnym diferenciálom. Vzadu sa môžu zákazníci rozhodnúť pre uzamykateľný diferenciál alebo elektronický diferenciál Torsen LSD. Ten ocenia vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu aj pri prejazde zákrut. V ťažkom teréne prídu vhod odpájateľné stabilizátory a terénny tempomat Crawl Control. Vodič pritom vyberá cez ovládač Multi-terrain Select (MTS) jeden z piatich terénnych režimov. Novinkou je mód Auto, ktorý volí vhodný režim na základe okamžitých podmienok.
Na asfalte sú zas k dispozícii módy Eco, Comfort, Normal, Sport S a Sport S +, ktoré upravujú reakcie motora, prevodovky, trakčných systémov, riadenia, ale aj zadného pneumatického odpruženia. Napriek sofistikovaným systémom je však podstatné, že Land Cruiser si zachoval svoj odolný rámový podvozok. I keď s nezávislým zavesením kolies. Modernizovaný Land Cuiser absolvoval svetovú premiéru na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a k prvým zákazníkom dorazí koncom novembra. K dispozícii bude naďalej aj krátka trojdverová verzia.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Verzia | 5D | 3D | |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 840 | 4 395 | |
Šírka (mm) | 1 855 | 1 855 | |
Výška (mm) | 1 845 | 1 830 | |
Rázvor náprav (mm) | 2 790 | 2 450 | |
Svetlá výška (mm) | 215 | 205 | |
Objem kufra (l) | 680 | 320 | |
Objem nádrže (l) | 87 | 87 |
Technické údaje
Motor | 2,8 D-4D 6M | 2,8 D-4D 6A |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 755 | 2 755 |
Max. výkon (kW/ot.) | 130 | 130 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 420/1 400 | 450/1 600 |
Prevodovka | 6M | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 12,1 | 12,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 175 | 175 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,4 | 7,4 |