V súvislosti s Lamborghini je dnes pomerne rušno. Dôvodom je príchod prvého SUV Urus. A občas sa mihne aj nejaká tá informácia o nástupcovi vlajkovej lode Aventador. Tá má totiž za sebou takmer sedem rokov kariéry, takže striedanie stráží nie je ďaleko. Dobrou správou je, že napriek panike okolo spaľovacích motorov chce taliansky výrobca superšpotov ostať verný svojim 10– a 12-valcom, dokedy to len bude možné. Lenže ani v Lamborghini nemôžu ignorovať budúcnosť. A tá má patriť elektromobilom. Ako to ale ide dokopy s vysokovýkonnými modelmi s býkom v znaku? Ľahšie, ako by ste si predstavovali.
Lamborghini si svoj prechod k elektromobilite predstavuje doslova vzrušujúco. A dokladuje to fascinujúcim konceptom Terzo Millenio. Vyvinul ho spolu s Technologickým inštitútom v Masachusetts (MIT). Pracovali na ňom hneď dve vývojové výskumné pracoviská – laboratórium chémie a mechatronické laboratórium. Aj to naznačuje smerovanie konceptu, v ktorom už spaľovací motor nenájde miesto. Prednosť dostala elektrická energia. Na tom by nebolo nič zvláštne, lenže tento koncept nemá klasické batérie.
Nahradili ich „superkapacitory“, teda omnoho ľahšie kondenzátory schopné v porovnaní s li-ion akumulátormi oveľa rýchlejšie prijímať aj vydávať energiu. A okrem toho tu máme v roli batérií aj samotnú karosériu. Tá je vyrobená z uhlíkových vlákien, no zároveň tvorí nosič vnútornej vrstvy z nanotrubíc, schopnej uchovávať elektrickú energiu. Batériou je teda celá karoséria. Navyše prináša ešte jedno nóvum. Je schopná monitorovať praskliny a vďaka kanálikom naplneným špeciálnou chemikáliou sceľovať poškodené miesta.
Samotné elektromotory sa nachádzajú priamo v kolesách, čo znamená pohon oboch náprav a tiež bleskurýchle reakcie v dávkovaní výkonu či krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies. Bohužiaľ, žiadne bližšie parametre Lamborghini neuvádza, no dynamikou by mohlo ľahké elektrické „lambo“ prekonať svojich súčasných súrodencov verných benzínu. Prvky autonómneho riadenia zas vodičovi či skôr pilotovi umožnia zajazdiť ukážkovo akýkoľvek okruh. Skôr než to zvládne celkom sám.
Že na to má, ukazuje skutočne extrémnym dizajnom, ktorý posilňuje typické štylistické prvky Lamborghini, ako trojuholníkové tvary či grafiku svetiel v tvare písmena Y. Elektrický pohon bez objemného batériového paketu zároveň uvoľnil ruky dizajnérom, ktorí sa tak mohli venovať viac aerodynamike, bez nutnosti hľadať miesta na rozmerné chladiče. Samozrejme, do výroby sa Terzo Millenio nechystá. „Sú tu prvky, ktoré sú produkcii bližšie než iné,“ hovorí na konto konceptu opatrne šéf vývoja Lamborghini Maurizio Reggiani.