Mercedes-Benz ide proti prúdu. Pripravuje plug-in hybridný diesel

Sú naftové motory naozaj na odpis? Mercedes-Benz si to nemyslí. Pripravuje prvý plug-in hybridný diesel! Má mať až 300 koní.

15.11.2017 12:00
debata (1)
Nový plug-in hybridný systém bude využívať... Foto: Lexus
Mercedes-Benz - motor 220d OM654 Nový plug-in hybridný systém bude využívať naftový 4-valec 220d (143 kW) a elektromotor s výkonom 90 kW inštalovaný ako súčasť hydrodynamického meniča 9-stupňového automatu.

Nad naftovými motormi sa sťahujú emisné mračná. Úprava spalín v ich výfukových potrubiach, ktoré už dnes pripomínajú chemické továrne, je totiž taká drahá, že mnohí im predpovedajú koniec. Aspoň v malých autách, kde sa cena technológie nedá „zamaskovať“ tak ako pri vozidlách vyšších tried. Na druhej strane, ich účinnosť je bezkonkurenčná. To znamená nízku spotrebu a nízke emisie ostro sledovaného CO2. Lámať nad nimi palicu by bolo preto trochu predčasné, hoci politici s tým problém nemajú.

Vo veľkých európskych mestách hrozia zákazy vstupu naftových áut do centier, neskôr dokonca aj áut so spaľovacími motormi, a tak automobilky rozširujú ponuku benzínových plug-in hybridov a elektromobilov. O to viac prekvapuje informácia zo Stuttgartu, z ktorej jasne vyplýva, že Mercedes-Benz sa nemieni vzdať bez boja. Naftovým motorom totiž stále verí a ako druhý na svete vyvíja „zástrčkový“ hybridný diesel. To je tak trochu proti prúdu a možno aj risk, ak si uvedomíme, že diesel-hybridné pokusy skončili de facto fiaskom.

Stuttgart už s diesel-hybridnou technológiou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-benz E 350 BlueTec 9G-Tronic Stuttgart už s diesel-hybridnou technológiou experimentoval v roku 2012, keď na trh uviedol Mercedes-Benz E BlueTec Hybrid. Veľkú dieru do sveta s ním však neurobil.
Spomeňme neúspech koncernu PSA, ktorý montoval túto technológiu s názvom Hybrid4 do Peugeotu 508 či luxusného hatchbacku DS5. Zo švédskeho Volva V60 D5 TwinEngines s naftovým 5-valcom a elektromotorom sa zas vyrobilo len 5 000 kusov. Nástupcu nedostalo. Paradoxne povzbudivú skúsenosť s naftovým hybridom nemá ani sámj Mercedes-Benz. Ten prišiel už v roku 2012 s modelom E 300 BlueTec Hybrid s naftovým 4-valcom 250 CDI (150 kW) skombinovaným s elektromotorom v prevodovke, ktorý pridával ďalších 20 kW.

Nová generácia éčka sa však ani po dvoch rokoch produkcie takejto verzie nedočkala. Napriek tomu si v Stuttgarte myslia, že technológia má potenciál v spojení s plug-in hybridným systémom. Novinka bude preto kombinovať nový 4-valcový diesel 220d (143 kW) z generácie OM 654 s elektro­motorom, teraz s výkonom až 90 kW, a 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Celkový výkon sústavy sa má pohybovať na úrovni 223 kW, teda 300 koní, s podporou 700 Nm krútiaceho momentu.

A keďže ide o „zástrčkový“ hybrid, Mercedes-Benz k tomu pribalí batérie s kapacitou 13,5 kWh. Elektromotor s permanentným synchrónnym magnetom nebude pritom zabudovaný do prevodovky, ale vytvorí súčasť hydrodynamického meniča. Vyvinutý bol špeciálne pre túto verziu. Stator aj rotor bude možné chladiť separátne. Energia batérií má v čisto elektrickom režime stačiť na 50 km bezemisnej prevádzky. Pomocou nabíjačky s príkonom 7,2 kW by mali byť batérie s novým chemickým zložením nabité na 100 % už za dve hodiny.

Aká bude spotreba paliva, Mercedes-Benz zatiaľ nespomína. Napokon oficiálne údaje nie sú ani tak relevantné. V každom prípade by mala byť konzumácia nafty neporovnateľne nižšia ako pri naftovom „éčku“ 220d s normovanou spotrebou 3,9 litra na 100 km. Majitelia budú mať navyše istotu, že vďaka bezemisnému módu sa ich nedotknú pripravované represie veľkých európskych metropol. Nová technológia by sa mohla dostať premiérovo do Mercedesu-Benz triedy E, a to možno už na budúci rok.

Mercedes-Benz - motor 220d OM654
Mercedes-Benz - motor 220d OM654
+2Mercedes-Benz - motor 220d OM654

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #diesel #Mercedes-Benz #plug-in hybrid #diesel-hybrid
Články podľa značiek