Infiniti QX50: Toto auto prináša motorovú revolúciu. Mení kompresný pomer

Infiniti síce prichádza s novou generáciou svojho stredne veľkého SUV, ale pre automobilový svet má veľký význam. Pod kapotou totiž skrýva prvý sériový motor, schopný meniť kompresný pomer. Takže tento preplňovaný 4-valec kombinuje výkon 6-valca s krútiacim momentom naftového motora a spotrebu znižuje až o 35 %.

29.11.2017 06:00
debata (2)
Dizajn QX50 je inšpirovaný tohtoročnou... Foto: Infiniti
Infiniti QX50 - 2018 Dizajn QX50 je inšpirovaný tohtoročnou detroitskou štúdiou QX Sport Inspiration. Tento štýl kombinujúci agresivitu s plavnými líniami nazýva Infiniti výrazom Powerfull Elegance.

Infiniti QX50 nie je len ďalším prémiovým crossoverom na trhu. Tých sú v posledných rokoch desiatky. Toto auto sa zapíše rovno do automobilovej histórie. A nie kvôli dizajnu ani systémom autonómneho riadenia. Dôvodom je motor 2,0 VC-Turbo. Infiniti sa totiž odhodlalo ako prvé na svete použiť technológiu premenlivej kompresie. O tomto princípe snívajú motorári už desaťročia, no zatiaľ sa nikomu nepodarilo doviesť takúto technológiu na úroveň sériovej produkcie. Infiniti je výnimkou. Ale pekne po poriadku.

Nové QX50 je druhou generáciou menšieho crossoveru v ponuke prémiovej divízie Nissanu. A je nové od podlahy, keďže používa ako prvé novú generáciu platformy, pri ktorej využilo Infiniti supervysokopev­nostnú oceľ. To znamená o 23 % vyššiu tuhosť karosérie a nižšiu hmotnosť. Zároveň sa tým však QX50 vzdáva prioritne poháňanej zadnej nápravy. Motor, umiestnený vpredu naprieč, uprednostňuje predné kolesá. To je tak trochu na škodu veci a zaváňa väčšou unifikáciou s Nissanom. Našťastie, pohon 4×4 ostáva v ponuke.

Interiér zatiaľ nepoznáme. Vychádzať môžeme len... Foto: Infiniti
Infiniti QX Sport Inspiration Concept - 2016 Interiér zatiaľ nepoznáme. Vychádzať môžeme len z konceptu Sport Inspiration. Líšiť sa veľmi iste nebude.

Dizajn, ktorý Japonci označujú výrazom „Powerfull Elegance, je jednoznačne inšpirovaný štúdiou QX Sport Inspiration, predstavenou na vlaňajšom autosalóne v Detroite. Takže prináša agresívnu prednú masku spojenú s ladnými až výtvarnými líniami, vrátane zvlneného zadného stĺpika. Infiniti tiež sľubuje výrazne lepšiu aerodynamiku, ktorá prispeje k dynamike a nižšej spotrebe paliva. Do interiéru nás však zatiaľ automobilka nepustila. Vieme len to, že spracovaním má dosahovať remeselnú úroveň a že klasické prístroje a ovládače nahradia dotykové displeje.

Vďaka posuvným zadným sedadlám dokáže batožinový priestor variovať veľkosť zo základných 895 cez 1 048 až po rekordných 1 699 litrov pri sklopení operadiel. Vodič môže počítať s podporou asistenčných systémov vrátane balíka ProPilot, ktorý udržiava auto v jazdnom pruhu, akceleruje a brzdí bez zásahu vodiča. Infiniti pritom zdôrazňuje, že jeho autopilot má vodičovi len pomáhať, nie mu vziať radosť z jazdy. To najdôležitejšie však nový crossover skrýva pod prednou kapotou.

Revolučný motor 2,0 VC-T dokáže vďaka... Foto: Infiniti
Infiniti QX50 - 2018 Revolučný motor 2,0 VC-T dokáže vďaka špeciálnemu kľukovému mechanizmu s vahadlom, ramenom a krokovým elektromotorom posúvať dráhu piesta nahor alebo nadol. Tým mení kompresný pomer a účinnosť.

Novučičký revolučný 4-valec 2,0 VC-Turbo zvláda meniť kompresný pomer, teda parameter, ktorý bol doteraz statický. Tajomstvo spočíva v špeciálnom kľukovom mechanizme. Ojnice nie sú totiž priamo napojené na kľukový hriadeľ. Spája ich s ním vahadlo, ktoré na druhej strane ovláda krokový elektromotor ACTR. Tým, že vahadlo mení uhol, mení aj polohu piesta. Dráha je síce rovnaká, ale horná úvrať sa posúva smerom nadol alebo nahor. Ak dôjde k maximálnemu vychýleniu, je kompresný pomer až 14 : 1, ak je vychýlenie minimálne, kompresný pomer klesne na hodnotu 8 : 1.

Pri požiadavke maximálneho výkonu prejde motor do nízkeho kompresného pomeru a vysokého tlaku preplňovania turbodúchadlom. Naopak, pri nízkom zaťažení, napríklad pri jazde ustálenou rýchlosťou, kompresný pomer vzrastie a tlak turba poklesne, čím bude výrazne šetriť palivo. Vysoký kompresný pomer totiž znamená vysokú účinnosť, pri ktorej hrozí detonačné horenie – samovznietenie paliva v nesprávny čas. Novinka spojí teda dve protichodné požiadavky, pri ktorých museli doteraz motorári vždy hľadať kompromis.

Na sto kilometrov si má QX50 vypýtať s novým... Foto: Infiniti
Infiniti QX50 - 2018 Na sto kilometrov si má QX50 vypýtať s novým motorom podľa podstatne realistickejších amerických noriem 8,71 litra benzínu na 100 km.

A konečne vieme aj parametre. Z dvoch litrov dáva agregát výkon 200 kW pri 5 600 otáčkach za minútu a krútiaci moment 380 Nm. Ten kulminuje pri 4 400 otáčkach. V podstate tu máme výkon atmosférického 6-valca s objemom 3,5 litra, krútiaci moment hodný turbodieselu, ale pri výrazne nižšej spotrebe paliva. Tá má klesnúť v porovnaní s predchádzajúcim benzínovým 6-valcom až o 35 % v spojení s predným náhonom a o 30 % v spojení s pohonom 4×4. V oboch prípadoch bude však motor spárovaný s kontinuálnou prevodovkou CVT XTronic.

Na sto kilometrov si tak má QX50 vypýtať podľa podstatne realistickejších amerických noriem 8,71 litra benzínu na 100 km. Štvorkolka bude len o tri decilitre smädnejšia. Pritom sa nový crossover naozaj nemusí hanbiť za svoju dynamiku. Stovku zvládne za 6,3, respektíve 6,7 sekundy vo verzii 4×2. Viac sa o novinke Infiniti dozvieme už o pár dní počas svetovej premiéry na autosalóne v Los Angeles. Tam bude QX50 označené ako modelový rok 2019, čo znamená, že jeho predaj by mala automobilka spustiť, aspoň v USA, ešte v tomto roku.
Infiniti QX50 - 2018
Infiniti QX50 - 2018
+2Infiniti QX50 - 2018

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #2 #Infiniti #variabilný kompresný pomer #Infiniti QX50 #0 VC-Turbo
Články podľa značiek