Autosalón Los Angeles 2017: Toto je 12 TOP premiér z mesta anjelov

Bohatá Kalifornia láka automobilových výrobcov. Dokonca aj tých, ktorí v poslednom čase ignorujú veľké motoršou v Európe. Na lokálnej prehliadke v Los Angeles sa zúčastnili. Autosalón v meste anjelov priniesol dokonca svetové premiéry. Toto je 12 najdôležitejších.

02.12.2017 07:00
debata (2)
Do Los Angeles dorazili aj značky, ktoré na... Foto: LAMS
Los Angeles - autosalón Do Los Angeles dorazili aj značky, ktoré na jeseň chýbali na najväčšom európskom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Jednoducho, bohatá Kalifornia láka.
V pamäti máme nedávny autosalón vo Frankfurte nad Mohanom, ktorý sa musel napriek rekordným predajom áut v Európe vyrovnať s neúčasťou viacerých silných hráčov. V halách výstaviska chýbalo Volvo, Fiat, Peugeot, Alfa Romeo, DS, Jeep, Mitsubishi, Nissan aj Rolls-Royce. Na čosi také nebola najväčšia automobilová prehliadka Európy zvyknutá. Producenti áut však menia svoj marketing a namiesto extrémne drahých výstav upriamujú pozornosť na sociálne siete.

O to väčším prekvapením je tohtoročný autosalón v Los Angeles. Tu akoby nový trend neplatil, pritom ide de facto o regionálnu kalifornskú prehliadku, ktorú nemožno porovnávať významom s podobným podujatím v Detroite. Napriek tomu bola zostava značiek nečakane kompletná. Prišli frankfurtskí „hriešnici“ Volvo, Jeep, Alfa Romeo, Nissan aj Mitsubishi. A, samozrejme, nechýbalo nemecké prémiové trio (BMW, Audi, Mercedes-Benz) ani typicky americké značky ako Lincoln, Buick, Cadillac, GMC a mnohé iné.

A nielen to, kalifornská prehliadka sa môže pýšiť svetovými premiérami. My sme pre vás pripravili prehľad dvanástich najdôležitejších. Debutuje tu napríklad novučičké 4-dverové kupé Mercedes-Benz CLS, dlhoočakávaná nová generácia Jeepu Wrangler, najväčšie Subaru všetkých čias, model Ascent, otvorená verzia superšportu BMW i8, predĺžená verzia prémiového SUV Lexus RX, vynovená Mazda 6 aj historicky najsilnejšia Cotvette ZR1. A k tomu pribalila Toyota koncept FT-AC. Jednoducho, v L. A. sa bolo na čo pozerať.

BMW i8 Roadster

V roku 2013 šokovalo BMW svet plug-in hybridným superšportom i8 s hliníkovou platformou a karosériou z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Okrem 2+2-miestneho kupé bol v pláne aj dvojmiestny roadster, ktorý sa v podobe konceptu predstavil už v roku 2012. Prichádza však až po dlhých šiestich rokoch, a to spolu s modernizáciou i8. Tá priniesla najmä výkon zvýšený z 266 na 275 kW, čo je zásluha výkonnejšieho elektromotora na prednej náprave (105 kW). Kapacita li-ion akumulátorov vzrástla zo 7,1 na 11,6 kWh, čím sa elektrický dojazd predĺžil na 55 km. V režime EV vzrástla maximálna rýchlosť zo 70 na 105 km/h. Roadster dostal plátennú elektricky ovládanú strechu, ktorá sa schová alebo vysunie za 15 sekúnd. Daňou za vietor vo vlasoch je absencia zadných sedadiel. Zadné výsuvné okno slúži aj ako deflektor. Dodatočné vystuženie karosérie sa podpísalo na raste hmotnosti o 60 kg.
BMW i8 Roadster - 2018 Foto: LAMS
BMW i8 Roadster - 2018 BMW i8 Roadster - 2018

Corvette ZR1

Nová topverzia je najvýkonnejšou Corvette všetkých čias. Osemvalec LT5 s objemom 6,2 litra dostal o 52 % väčší kompresor Eaton, väčšie medzichladiče stlačeného vzduchu a po prvýkrát kombináciu priameho a nepriameho vstrekovania paliva. Výsledkom je brutálnych 663 kW a 968 Nm krútiaceho momentu. A to aj v spojení s manuálnou prevodovkou. S dosiahnutím potrebnej trakcie tak musí pomôcť vyspelá aerodynamika. K dispozícii budú dva balíky – Low Wing a High Wing so zadnými spojlermi a difúzorom, ktoré túto šelmu doslova prilepia k asfaltu. O kontakt s ním sa starajú pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Štandardom sú magnetoreologické tlmiče Magnetic Ride Control a pneumatiky Michelin Pilot Sport 2. Maximálna rýchlosť má prekonať 340 km/h. Šprint na stovku by sa mohol priblížiť k trom sekundám.
Corvette ZR1 - 2018 Foto: LAMS
Corvette ZR1 - 2018 Corvette ZR1 - 2018

Jeep Wrangler

Terénna legenda prichádza po deviatich rokoch v novom vydaní. Zachováva si však pôvodnú DNA vrátane rámového podvozka. Nových je približne 200 komponentov. Dizajn zlepšil aerodynamiku a nasadenie vysokopevnostnej ocele či hliníka zas ušetrilo na váhe 90 kg. Dodávať sa bude s trojdverovou karosériou (Sport, Sport S, Rubicon) a v predĺženej 4-dverovej verzii Unlimited (Sport, Sport S, Sahara, Rubicon). Nechýbajú dve uzávierky diferenciálu, redukcia ani odpájateľné stabilizátory. Karoséria umožňuje použiť pevnú alebo plátennú strechu. Zachované ostalo sklápateľné okno aj demontovateľné dvere. Ponuku motora 3,6 V6 Pentastar (213 kW) doplní po prvýkrát preplňovaný 4-valec 2,0 eTorq (200 kW) s mikrohybridnou sústavou a 48 V elektrickým okruhom. Novinkou je 8-stupňový automat. Interiér počíta s dotykovým rozhraním s uhlopriečkou 5,7 alebo 8,4 palca.
Jeep Wrangler - 2018 Foto: LAMS
Jeep Wrangler - 2018 Jeep Wrangler - 2018

Infiniti QX50

Stredne veľké SUV prémiovej divízie Nissanu používa novú generáciu platformy, pri ktorej využilo Infiniti supervysokopev­nostnú oceľ. To znamená o 23 % vyššiu tuhosť karosérie a nižšiu hmotnosť. Zároveň sa tým však QX50 vzdáva prioritne poháňanej zadnej nápravy. Motor, umiestnený vpredu naprieč, uprednostňuje predné kolesá. Vďaka posuvným zadným sedadlám dokáže batožinový priestor variovať veľkosť zo základných 895 cez 1 048 až po rekordných 1 699 litrov pri sklopení operadiel. Toto auto je však zaujímavé najmä vďaka revolučnému motoru 2,0 VC-Turbo, ktorý dokáže ako prvý na svete meniť kompresný pomer od 8 : 1 až po 14 : 1, a to vďaka zvláštnemu kľukovému mechanizmu. Výsledkom je výkon 200 kW, krútiaci moment 380 Nm a o 35 % nižšia spotreba paliva v porovnaní so 6-valcom. V ponuke budú verzie 4×2 aj 4×4, vždy s prevodovkou CVT. Technologické vychytávky dopĺňa autopilot a riadenie Direct Adaptive Steering bez mechanického spojenia volantu s kolesami.
Infiniti QX50 - 2018 Foto: LAMS
Infiniti QX50 - 2018 Infiniti QX50 - 2018

Kia Niro PHEV

Kórejský crossover bol vytvorený od začiatku pre hybridný pohon. Teraz však pridáva ďalšiu verziu ekologického pohonu. Niro PHEV disponuje väčším objemom akumulátorov a novým elektromotorom s výkonom 45 kW, čo je 13 kW viac. Lithium-polymérové akumulátory majú kapacitu 8,9 kWh, namiesto pôvodných 1,56. Vďaka nim dokáže Niro fungovať v čisto elektrickom režime. Bez asistencie spaľovacieho motora zvláda 55 km bezemisnej prevádzky. Až potom prichádza k slovu 4-valec 1,6 GDI (78 kW) pracujúci v Atkinsonovom cykle. Celá sústava je naladená na 104 kW a 265 Nm krútiaceho momentu. S ekonomickým narábaním s energiou pomáha systém Eco Driving Assistant System (Eco DAS), využívajúci dáta navigácie. Na 100 km/h akceleruje Niro PHEV za 10,8 s, čo je o sedem desatín lepší výsledok ako pri hybridnom Nire. Daňou za ekológiu je kufor zmenšený na 324 litrov.
Kia Niro PHEV - 2017 Foto: LAMS
Kia Niro PHEV - 2017 Kia Niro PHEV - 2017

Lexus RX L

Luxusné SUV Lexusu prichádza v po prvýkrát v histórii v 7-miestnej verzii. Tretí rad sedadiel sa podarilo umiestniť do interiéru vďaka predĺženiu zadnej časti karosérie o 110 mm a použitím kolmejšieho zadného veka. Lexus sľubuje aj v treťom rade dostatok komfortu a priestoru. Zadná lavica je delená v pomere 60 : 40. Za príplatok ju možno sklápať a vyklápať elektricky. V sérii je kožené čalúnenie aj trojzónová klimatizácia. Kufor má po sklopení sedadiel rovnú podlahu a systém koľajničiek. Dizajnu sa predĺženie príliš nedotklo, RX L pôsobí rovnako elegantne. Dodávať sa bude s dvoma motormi. S benzínovým 6-valcom ako RX350L a ako hybrid RX450hL. Do Európy sa však dostane výlučne hybridná verzia s výkonom 230 kW.
Lexus RX L - 2018 Foto: LAMS
Lexus RX L - 2018 Lexus RX L - 2018

Lincoln Nautilus

Prémiová divízia Fordu už dávnejšie odštartovala generačnú obnovu svojich SUV. Na svete je nový veľký Navigator aj menší MKC. A teraz dopĺňa portfólio stredne veľké SUV Nautilus ako nástupca MKX. Práve táto trieda pritiahla k značke 40 % nových zákazníkov. Nautilus sa k novej rodine hlási bohato chrómovanou čelnou maskou. Útočí však najmä komfortom. Nechýba ručne obšitý volant, sedadlá Ultra Comfort s elektrickým nastavením v 22 parametroch, masážou, audiosystém s 19 reproduktormi či 12-palcový digitálny prístrojový panel. Akustický komfort zvyšujú špeciálne bočné okná. Okrem tradičného 2,7-litrového preplňovaného 6-valca (256 kW) môže pod prednou kapotou pracovať preplňovaný dvojliter s výkonom 180 kW. Oba agregáty sú spojené s 8-stupňovým automatom a pohonom oboch náprav.
Lincoln Nautilus - 2018 Foto: LAMS
Lincoln Nautilus - 2018 Lincoln Nautilus - 2018

Mazda 6

Úspešný sedan a kombi radu 6 absolvovali modernizáciu len v závere minulého roka, no napriek tomu sa v Los Angeles predstavuje výrazne modernizovaná šestka. Evidentná je nová maska inšpirovaná veľkým SUV CX-9, čo vidieť na tvare chrómových „krídiel“. Nová je tiež paleta farieb a 17– až 19-palcových kolies. Podvozok s novým naladením pružín a tlmičov, ale tiež modifikované riadenie má priniesť neutrálnejšie správanie v zákrutách. Interiér zas dostal nový volant, novú palubnú dosku, ventilované sedadlá a väčší objem čalúnených častí, takže pôsobí hodnotnejšie. Najväčšiu novinku však nájdeme pod kapotou, kde debutuje preplňovaný benzínový 4-valec Skyactiv-G 2,5T (185 kW), opäť z crossoveru CX-9. Vynikajúcu dynamiku má spojiť s ekonomickou prevádzkou, to aj vďaka technológii vypínania dvoch valcov.
Mazda 6 - 2018 Foto: LAMS
Mazda 6 - 2018 Mazda 6 - 2018

Mercedes-Benz CLS

Tretia generácia 4-dverového kupé zo Stuttgartu sa vzdialila od triedy E a posunula viac k vlajkovej lodi S. Najmä technológiami. Interiér prináša napríklad dva 12,3-palcové displeje a relaxačný systém Wellness s piatimi programami, ktorý synchronizuje činnosť klimatizácie, osvetlenia, masážnych či ventilovaných sedadiel, vyhrievaného volantu a audiosústavy. Aj pod kapotou je to čisté esko. Na úvod sa predstavia tri radové 6-valce z novej generácie agregátov OM 654, z toho dva dieselové, – 350d (220 kW) a 400d (250 kW). Najväčšou hviezdou je však benzínová verzia 450 EQ Boost 4Matic s filtrom pevných častíc, ktorá kombinuje trojlitrový 6-valec s výkonom 270 kW a krútiacim momentom 500 Nm so štartér generátorom, ktorý je schopný pridať ďalších 16 kW a až 250 Nm. Dizajn je inšpirovaný prvou generáciou CLS, prináša však po prvýkrát masku, ktorá sa rozširuje nadol, a jej negatívny sklon.
Mercedes-Benz CLS - 2018 Foto: LAMS
Mercedes-Benz CLS - 2018 Mercedes-Benz CLS - 2018

Nissan Kicks

Malý mestský crossover predstavil Nissan v podobe konceptu už v roku 2014. A vlani prišla na rad sériová verzia. Od začiatku bol Kicks vyvíjaný ako globálny model, hoci schádza z liniek v Brazílii. Príde síce aj do Európy, ale najprv to má namierené do USA. Na jeho dizajne spolupracovali štylistické centrá v San Diegu a Riu de Janeiro. Výsledkom je atraktívny crossover s voliteľnou dvojfarebnou karosériou, ktorý dĺžkou 4 295 mm zapadá medzi Juke a väčší Qasqai. Priestranný interiér ponúka 7-palcový dotykový monitor, veľký farebný LCD displej v prístrojovom paneli a k tomu celý rad bezpečnostných vychytávok. Napríklad systém Moving Object Detection, ktorý monitoruje vozidlá vďaka štyrom kamerám. Pod kapotou pracuje atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra a výkonom 91 kW, spojený s prevodovkou CVT. Poháňať bude výlučne predné kolesá.
Nissan Kicks - 2018 Foto: LAMS
Nissan Kicks - 2018 Nissan Kicks - 2018

Subaru Ascent

Po predstavení konceptu Ascent na januárovej motoršou v Detroite prichádza Subaru do Los Angeles so sériovou verziou svojho historicky najväčšieho modelu. Postavené je na zväčšenej vystuženej platforme SGP, známej napríklad z Legacy. Rázvor náprav sa v porovnaní s ním natiahol o 127 mm, až na 2 878. Veľký formát priniesol obrovský interiér s troma radmi sedadiel. Raritou je, že tretí rad poskytuje miesto pre troch cestujúcich. Takže Ascent je schopný prepraviť osem cestujúcich. Priplatiť si môžete za konfiguráciu 2+2+3, keď tvoria druhý rad dve samostatné „kapitánske“ kreslá. Pod kapotou pracuje nový preplňovaný boxer s objemom 2,4 litra (191 kW), ktorý je štandardne spojený s prevodovkou Lienartronic CVT s ôsmimi prednastavenými pomermi a permanentným pohonom oboch náprav Symmetrical AWD. Trakciu zlepšuje off-roadový mód X-Mode a už tradične hill-holder a asistent pre prudké klesanie Hill Descent Control.
Subaru Ascent  - 2018 Foto: LAMS
Subaru Ascent - 2018 Subaru Ascent - 2018

Toyota FT-AC

Losangeleský koncept Toyoty presahuje to, čo si dnes predstavuje pod pojmom crossover. Toto auto dokáže byť spoločníkom nielen v mestskej džungli, ale aj v tej skutočnej. Je určené aktívnym ľuďom, ktorí cez víkend vyrážajú do hôr, či už splavovať rieky, liezť na bralá, alebo vychutnať si jazdu na horskom bicykli. FT-AC to naznačuje drsným dizajnom s bohatou plastovou ochranou, 20-palcovými diskami a najmä off-roadovými prvkami. Napríklad ťažnými hákmi a prídavnými svetlami. V zrkadlách sú umiestnené kamery, ktoré môžu zaznamenávať zážitky na cestách a odosielať video na cloud. Zadný nárazník ukrýva výsuvný nosič bicyklov a strechu tvorí akási plastová vaňa určená na prepravu nákladu či montáž stanu. Pohon ostáva tajomstvom. Toyota však tvrdí, že FT-AC má pohon oboch náprav a je pripravené aj pre hybridnú sústavu.
Toyota FT-AC - 2017 Foto: LAMS
Toyota FT-AC - 2017 Toyota FT-AC - 2017
2 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Los Angeles 2017
Články podľa značiek