Toyota vyvíja pneumatiky bez vzduchu. Ako na kosačke

Bezvzduchové pneumatiky, ktoré by raz navždy skoncovali s defektom, vyvíjajú nielen pneumatikárske giganty, ale aj Toyota. A ide na to trochu inak.

06.12.2017 16:00
debata
Toyota si myslí, že plná pneumatika môže byť... Foto: Toyota
Toyota Fine Comfort Ride Concept - 2017 Toyota si myslí, že plná pneumatika môže byť ľahšia ako súčasné plášte naplnené stlačeným vzduchom. Tvorila by však len akýsi gumený pás okolo disku kolesa.

Toyota vystavila na autosalóne v Tokiu koncepčný vodíkový model Toyota Fine Comfort Ride. Išlo o projekt vozidla s palivovými článkami, ktoré nemá produkovať žiadne emisie CO2 a ani iné škodlivé látky. Kým vodíkový pohon alebo systém autonómneho riadenia je dnes už pri štúdiách takmer samozrejmosťou, kolesá, ktoré Toyota na Fine Comfort Ride použila, určite nie. Pred klasickými pneumatikami naplnenými stlačeným vzduchom dostali totiž prednosť bezvzduchové pneumatiky.

To síce tiež nie je novinka, veď takéto obutie vyvíja dlhodobo Michelin, Goodyear, Hankook či Bridgestone, ale kým pneumatikárske giganty počítajú s vnútornou lamelovou štruktúrou, ktorá vytvorí oporu pre behúň plášťa, Toyota išla na vec trochu inak. Myslí si, že budúcnosť patrí plným pneumatikám, teda takým, aké poznáme napríklad z kosačiek. Takáto pneumatika bude mať homogénnu vnútornú štruktúru. Znie to trošku bláznivo, keďže viac hmoty znamená väčšiu hmotnosť, ale Toyota tvrdí, že jej koncepčné bezvzduchové plášte sa už dnes hmotnosťou nelíšia od tých bežných.

Toyota predstavila nové plné pneumatiky na... Foto: Toyota
Toyota Fine Comfort Ride Concept - 2017 Toyota predstavila nové plné pneumatiky na štúdii Fine Comfort Ride Concept v Tokyu.

Do budúcna, presnejšie do roku 2025, počíta s tým, že hmotnosť každého plášťa klesne o päť kilogramov. To je úspora dvadsiatich kilogramov na auto, ktorá môže byť využitá napríklad v prospech akumulátorov. A navyše, Toyota spojila bezvzduchové pneumatiky s odľahčenými kolesami vyrobenými kombináciou hliníka a plastu. Tie sú také veľké, že samotný plný plášť predstavuje v podstate len akýsi gumený pás okolo samotného disku. Otázkou ostáva, aký komfort takáto pneumatika poskytne a nakoľko bude chrániť disk.

Je však možné, že absorpciu nerovností by mohla na seba prevziať práve kompozitná štruktúra kolesa. Jednoducho by si pneumatika a disk rozdelili úlohy inak, než je dnes zvykom. Výhodou by na rozdiel od iných konceptov bezvzduchových pneumatík bolo to, že koleso a pneumatiky ostanú samostatné. Po opotrebení plášťa by preto nebolo nutné meniť aj koleso, ako napríklad pri projekte Tweel od Michelinu, kde došlo k ich integrácii. Toyota hodlá uviesť prvú komerčnú plnú pneumatiku na trh už v roku 2020. Počíta s nimi najmä pri elektromobiloch.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #pneumatiky #Concept #koncept #bezvzduchové pneumatiky #Toyota Fine Comfort Ride
Články podľa značiek