
Toto je pre značku zo Sant Agaty naozaj veľký okamih. Ak si odmyslíme krátku kapitolku úžasného 12-valcového off-roadu Lamborghini LM002, z ktorého vzniklo v rokoch 1986 až 1993 len 328 kusov, nový Urus je naozaj prvým skutočným „býkom“, ktorý to má namierené mimo asfaltu. Stojí síce na platforme MLB Evo, ktorú už používa Bentley Bentayga, Porsche Cayenne či Audi Q7, ale svojich koncernových súperov prevalcuje výkonom aj dynamikou. A nielen ich. Toto je nové najrýchlejšie SUV planéty.
Pritom to nie je žiaden drobček. Kompaktné línie evokujúce kategóriu kupé-SUV síce rozmery Urusu naoko taja, v skutočnosti má však na dĺžku 5 112, na šírku 2 016 a na výšku 1 638 mm. Rázvorom náprav cez tri metre (3 003 mm) dokonca prekonáva Audi Q7. Potom sa nemožno čudovať, že aj napriek rozsiahlemu nasadeniu vysokopevnostnej ocele či hliníka, z ktorého pozostáva veľká časť podvozka, napríklad predný pomocný rám, dvere či sedadlá, váži Urus takmer 2,2 tony. S tými si však poradí bez najmenších problémov.

Agresívny dizajn plný typických hexagonálnych motívov je inšpirovaný modelmi LM002, Aventadorom či dokonca legendárnym Lamborghini Countach, na ktorý sa odvoláva ostrými prelismi v oblasti zadných blatníkov. Karoséria naozaj pripomína origami. Automobilka však tvrdí, že tvary Urusu sú prísne funkčné. Z hľadiska aerodynamiky aj schopnosti priviesť dostatok životodarného kyslíka k pľúcam supervýkonného motora. Vidieť to na mohutných otvoroch v nárazníku aj na zadnom difúzore s dvoma pármi výfukov, ktorý túto šelmu doslova prisáva k zemi.
Dojem kupé posilňuje nízka kabína, ktorá má len tretinovú výšku voči pontónu a bezrámová konštrukciu okien. Svetlá s motívom písmena Y sa spoliehajú výlučne na technológiu diód, a to aj vzadu. Celé to dotvárajú minimálne 20-palcové disky kolies a zväčšená svetlá výška, ktorou sa Urus hlási k triede SUV. Komu to nestačí, môže si priplatiť za balíky Terra a Sabbia so špecifickými nárazníkmi s nábehovými panelmi a zvýšenou ochranou podvozka.

Na post najrýchlejšieho SUV sveta vystreľuje Urus dvakrát preplňovaný vidlicový 8-valec s objemom štyroch litrov. Paralelné kompresory sú umiestnené medzi hlavami valcov. Prúdeniu vzduchu napomáhajú dve samostatné výfukové vetvy. Výsledkom je výkon 650 koní, teda 470 kW, ktorý vrcholí pri 6 000 otáčkach za minútu. Maximum krútiaceho momentu 850 Nm je k dispozícii už od 2 250 otáčok a jeho hodnota neklesá do 4 500 otáčok za minútu. Týmito parametrami zatieňuje Urus aj doterajšieho kráľa, – hyperluxusné SUV Bentley Bentayga s preplňovaným 12-valcom 6,0 W12 (447 kW).
Obrovskú nádielku spracúva 8-stupňový automat ZF s hydrodynamickým meničom a posiela cez samosvorný diferenciál Torsen k obom nápravám. Nízke prevodové stupne sú kratšie kvôli schopnostiam mimo asfaltu, naopak vyššie dlhé pre úsporu paliva na diaľnici. Spotrebu tiež krotí štart-stop systém a vypínanie štyroch valcov pri nízkom zaťažení. Za štandardných okolností rozdeľuje diferenciál krútiaci moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies. V prípade potreby či na základe zvoleného jazdného režimu môže však k predným kolesám putovať maximálne 70 a k zadným 87 % hnacej sily.

Aktívny zadný diferenciál zadnej nápravy sa zas stará o vektorovanie krútiaceho momentu. Vodič volí cez systém Tamburo tri režimy pre jazdu na asfalte Strada (cesta), Sport a okruhový Corsa. V teréne možno využiť príplatkové režimy Sabbia (piesok), Neve (sneh) a Terra pre jazdu na šotoline či iných nerovných povrchoch so zníženou trakciou. Jednotlivé módy menia reakcie motora, prevodovky, pruženia, riadenia a účinok trakčnej elektroniky ESC. Okrem toho je k dispozícii program Ego s vlastným nastavením charakteristík.
Ak si spočítame, že litrový výkon motora je 162 koní a výkonová hmotnosť len 3,38 kg/k, je jasné, že Urus je pekelným strojom. A potvrdzujú to aj jeho dynamika, na ktorú sa nechytá ani nový Cayenne Turbo. Stovku zvláda SUV zo Sant Agaty za 3,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 305 km/h. Rovnako bezprecedentná je decelerácia, o ktorú sa starajú štandardne montované karbónovo-keramické brzdy s 10-piestikovými strmeňmi na predných a šesť na zadných kolesách. Z rýchlosti 100 km/h je Urus schopný zastaviť na dráhe dlhej len 33,7 metra. Takže tu máme vlastne superšport v kabáte SUV.

S dokonalým správaním na ceste pomáha aj ďalšia vychytávka – riadenie zadných kolies prevzaté z Lamborghini Aventador. Tie sa vychyľujú v rozsahu +/- 3 stupne, čím virtuálne skracujú rázvor náprav o 600 mm. O komfort sa zas starajú aktívne tlmiče, meniace charakteristiku podľa okamžitých podmienok alebo zvoleného jazdného módu. Pri tých terénnych sa navyše starajú o zvýšenie karosérie. Tá poskytuje štandardne päťmiestny interiér a vďaka obrovskému rázvoru aj dostatok miesta. Dizajn opäť ťaží z hexagonálnych tvarov, viditeľných na prieduchoch ventilácie či kľučkách dverí.
Palubná elektronika využíva najnovší infotainment koncernu VW vrátane virtuálneho prístrojového panelu, veľkého centrálneho displeja LIS vo funkcii multimediálneho rozhrania a ďalšej dotykovej obrazovky pre ovládanie klimatizácie a sedadiel, známej z nového Audi A8. Samozrejmosťou je hlasové ovládanie a plná kompatibilita so smartfónmi. O luxus nie je núdza. Už v štandarde je kožené čalúnenie a elektricky ovládané sedadlá. Za príplatok dostanete masážne a ventilované sedadlá či aparatúru Bang & Olufsen s 19 reproduktormi a výkonom 1 700 W.

Tri samostatné sedadlá vytvárajú dostatok komfortu aj pre cestujúcich vzadu. A za nimi je ešte k dispozícii obrovský kufor s objemom 616 litrov. Po sklopení operadiel vzrastie až na 1 596 litrov. Voliteľná je tiež konfigurácia s dvoma komfortnými sedadlami vzadu a vysokou multifunkčnou konzolou. Balík asistenčných systémov ADAS poskytuje podporu riadenia na úrovni SAE 2, čo znamená asistenciu v kolónach, výstrahu pred kolíziou, autonómne brzdy s detekciou chodcov, udržiavanie v jazdnom prúde či adaptívne LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu.
Urus sa dostane na trh v polovici budúceho roka. Lamborghini napriek tomu zverejnilo ceny. V Európe si zaň pýta 171 429 eur, ale to hovoríme o cene bez dane. Už dnes je jasné, že má v rukách absolútny bestseller vo svojej histórii. Plánovaná kapacita 3 500 exemplárov ročne, kvôli ktorej „lambo“ rozšírilo svoj závod o tretiu výrobnú linku a vybudovalo celkom novú lakovňu, stačiť nemusí.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 112 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 016 |
Výška (mm) | 1 638 |
Rázvor náprav (mm) | 3003 |
Objem kufra (l) | 616 – 1 596 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 200 |
Technické údaje
Motor | 4,0 V8 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 8/32 bi-turbo |
Objem motora (ccm) | cca 4 000 |
Max. výkon (kW/ot.) | 478/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 850/2 250 |
Prevodovka/pohon | 8A/ 4×4 |
0 – 100 km/h (s) | 3,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 305 |