VW Polo GTI: Len o 6 kW viac, ale z dvojlitra!

Zabudnite na downsizing. Nové ostré Polo prichádza s poctivým dvojlitrom. Chce útočiť na Golf?

12.12.2017 06:00
debata
Nové ostré Polo sa prísne drží tradície. Z nej... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2018 Nové ostré Polo sa prísne drží tradície. Z nej pochádza aj červená linka v maske či čierne pozadie reflektorov.

Volkswagen predstavil novú generáciu Pola už na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom. Čerešničku na torte, Polo GTI, si však nechal na neskôr. Dych vám však nevyrazí. Z hľadiska dynamiky totiž môžeme hovoriť len o evolúcii. Zato pod kapotou pracuje ten najsilnejší a najväčší motor, aký sa kedy v Pole objavil. Napokon v histórii tohto malého hothatchu, ktorá sa píše od roku 1975, nie je zmena technologickej receptúry ničím výnimočným.

Začalo to druhou generáciou vybavenou špirálovým kompresorom G40 (85 kW). V roku 1998 Polo GTI zmiernilo. Preplňovaný motor zamenilo za vysokootáčkový 4-valec 1,6 16V, ktorého výkon rástol v priebehu času z 88 až na 92 kW. Ďalšia zmena znamenala príchod preplňovaného motora 1,4 TSI Twincharger (131 kW) s kompresorom aj turbodúchadlom. Ten ostal pod kapotou do roku 2014, keď ho nahradil jednoduchší no objemnejší agregát 1,8 TSI (141 kW.

Podvozok Pola je znížený o 15 mm. Kolesá majú... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2018 Podvozok Pola je znížený o 15 mm. Kolesá majú štandardne 17 palcov. Dopriať si však môžete aj väčšie osemnástky.

To bolo už v časoch, keď bolo zrejmé, že downsizing nie je zázračným liekom na emisie, najmä nie pri autách, ktoré idú po športovej dynamike. A tak sa nová generácia, postavená na platforme MQB A0 prezentuje po prvý raz v histórii s poctivým dvojlitrom. Štvorvalec 2,0 TSI, pôvodom z Golfu, nie je však zásadne výkonnejší. Ponúka 147 kW, čo je len o šesť viac, a dokonca identický krútiaci moment 320 Nm. Ten je však k dispozícii v širšom spektre otáčok – od 1 500 až do 6 000 za minútu.

Motor z novej generácie EA888 je vybavený variabilným zdvihom ventilov na strane sania, priamym aj nepriamym vstrekovaním paliva, troma piestnymi krúžkami a štvorjadrovou riadiacou jednotkou. Vypínať valce síce nedokáže, no pri nízkom zaťažení prechádza do Millerovho cyklu. Spojený je štandardne so 6-stupňovou dvojsposjkovou prevodovkou DSG. Nová 7-stupňová, pripravená na vyšší krútiaci moment, by sa doň pravdepodobne nezmestila.

Vzadu nechýba strešný spojler, dvojitá koncovka... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2018 Vzadu nechýba strešný spojler, dvojitá koncovka výfuku a náznak difúzora.

Manuál dostanete za príplatok, ale až koncom budúceho roka. Počítať však možno s elektronickou uzávierkou XDS, ktorá zlepšuje trakciu. Potom dokáže nové Polo GTI s hmotnosťou 1 355 kg a výkonovou hmotnosťou 6,78 kg/k, zrýchliť na stovku za 6,7 sekundy. To je nepochybne pôsobivý výsledok. Problémom je, že je rovnako rýchle ako jeho predchodca a v maximálnej rýchlosti 237 km/h prekonáva staré GTI len o symbolický 1 km/h.

Nový 4-valec 2,0 TSI posiela k predným kolesám... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2018 Nový 4-valec 2,0 TSI posiela k predným kolesám cez 6-stupňový manuál alebo 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku 147 kW a 320 Nm. Má priame aj nepriame vstrekovanie.

Zdá sa, že Volkswagen staval Polo GTI skôr na novú normu spotreby WLTP, ako pre radosť z jazdy. Priemernú konzumáciu paliva stanovil na 5,9 litra paliva. A tá by mala mať k realite bližšie ako v minulosti. Na ceste drží Polo GTI upravený športový podvozok znížený o 15 mm, s tuhším odpružením a tuhšími stabilizátormi s priemerom 21 mm. Za príplatok dodá výrobca adaptívne tlmiče s režimami Normal a Sport.

Sedemnásťpalcové disky kolies ukrývajú predné brzdové kotúče s priemerom 320 a zadné s priemerom 270 mm. Obuté sú pneumatikami s profilom 215/44 R17. Dopriať si však môžete aj väčšie osemnástky. Exteriér doplnia predné hmlové svetlá spojené lesklou lištou, červená lišta masky prechádzajúca do reflektorov s čiernym pozadím, čierne bočné prahy, strešný spojler, dvojitá koncovka výfukov a voštinová štruktúra v nárazníku.

Interiér môže byť po prvý raz vybavený... Foto: Volkswagen
VW Polo GTI - 2018 Interiér môže byť po prvý raz vybavený digitálnym prístrojovým panelom. Samozrejmosťou sú kárované športové sedadlá či sploštený volant a množstvo hliníkových dekorácií.

K dispozícii sú LED svetlá a dva špecifické laky karosérie Flash Red či perleťový Deep Black. Dopĺňajú ich farby Limestone Grey Metallic alebo Reef Blue Metallic, dodávané aj pre bežné Polo. Interiér má anatomické sedadlá s neodmysliteľným károvaným vzorom, sploštený volant, dekorácie z hliníka a chrómu či čierne čalúnenie stropu. Klasický prístrojový panel možno po prvý raz nahradiť virtuálnym kokpitom Active Info Display so špecifickou grafikou. Multimédiá využívajú displej s uhlopriečkou 6,5 alebo osem palcov.

Správanie vozidla ovplyvňuje volič jazdných režimov s módmi Normal, Sport, Eco, Comfort a Individual. Tie upravujú charakteristiku plynového pedálu, prevodovky, riadenia prípadne adaptívnych tlmičov. Polo je tiež vybavené asistenčnými systémami – autonómnymi brzdami, monitorovaním jazdných prúdov a slepých uhlov, adaptívnym tempomatom, parkovacím asistentom, výstrahou pred kolíziou a tiež sledovaním únavy vodiča a priestoru za vozidlom.

Technické údaje

Motor 2,0 TSI
Zdvihový objem (ccm) 1 984  
Max. výkon (kW/ot.) 147/4 400
Max. krút. Momet (Nm/ot.) 320/1 500
Prevodovka 6M/6DSG
0–100 km/h (s) -/6,7
Max. rýchlosť (km/h) -/237
Spotreba na 100 km (l) 5,9
VW Polo GTI - 2018
VW Polo GTI - 2018
+30VW Polo GTI - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Polo #VW Polo GTI
Články podľa značiek