
Volkswagen predstavil novú generáciu Pola už na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom. Čerešničku na torte, Polo GTI, si však nechal na neskôr. Dych vám však nevyrazí. Z hľadiska dynamiky totiž môžeme hovoriť len o evolúcii. Zato pod kapotou pracuje ten najsilnejší a najväčší motor, aký sa kedy v Pole objavil. Napokon v histórii tohto malého hothatchu, ktorá sa píše od roku 1975, nie je zmena technologickej receptúry ničím výnimočným.
Začalo to druhou generáciou vybavenou špirálovým kompresorom G40 (85 kW). V roku 1998 Polo GTI zmiernilo. Preplňovaný motor zamenilo za vysokootáčkový 4-valec 1,6 16V, ktorého výkon rástol v priebehu času z 88 až na 92 kW. Ďalšia zmena znamenala príchod preplňovaného motora 1,4 TSI Twincharger (131 kW) s kompresorom aj turbodúchadlom. Ten ostal pod kapotou do roku 2014, keď ho nahradil jednoduchší no objemnejší agregát 1,8 TSI (141 kW.

To bolo už v časoch, keď bolo zrejmé, že downsizing nie je zázračným liekom na emisie, najmä nie pri autách, ktoré idú po športovej dynamike. A tak sa nová generácia, postavená na platforme MQB A0 prezentuje po prvý raz v histórii s poctivým dvojlitrom. Štvorvalec 2,0 TSI, pôvodom z Golfu, nie je však zásadne výkonnejší. Ponúka 147 kW, čo je len o šesť viac, a dokonca identický krútiaci moment 320 Nm. Ten je však k dispozícii v širšom spektre otáčok – od 1 500 až do 6 000 za minútu.
Motor z novej generácie EA888 je vybavený variabilným zdvihom ventilov na strane sania, priamym aj nepriamym vstrekovaním paliva, troma piestnymi krúžkami a štvorjadrovou riadiacou jednotkou. Vypínať valce síce nedokáže, no pri nízkom zaťažení prechádza do Millerovho cyklu. Spojený je štandardne so 6-stupňovou dvojsposjkovou prevodovkou DSG. Nová 7-stupňová, pripravená na vyšší krútiaci moment, by sa doň pravdepodobne nezmestila.

Manuál dostanete za príplatok, ale až koncom budúceho roka. Počítať však možno s elektronickou uzávierkou XDS, ktorá zlepšuje trakciu. Potom dokáže nové Polo GTI s hmotnosťou 1 355 kg a výkonovou hmotnosťou 6,78 kg/k, zrýchliť na stovku za 6,7 sekundy. To je nepochybne pôsobivý výsledok. Problémom je, že je rovnako rýchle ako jeho predchodca a v maximálnej rýchlosti 237 km/h prekonáva staré GTI len o symbolický 1 km/h.

Zdá sa, že Volkswagen staval Polo GTI skôr na novú normu spotreby WLTP, ako pre radosť z jazdy. Priemernú konzumáciu paliva stanovil na 5,9 litra paliva. A tá by mala mať k realite bližšie ako v minulosti. Na ceste drží Polo GTI upravený športový podvozok znížený o 15 mm, s tuhším odpružením a tuhšími stabilizátormi s priemerom 21 mm. Za príplatok dodá výrobca adaptívne tlmiče s režimami Normal a Sport.
Sedemnásťpalcové disky kolies ukrývajú predné brzdové kotúče s priemerom 320 a zadné s priemerom 270 mm. Obuté sú pneumatikami s profilom 215/44 R17. Dopriať si však môžete aj väčšie osemnástky. Exteriér doplnia predné hmlové svetlá spojené lesklou lištou, červená lišta masky prechádzajúca do reflektorov s čiernym pozadím, čierne bočné prahy, strešný spojler, dvojitá koncovka výfukov a voštinová štruktúra v nárazníku.

K dispozícii sú LED svetlá a dva špecifické laky karosérie Flash Red či perleťový Deep Black. Dopĺňajú ich farby Limestone Grey Metallic alebo Reef Blue Metallic, dodávané aj pre bežné Polo. Interiér má anatomické sedadlá s neodmysliteľným károvaným vzorom, sploštený volant, dekorácie z hliníka a chrómu či čierne čalúnenie stropu. Klasický prístrojový panel možno po prvý raz nahradiť virtuálnym kokpitom Active Info Display so špecifickou grafikou. Multimédiá využívajú displej s uhlopriečkou 6,5 alebo osem palcov.
Správanie vozidla ovplyvňuje volič jazdných režimov s módmi Normal, Sport, Eco, Comfort a Individual. Tie upravujú charakteristiku plynového pedálu, prevodovky, riadenia prípadne adaptívnych tlmičov. Polo je tiež vybavené asistenčnými systémami – autonómnymi brzdami, monitorovaním jazdných prúdov a slepých uhlov, adaptívnym tempomatom, parkovacím asistentom, výstrahou pred kolíziou a tiež sledovaním únavy vodiča a priestoru za vozidlom.
Technické údaje
Motor | 2,0 TSI |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) 1 984 | |
Max. výkon (kW/ot.) | 147/4 400 |
Max. krút. Momet (Nm/ot.) | 320/1 500 |
Prevodovka | 6M/6DSG |
0–100 km/h (s) | -/6,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | -/237 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,9 |