Nové Alpine A110, odkazujúce na filozofiu legendárnej Berlinette zo sedemdesiatych rokov, je verné filozofii značky z Dieppe. Zakladá si na nízkej hmotnosti a inteligentnom výkone. Z hliníka je preto nielen podvozková platforma, ale aj samotná karoséria. Navyše využíva pevné a ľahké lepené spoje. Tak sa podarilo Renaultu dosiahnuť obdivuhodnú dynamiku, a to aj bez veľkoobjemového motora. Kupé s dĺžkou 4 178, šírkou 1 798 a výškou len 1 252 mm má na váhe iba 1 080 kg. Koncepcia je pritom nekompromisná – motor v strede a hnaná zadná náprava.
Ťažisko Alpine A110 je pritom situované v centrálnej časti. Aj preto sa nádrž nachádza za prednou nápravou, kým motor v strede. Výsledkom je rozloženie hmotnosti v pomere 44 % na predné a 56 % na zadné kolesá, čo je pre túto „zadokolku“ priam ideálne. Ako inak, podvozok s rázvorom 2 419 mm používa dvojité lichobežníkové ramená. Ľahučké kupé by to teda malo v kľukatých serpentínach natrieť aj podstatne silnejším súperom. Veď pred zadnou nápravou pracuje 4-valec odvodený z Clia RS.
Objem 1,6 litra však v Dieppe „prevŕtali“ na takmer 1 800 ccm, pridali úplne nové sanie a odľahčený aktívny výfukový systém s jedinou koncovkou. Výsledkom je 185 kW a krútiaci moment 320 Nm. Motor je spojený s prevodovkou DCT s dvojicou mokrých spojok, ktorá bola odstupňovaná špeciálne pre potreby Alpine, a odtiaľ už putuje k zadným kolesám. Tí, čo sa tešili na manuál, budú asi trochu sklamaní. Ale to nič. I tak Alpine A110 ohuruje. Veď s výkonovou hmotnosťou len 4,3 kg/k dokáže šprintovať na stovku za 4,5 sekundy.
Maximálna rýchlosť je obmedzená na obligátnych 250 km/h. Vodič môže vyberať jeden z troch jazdných režimov, Normal, Sport a okruhový Track, ktoré menia reakcie plynu, prevodovky, riadenia, trakčnej kontroly, ale aj zvuk výfuku a grafiku prístrojového panela. Alpine tvrdí, že novinka je vďaka tomu vhodná pre každodenný život aj pre adrenalínové zážitky na trati. O deceleráciu sa starajú brzdy Bermbo, opäť navrhnuté špeciálne pre Alpine. Skryté sú v 18-palcových kovaných diskoch Fuchs.
Nádherný dizajn evokujúci štvoricou predných full-LED svetiel či panoramatickým zadným oknom historickú predlohu, má aj funkčný charakter. Alpine A110 sa vďaka nemu zaobíde bez veľkého zadného krídla. Dostatok prítlaku generuje aerodynamický trik v podobe hladkého podvozka zakončeného veľkým difúzorom. Tvar a konštrukcia nasávacích otvorov v prednom nárazníku zas zlepšujú obtekanie vzduchu okolo predných kolies. Takže Alpine A110 má nielen nízky koeficient odporu vzduchu Cx 0,32, ale aj dostatok stability pri vysokých rýchlostiach.
Interiér je strohý, funkčný, ale rozhodne nie sparťanský. Škrupinové sedadlá Sabelt majú hmotnosť len 13,1 kg, no bez zásadných kompromisov v komforte. Všetky potrebné informácie dostáva vodič z digitálneho prístrojového panela a veľkého 8-palcového dotykového rozhrania. Na palube nájdete automatickú klimatizáciu, navigáciu aj plnú kompatibilitu so smartfónmi. Ako prvá sa dostane do predaja úvodná séria A110 Premiere Edition v cene 58 500 eur, obohatená o hliníkové pedále, kožené čalúnenie, ale aj karbónové dekorácie. Prvé kusy dorazia k zákazníkom v marci 2018.
To ale nie je všetko. V Dieppe už totiž horúčkovito pracujú na výkonnejšej verzii Alpine A110 Sport. Tá síce použije rovnaký agregát, no tuning jej prinesie 36 kW navyše. Takže k zadným kolesám poputuje až 221 kilowattov. Na dynamike sa to musí prejaviť o to viac, že redukčná diéta ušetrí ďalších 50 kg hmotnosti v porovnaní s verziou Premiere Edition a že odlišná bude aj charakteristika prevodovky. Očakáva sa zrýchlenie na stovku pod štyri sekundy, čo je naozaj krásny výsledok. K tomu Alpine pribalí tuhšie odpruženie a ostrejšie riadenie, takže A110 Sport by sa malo zapáčiť aj na okruhoch.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 178 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 798 |
Výška (mm) | 1 252 |
Rázvor náprav (mm) | 2 419 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 556/1 553 |
Objem kufra vpredu/vzadu (l) | 100/96 |
Hmotnosť (kg) | 1 080 |
Technické údaje
Motor | 1,8 Turbo | |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | cca 1 800 | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | |
Max. výkon (kW/ot.) | 185/6 000 | |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 320/- | |
Prevodovka 7-DCT (dvojspojková) | ||
0 – 100 km (s) | 4,5 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (limitovaná) | |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 |