
Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavil Renault futuristický koncept Symbioz. Demonštroval ním pohľad na svet áut v roku 2030. Zároveň však sľúbil, že ešte dokonca roka mu vdýchne život. A to aj dodržal. Predstavuje evolučnú verziu Symbioz 2, ktorá nie je maketou ani dizajnovou exhibíciou, ale plne funkčným autom, ktoré charakterizujú tri vlastnosti – autonómne riadenie, elektrický pohon a konektivita. Nie je to žiaden drobček. Odvážne ladený hatchback so sklenenou strechou má na dĺžku 4 920, na šírku 1 920 a na výšku 1 440 mm. Spolu s rázvorom 3 070 mm tu teda máme platformu, ktorá by ladila s rozmermi luxusnej limuzíny vyššej strednej triedy.

Toto však limuzína rozhodne nie je. Všetko na tomto aute je totiž prispôsobené vízii, keď budeme môcť čas jazdy využívať celkom iným spôsobom ako dnes. Napríklad na relax alebo prácu. Vedenie vozidla nebude totiž nevyhnutnosťou. To však neznamená, že vodič je celkom mimo hry. Toto auto má dosť výkonu na to, aby vám rozprúdilo krv v žilách. A pritom nevylučuje žiadne škodlivé emisie. Symbioz poháňajú dva zadné elektromotory. Ich štandardný výkon je 360 kW a krútiaci moment 550 Nm. Krátkodobo však dokážu vygenerovať až 500 kW a 660 Nm. To znamená šprint na stovku za šesť sekúnd.

Dojazd zatiaľ Renault neprezradil, ale vieme, že kapacita batérií sa môže pri súčasných technológiách pohybovať od 72 do 100 kWh. To by mohlo stačiť na vzdialenosti 500 km. Obratnosť zlepšuje riadenie oboch náprav 4Control. S energiou chce Symbioz narábať šetrne aj vďaka vyspelej aerodynamike, ktorú podporujú aktívne aerodynamické prvky, napríklad zadný spojler a deflektor. Cesta sa začína už pred jazdou. Vozidlo pozná program majiteľa, a tak mu vyšle údaje o plánovanej trase. Ten môže harmonogram upraviť. Päť minút pred jazdou auto nastaví preferovanú teplotu, obľúbenú hudbu, ambientné osvetlenie či konfiguráciu interiéru, režim jazdy a vyparkuje z garáže.

Vnútri sa nachádzajú štyri samostatné sedadlá. Priestor zväčšuje absentujúca stredová konzola a úplne rovná podlaha. Vodič si vyberá, či chce ovládať vozidlo manuálne, a to v režime Comfort alebo Dynamic, alebo prenechá riadenie autopilotu. Tomu sa prispôsobí odozva volantu, reakcia na stlačenie plynu, ale aj tuhosť a tvar aktívnych sedadiel. V autonómnom móde sa palubná doska a volant posunú 120 mm vpred, aby sa vytvorilo dostatok miesta na odpočinok. V špeciálnom režime Lounge sa dokonca predné sedadlá natočia o 10 stupňov smerom k sebe a skryjú sa ich lakťové opierky, aby uľahčili komunikáciu vodiča so spolujazdcom.

Režim Relax je zas špecifický tým, že aktívne sedadlá dokážu vytvoriť pocit nulovej gravitácie. Vozidlo je vybavené autopilotom na úrovni SAE4, čo znamená, že dokáže bez akejkoľvek pomoci vodiča zrýchľovať, spomaľovať, udržiavať bezpečný odstup, preraďovať sa z prúdu do prúdu a zvládať jazdu v zápchach a kolónach. Zatiaľ ale len na diaľnici. Posádka môže sledovať filmy z obrazovky. V manuálnom móde má zas vodič k dispozícii tri displeje LG a k tomu obrovský head-up displej, ktorý využíva takmer celú plochu čelného okna.
Koncept je vybavený laserovými radarmi lidar, dvoma radarmi, ultrazvukovými senzormi a štyrmi kamerami. Symbioz však počíta aj s pomocou domácnosti. Jeho batérie ju totiž môžu napájať v čase výpadku elektrického prúdu. Jednoducho, potenciál je obrovský. Teraz čakajú Symbioz jazdy s novinármi z celého sveta, aby Renault ukázal, že s automatizovaným riadením to myslí vážne. Niektoré nápady by sa však mali pretaviť do sériovej produkcie už oveľa skôr. Najmä dizajnové a bezpečnostné prvky. Renault hovorí o roku 2023. Vtedy by už mala byť na scéne ďalšia generácia jeho vozidiel.