Ferrari FXX-K Evo: Okruhový špeciál jazdí ako GT3

Toto auto je svetom samým pre seba. Nemôžete s ním na cesty a na okruhoch zas nespĺňa pravidlá žiadnej z kategórií FIA. Takže súboj s konkurenciou neprichádza do úvahy. Vybraní zákazníci Ferrari s ním jazdia vlastný šampionát XX. A teraz dostanú do rúk novú zbraň.

08.01.2018 06:00
debata
Vynovené FXX-K Evo má výrazne agresívnejší... Foto: Ferrari
Ferrari FXX-K Evo - 2018 Vynovené FXX-K Evo má výrazne agresívnejší dizajn. Stojí za tým vylepšená aerodynamika.

Všetko sa začalo v roku 2005, keď Ferrari priviedlo na svet špeciál FXX odvodený z vtedy najvýkonnejšieho Ferrari Enzo. Za jeho volant zasadli vybraní zákazníci automobilky, ktorí si merali sily v internom šampionáte XX. V roku 2009 nasledovalo Ferrari 599XX, postavené na základoch „sériovky“ 599 GTB Fiorano. O dva roky podstúpilo modernizáciu ako 599XX Evoluzione. Zatiaľ posledným špeciálom pre program XX sa stalo Ferrari FXX-K z roku 2014, využívajúce techniku hybridného LaFerrari. Samozrejme, poriadne „vytunovanú“.

Neprehliadnuteľným novým prvkom je dvojité... Foto: Ferrari
Ferrari FXX-K Evo - 2018 Neprehliadnuteľným novým prvkom je dvojité zadné krídlo podopreté obrovskou plutvou. Výsledkom je zlepšený prítlak o 23 %.

Výkon atmosférického 12-valca s objemom 6 262 ccm vzrástol z 588 na 633 kW a výkon elektromotora zo 120 na 140 kW. Takže ku kolesám nakoniec putovalo cez 7-stupňovú dvojspojku neskutočných 773 kilowattov. Nasledovala redukčná diéta, ktorá skončila výsledkom 1 165 kg, a úprava aerodynamiky. Takže sme tu mali auto, ktoré sa nápadne blížilo špeciálom kategórie GT3 a GTE. Lenže odvtedy ubehli tri roky a tak v sezóne 2018 seriálu XX vyštartuje na trať modernizované FXX-K Evo.

Technika sa nemení. Dvanásťvalec s objemom 6,2... Foto: Ferrari
Ferrari FXX-K Evo - 2018 Technika sa nemení. Dvanásťvalec s objemom 6,2 litra posiela k zadným kolesám spolu s elektromotorom neskutočných 773 kW, čo je viac ako 1 000 koní.

Pod kapotou sa síce nič nemení, no napriek tomu poskytne lepšie jazdné výkony. Tajomstvo sa skrýva v aerodynamike. Technici Ferrari na nej pracovali celých dvanásť mesiacov a okrem počítačových simulácií využili aj svoj aerodynamický tunel. Najväčšou novinkou je dvojité pevné zadné krídlo, podopreté centrálnou plutvou. Zachovaný však ostal aj aktívny zadný spojler. Nový je aj aktívny predný spojler a prepracované difúzory. Vzájomnou kooperáciou sa tak podarilo zvýšiť prítlak vozidla o 23 % a v porovnaní so sériovým LaFerrari až o 75 %.

Pri rýchlosti 200 km/h je to 640 kg a pri maximálke až 830 kg. Napriek montáži pevného krídla sa však využitím nových karbónových komponentov podarilo znížiť hmotnosť, i keď Ferrari neuvádza o koľko. Novej aerodynamike musela byť prispôsobená aj charakteristika podvozku. V kabíne zas pribudol nový volant, odvodený z monopostov F1, obsahujúci potrebné ovládače systému KERS, či väčší 6,5-palcový displej s podrobnejšími telemetrickými dátami. Sympatické je, že Ferrari ponúkne majiteľom pôvodných FXX-K prestavbu na úroveň Evo.

V nasledujúcej sezóne programu Corese Clienti má Ferrari v pláne deväť podujatí, ktoré prebehnú na rôznych svetových okruhoch F1 od marca 2018 do konca októbra 2019.

Ferrari FXX-K Evo - 2018
Ferrari FXX-K Evo - 2018
+9Ferrari FXX-K Evo - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #Ferrari FXX-K
Články podľa značiek