Patent na elektromotor umiestnený priamo v kolese vozidla bol zaregistrovaný v roku 1884, teda ešte o rok skôr ako patent Carla Benza na jeho trojkolku so spaľovacím motorom. V automobilovom priemysle s ním experimentovali viacerí výrobcovia, ale nápad sa v masovej sériovej produkcii nikdy nepresadil. Rezignovalo dokonca aj Mitsubishi, ktoré plánovalo vybaviť „elektrickými kolesami“ svoj elektromobil i-MiEV. Nestalo sa. Problém tohto riešenia spočíva totiž vo vysokej hmotnosti neodpružených hmôt, čo má negatívny vplyv na jazdné vlastnosti. Spoločnosť Protean Electric však verí, že kolesá s elektromotormi majú budúcnosť.
Spája sa s nimi totiž aj viacero neodškriepiteľných predností. Systém je neuveriteľne kompaktný a nepotrebuje žiadne prevody. To uvoľní ruky konštruktérom áut, ktorí môžu venovať priestor, ktorý predtým zaberala technika, posádke alebo batožine. Protean navyše vyvinul elektrické koleso Protean Drive, ktoré je možné použiť v už existujúcich vozidlách. Čo to znamená? Napríklad jednoduchú konverziu auta so spaľovacím motorom na hybrid alebo možnosť urobiť z auta s pohonom jednej nápravy štvorkolku. V podstate stačí nahradiť bežné koleso elektrickým.
Systém Porotean Drive už spoločnosť otestovala na Volkswagene Golf. Dva elektromotory, každé v jednom z kolies, majú spoločný výkon 220 koní, teda približne 160 kW. Protean navyše tvrdí, že od počiatku vývoja mal na zreteli hmotnosť celého systému, aby zredukoval prípadné nevýhody veľkého objemu neodpružených hmôt. I tak váži každý elektromotor 36 kg. Zároveň je to však o 15 menej v porovnaní s hmotnosťou elektrického pohonu BMW i3. Výhodou je, že sa elektromotor zmestí aj do 14-palcových kolies a obsahuje riadiacu elektroniku.
Pri brzdení dokáže Protean Drive rekuperovať až 85 % energie, čo je podstatne viac ako pri bežných systémoch. Odstránením prevodovky a ďalších komponentov navyše znižuje trecie straty o šesť percent. Zaujímavé je, že elektrické koleso je navrhnuté akoby „naruby“. Kým pri bežných elektromotoroch nájdeme rotor vnútri a stator s cievkami na vonkajšej strane, tu je to naopak. Rotuje vonkajšia časť. Systém pracuje so striedavým prúdom a do výroby sa chystá ešte tento rok. Protean Electric vybudovala pre tieto potreby produkčný závod v Číne, kde ponúkne svoj systém prvým zákazníkom.
Na podobných systémoch, ktoré by urobili z bežných áut hybridy, elektromobily alebo štvorkolky, pracuje viacero firiem. Napríklad nemecký ZF alebo britská firma GKN, ktoré vyvinuli celú nápravu s elektromotorom, vhodnú pre zabudovanie do už vyrobených áut so spaľovacími motormi. Práve toto riešenie je výhodnejšie z pohľadu neodpružených hmôt, i keď priestorovo o čosi náročnejšie.