Toyota Miraj a Honda Clarity Fuel Cell dostanú nového súpera. Pochádza z Kórey a volá sa Hyundai Nexo. Napokon, kórejská automobilka nie je v oblasti vodíkových technológií žiadnym nováčikom. Prvá generácia vodíkového Tucsonu Fuel Cell sa objavila už v roku 1998 a tá tretia je na vybraných trhoch k dispozícii od roku 2013. Najviac sa pritom priblížila charakteru voľne dostupného vodíkového modelu, i keď distribuovaného len formou prenájmu.
Ešte väčší úspech si však Hyundai sľubuje od nového modelu Nexo, ktorý práve predstavuje na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas. Pokrok spočíva v tom, že je prvým vodíkovým modelom, ktorý bol pre tento ekologický druh pohonu vyvíjaný hneď od počiatku. Nejde teda len o konverziu existujúceho SUV. Jeho príchod avizoval Hyundai už na jar v Ženeve konceptom FE Fuell Cell, zabaleným do pomorne futuristického kabátu.
V skutočnosti však skrýval sériovú vodíkovú technológiu najnovšej generácie. V Nevade sa predstavuje v civilnom šate, ako sympatický ekologický crossover. A nevyzerá zle. Zdá sa, že jeho základom je známa hybridná Kia Niro, okorenená o čosi plavnejšími líniami, čo vidieť najmä na profile okien či zadnom stĺpiku v tvare obrátenej plutvy. Zajímavé sú aj extrémne malé predné svetlá či zapustené kľučky dverí. Rozmery nepoznáme, no typujeme dĺžku okolo 4,4 metra a rázvor náprav 2,7 metra.
To by zodpovedalo platforme použitej nielen pre Niro, ale aj pre elektrický, hybridný alebo plug-in hybridný Hyundai Ioniq. Tá bola od počiatku plánovaná pre zástavbu viacerých druhov ekologických pohonov, aj vodíkový. Práve preto má Nexo omnoho lepší lejaut základných komponentov, ako batérií pod dnom batožinového priestoru a palivových článkov v porovnaní ix35 Fuel Cell, čo umožnilo poskytnúť posádke viac miesta v kabíne, ako aj v kufri.
Nižšia hmotnosť a vyšší výkon palivových článkov (95 kW) sa podpíšu na zlepšení dynamiky o 25 %. Na stovku to Nexo zvládne pod desať sekúnd. Väčšia nádrž na stlačený vodík zas stojí za dojazdom predĺženým o 200 km na celkových 800, čo je až o 30 % viac. Tankovanie vodíka nemá pritom zabrať viac ako päť minút. Užívateľskému komfortu prispeje tichá prevádzka a bezproblémové štartovanie, a to aj pri teplotách mínus 20 stupňov Celzia. Životnosť technológie má zodpovedať autám so spaľovacími motormi.
Predaj odštartuje Hyundai na vybraných trhoch ešte v prvej polovici tohto roka. Až potom sa dozvieme oficiálne technické a prevádzkové parametre, či dizajn interiéru, do ktorého nás automobilka zatiaľ nepustila. Vieme len, že v Nexe budú debutovať nové asistenčné systémy ADAS, napríklad monitorovanie slepých uhlov zrkadiel pomocou širokouhlých kamier, ktoré prenášajú obraz na displej prístrojového panelu, pokročilý asistent autonómneho riadenia v jazdnom prúde či systém automatického parkovania bez vodiča.
Prezentácia Nexa v Las Vegas nie je náhodná. Výstava sa koná blízko Kalifornie, ktorá má najhustejšiu sieť vodíkových čerpacích staníc na svete, vrátane „vodíkovej diaľnice“ vedúcej z Los Angeles až do San Francisca, a stále pracuje na jej zahusťovaní. Nexo sa tu teda bude cítiť ako doma. A neostane samo. Je súčasťou rozsiahleho plánu Hyundaia, ktorý chce mať do roku 2025 na trhu až 18 ekologických modelov.