Napriek mnohým problémom a finančným stratám inšpiruje americká spoločnosť Tesla celý svet, Čínu nevynímajúc. Konkurenti modelu S či X sa rodia ako na bežiacom páse. Vidieť to možno aj na najväčšom svetovom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas, ktorý sa stáva čoraz populárnejšou platformou pre výrobcov áut. Ujsť si ho nedala ani nová čínska spoločnosť FMC (Future Mobility Company), ktorá priviezla do mekky hazardu koncept Byton. A mieri ním priamo proti Tesle X.
Dizajn čisto elektrického crossoveru nie je tentoraz kópiou žiadneho z existujúcich modelov. Navyše vyzerá k svetu. Štúdia dlhá 4 850, široká 1 940 a vysoká 1 650 mm chce osloviť prémiových zákazníkov. A to už v budúcom roku, keď sa na linky chystá sériová verzia Bytonu. Od konceptu nemusí byť príliš vzdialená. Robustný crossover má len málo futuristických prvkov. Napríklad kľučky nahradené biometrickými senzormi a namiesto spätných zrkadiel kamery. Ale ani od týchto technológií nás už veľa času nedelí.
Sánka vám padne skôr pri pohľade do interiéru. FMC si totiž myslí, že budúcnosť patrí výhradne displejom. A tak tvorí palubnú dosku gigantická obrazovka s uhlopriečkou 49-palcov, rozdelená do troch sekcií, ktoré možno využívať pre rôzne potreby – od navigácie cez audio až po komunikáciu na sociálnych sieťach. Navyše sa priamo pred vodiča premieta obraz z troch kamier mapujúci priestor po stranách a za vozidlom. Nechýba hlasové ovládanie ani ovládanie gestami. Ďalšie dva displeje majú k dispozícii dvaja zadní cestujúci.
Tu sa to však nekončí. Displejom s uhlopriečkou osem palcov je totiž vybavený aj volant. Ten slúži napríklad na ovládanie smerových svetiel a funkcií infotainmentu. Všetko možno personalizovať. Či je to praktické, ukáže až čas. A tiež to, či majú všetky vízie Bytonu šancu zamieriť na výrobné linky. V každom prípade spája Byton s realitou jeho pohonná sústava. Základná verzia má mať na zadnej náprave jediný elektromotor s výkonom 200 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Výkonnejší variant počíta s elektromotorom aj na prednej náprave a výstupom zvýšeným až na 350 kW a 710 Nm.
Zdrojom energie majú byť li-ion akumulátory zabudované do podlahy. Ich kapacitu zatiaľ nepoznáme. Spoločnosť FMC však tvrdí, že minimálny dojazd na jedno nabitie dosiahne 400 km a so zlepšenou verziou akumulátorov až 520 kilometrov. Počítať máme aj s autonómnym riadením na úrovni SAE4, čo znamená len minimálnu účasť vodiča na riadení vozidla. Preto je koncept vybavený kamerami, radarmi, lidarmi či ultrazvukovými senzormi. Pomáhať má aj pripojenie na internet, ktoré Byton zvláda rýchlosťou 10 GB za sekundu.
Elektrickým crossoverom Byton nehodlá spoločnosť FMC skončiť. Modulárna platforma poskytne základ pre ďalšie modely. Už teraz je potvrdený príchod sedanu a MPV, ktoré by sa na trhu mohli objaviť na prelome desaťročí, teda tesne po elektrickom SUV. Premiéra v Las Vegas dáva tušiť, že Byton sa bude uchádzať okrem Číny, kde sú elektromobily masovo podporované vládou, aj o priazeň zákazníkov v rodisku Tesly, teda v USA, špeciálne v Kalifornii, ktorá je ekologickým pohonom mimoriadne naklonená.