Po premiére nového Jeepu Wrangler si vyznávači off-roadovej klasiky vydýchli – kategória drsných terénnych áut nepodľahla emisným ani bezpečnostným normám. A teraz majú druhý dôvod na radosť. Aj nová trieda G, ktorá prichádza po neuveriteľných 27 rokoch, si zachovala prašnú DNA vrátane rámového podvozku, redukčnej prevodovky a troch uzávierok diferenciálov. A v Stuttgarte si hlavu príliš nelámali ani s dizajnom či aerodynamikou. Mercedes-Benz triedy G je jednoducho ikonou a meniť ju príliš by bolo neuvážené. Napriek tomu je toto auto prakticky úplne nové. Konštruktéri prehodnotili každú jednu súčiastku.
Tvary sa takmer nezmenili. Automobilka sa dokonca rozhodla použiť zopár pôvodných dielcov. Napríklad identické kľučky dverí a vystupujúce obrysové svetlá. Zachované ostali typické ochranné lišty, vonkajšie pánty dverí, okná z rovných skiel aj rezervné koleso uchytené na zadných dverách. Jednoducho „géčko zostalo „géčkom“. Rozdiely tu pravdaže sú. Karoséria je o 53 mm dlhšia a až o 121 širšia. Zmenšili sa medzery medzi jednotlivými dielcami, takže trieda G pôsobí kvalitnejšie. Platí to aj o rozšírených lemoch blatníkov, ktoré sú integrálnou súčasťou tohto dielca a nevyzerajú ako doplnok.
Na svet sa nová trieda G pozerá výlučne LED svetlami. Čo nevidieť, sú nové materiály. V konštrukcii pribudla vysokopevnostná oceľ, takže torzná tuhosť narástla až o 55 %. Dvere, kapoty a blatníky sú zas vyrobené z hliníka. Výsledkom je o 175 kg nižšia hmotnosť. Ešte dramatickejšie zmeny prebehli v interiéri. Ten ponúka o 38 mm viac miesta na nohy vpredu a o 150 vzadu. Šírka vo výške ramien narástla o 38, respektíve 27 mm. Kompletne prepracovaná bola palubná doska. Tá nesie klasické analógové prístroje a centrálny 12,3-palcový displej multimediálneho rozhrania.
Tak ako v triedach E či S sa ovláda sa kruhovým ovládačom a touchpadom. Za príplatok dostanete aj druhý 12,3-palcový displej vo funkcii prístrojového panelu. Infotainment a jeho možnosti sú tak rovnocenné s akoukoľvek stuttgartskou limuzínou. Nové sú tiež kruhové prieduchy ventilácie. Medzi dvoma strednými zachoval Mercedes-Benz trojicu spínačov uzávierok diferenciálov. Vyšší komfort zabezpečujú nové kožené sedadlá, zadné delené v pomere 2 : 3. Už v základe má vodič k dispozícii elektrické nastavovanie niektorých funkcií.
Dopriať si však môžete aj sedadlá Active Multicountour Seats s dofukovaním bočníc v zákrutách, ventiláciou, rýchlym vyhrievaním a masážnymi funkciami. Posádka má ťažiť z vyššieho akustického komfortu a lepšej izolácie podvozka. Ten si síce zachoval rebrinový rám a zadnú tuhú nápravu vedenú štyrmi vlečnými ramenami a Panhardskou tyčou, ale v spolupráci s AMG vyvinul Mercedes-Benz úplne nové nezávislé lichobežníkové zavesenie. To znamená oveľa lepšie správanie na asfalte. Komfort môžu posilniť adaptívne tlmiče nastaviteľné v módoch Sport alebo Comfort.
Viac pohodlia však rozhodne neznamená, že by sa trieda G vzdala terénnych ambícií. Práve naopak. Odstránením predného pomocného rámu a montážou komponentov predného zavesenia a motora priamo na rám sa podarilo zväčšiť svetlú výšku „géčka“ o 6 mm na konečných 241. Prejazdnosť v teréne bude lepšia aj vďaka väčším nábehovým uhlom – vpredu 31 a vzadu 30 stupňov. Prejazdový uhol je 26 stupňov. Pritom si trieda G poradí s brodmi hlbokými 700 mm čo je o 100 viac ako v minulosti. Pohon 4×4 ráta už v základe s permanentným náhonom, ktorý rozdelí krútiaci moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies.
Mimo asfaltu pomôžu nielen redukcia a uzávierky, ale aj nový trakčný režim G-Mode. V závislosti od aktuálnych podmienok upraví reakcie motora, prevodovky, riadenia či trakčnej elektroniky v prospech najlepšieho záberu. Aktivuje sa po zapnutí ktorejkoľvek uzávierky alebo redukčnej prevodovky. Ostatné jazdné módy Comfort, Sport, Eco a Individual vyberá vodič cez kolískový ovládač systému Dynamic Select. Nové elektromechanické riadenie, nahrádzajúce hydraulický posilňovač, umožnilo adaptáciu nových asistenčných systémov, ako parkovacieho asistenta. Orientáciu zlepší kamerový systém zobrazenia blízkeho okolia.
O motoroch zatiaľ veľa nevieme. Mercedes-Benz prezradil zatiaľ len jednu jedinú pohonnú jednotku. Asi neprekvapí, že vzhľadom na svetový debut v Detroite ide o benzínovú verziu G500 vybavenú dvakrát preplňovaným štvorlitrovým 8-valcom s výkonom 310 kW a krútiacim momentom 610 Nm už pri 2 000 otáčkach za minútu. Spolupracovať bude výhradne s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-Tronic, ktorá sa má veľkým rozsahom postarať o agilitu v teréne a zároveň o úspornosť pri vyšších rýchlostiach. Na prezentáciu ďalších jednotiek vrátane nových radových 6-valcov má ešte automobilka čas.
Novinka zamieri totiž k prvým zákazníkom až v júni. A to od 107 045 eur. Mercedes-Benz tvrdí, že cena zostáva napriek mnohým zlepšeniam a bohatšiemu vybaveniu na rovnakej úrovni. V sérii dostanete kožené čalúnenie, LED svetlá či nové asistenčné systémy. Balíček Exclusive Interior Plus posúva úroveň vybavenia ešte vyššie. Napríklad spomínanými masážnymi kontúrovými sedadlami. Výrobu zabezpečí, tak ako doteraz, závod v rakúskom Grazi.