
Bentley Bentayga sa pýši titulom najrýchlejšieho SUV planéty. To ale len v prípade, ak je toto opulentné britské SUV vybavené preplňovaným 12-valcom s výkonom 447 kW a krútiacim momentom 900 Nm. Bentaygu totiž poznáme aj s naftovým motorom 4,0 V8 (320 kW) s trojstupňovým preplňovaním. A teraz prichádza s ďalším agregátom. O očakávaný plug-in hybrid však nejde. Ponuku rozširuje Bentayga V8 s dvakrát preplňovaným zážihovým 8-valcom s objemom štyri litre. Teda slabší benzínový variant.
Lenže výraz slabší s výkonom tohto agregátu prevzatého z Porsche Panamera Turbo príliš neladí. Za pomoci dvojice turbodúchadiel umiestnených medzi hlavami valcov dáva totiž 404 kW, čo je len o 43 menej ako v prípade vrcholovej verzie W12. A nesklame ani krútiacim moment 770 Nm. A keďže Bentayga V8 je o 45 kg ľahšia, dynamikou zaostáva len nepatrne. Na stovku šprintuje za úžasných 4,5 sekundy a ručička jej rýchlomera sa zastaví až pri údaji 290 km/h. To je dosť na to, aby si v porovnaní aristokratickou 12-valcovou Bentaygou nárokovala na športovú pozíciu.

Tomu navonok zodpovedá čierny výplet masky, nové farby laku vrátane červeného Tornado, či 11 špecifických dizajnov kolies vrátane 5-lúčových diskov s priemerom až 22 palcov. V matnom vyhotovení sú aj štyri koncovky výfukov. Podobne v interiéri nájdeme nové karbónové dekorácie, nahrádzajúce drevo, ale tiež čalúnenie inšpirované kriketovou loptičkou. Jednoducho, Bentayga V8 útočí na dynamickejšie zameranú klientelu. A má byť aj úspornejšia. Vďaka vypínaniu štyroch valcov spotrebuje na 100 km 11,4 litra benzínu, čo je o 1,7 menej ako si pýta 12-valec.

Skrotiť túto šelmu pomáhajú nové karbónovo-keramické brzdy s priemerom 440 mm na predných a 370 mm na zadných kolesách. Vpredu ich obsluhujú 10-piestikové strmene. Bentley tvrdí, že ide o najvýkonnejšie brzdy v sériovom vozidle, s brzdným momentom až 6 000 Nm. Mimochodom, Bentayga si ich požičala z nového Lamborghini Urus. Kým ale v prípade talianskeho „býka“ sú v sérii, pri Bentayge V8 si za ne musíte priplatiť. Výkonné sú, samozrejme, aj štandardné oceľové brzdy, ktoré sú v športovo ladenej verzii V8 lakované v červenej farbe odolnej voči extrémne vysokým teplotám.
Priplatiť si môžete aj za systém Bentley Dynamic Ride so 48 V elektrickým okruhom, ktorý stojí za aktívnym potláčaním náklonov karosérie v zákrutách. Okrem toho je Bentayga V8 vyzbrojená pneumatickým odpružením schopným meniť svetlú výšku v štyroch úrovniach a systémom Dynamic Drive pre nastavenie jazdných režimov. Celkovo je ich osem, pričom štyri sú určené pre jazdu na asfalte a štyri v teréne. Okrem toho môže Bentayga rátať s hill holderom a kontrolou zjazdu Hill Descent Control v rozsahu od dvoch do 30 km/h.
Porovnanie parametrov
Verzia | Bentayga V8 | Bentayga W12 | Bentayga Diesel |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4,0 V8 bi-turbo | 6,0 V12 bi-turbo | 4,0 V8 triple-turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 3 996 | 5 950 | 3 956 |
Max. výkon (kW/ot.) | 404/6 000 | 447/5 000 | 320/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 770/1 960 | 900/1 350 | 900/1 000 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 4,5 | 4,1 | 4,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 290 | 301 | 270 |
Spotreba na 100 km (l) | 11,4 | 13,1 | 8,0 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 395 | 2 440 | 2 505 |