
Volkswagen Jetta je pre Európu okrajovým modelom. Lenže za Atlantikom je to celkom iná káva. V USA je dlhodobo bestsellerom značky. Možno aj preto si vždy Jetta, vychádzajúca z Golfu, žila vždy tak trochu vlastný život. Jednoducho stavaná bola prioritne pre potreby amerických zákazníkov. Veď celkovo zo 17,5 milióna vyrobených exemplárov skončilo v zámorí až 3,2 milióna. Kým Golf prepriahol na novú platformu MQB už v roku 2012, súčasná Jetta využívala staršie základy ešte z Golfu VI. A vôbec jej to nevadilo.
To sa však práve mení. Jetta siedmej generácie, predstavená iste nie náhodou práve v USA, dostala konečne moderné základy Golfu siedmej generácie a ťaží aj z množstva jeho technologických vychytávok. Dizajnovo si však drží autonómnu líniu. Hoci opäť nedokázala prekročiť svoj konzervatívny tieň, nemožno jej uprieť dynamickejšie línie. Prednou maskou so širokými lamelami a množstvom chrómu evokuje nový Arteon a splývavejším zadným stĺpikom sa zas snaží o štýl 4-dverového kupé. Napomáha tomu aj tretie bočné okienko.

Už v štandarde má byť Jetta vybavená diódovými svetlami, čo jej prepožičia technologickejší imidž. Nová platforma zároveň umožnila zväčšiť celkový formát. Na dĺžku má 4 702 mm, na šírku 1 799 a na výšku 1 459 mm. To znamená, že je o 43 mm dlhšia, o 21 širšia a o šesť milimetrov vyššia. Rázvor náprav sa natiahol o 35 mm na konečných 2 686. Dynamickejšie línie prispeli aj k nižšiemu odporu vzduchu. Koeficient Cd klesol na 0,27, čo je o 10 % lepšia hodnota. Vďaka MQB môžeme očakávať aj nárast tuhosti a nižšiu hmotnosť.

Aj interiér si ide v porovnaní s Golfom vlastnou cestou. Konfiguráciou palubnej dosky so stredovou konzolou natočenou mierne na vodiča a multimediálnym systémom umiestneným nad prieduchmi ventilácie pripomína skôr nové Polo. Chýbať nebude ani 12,3-palcový konfigurovateľný virtuálny prístrojový panel Digital Cockpit. Ten bude v sérii v úrovniach SEL a SEL Premium. Infotainment zvláda komunikáciu so smartfónmi cez Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. Kabína poskytne viac priestoru ako v minulosti.

Objem kufra však zostáva na pôvodných 510 litroch. Centrálna schránka na stredovej konzole má objem až päť litrov a je stavaná tak, aby sa do nej zmestil štandardný iPad. Novinkou vo výbave sú elektricky ovládané ventilované sedadlá, dvojzónová klimatizácia, ambientné osvetlenie v desiatich farbách aj audio Beats s výkonom 400 W. To sa predstavuje v USA vôbec po prvýkrát. Užívateľský komfort má zabezpečiť systém Driver Personalization, ktorý umožňuje štyri individuálne nastavenia vozidla.

Integruje napríklad pamäť sedadla vodiča, predvoľby asistenčných systémov, teplotu klimatizácie, konfiguráciu digitálneho kokpitu a ambientného osvetlenia, predvoľby rádia, navigácie a ďalších funkcií. S príchodom novej platformy si Jetta polepšila v asistenčných systémoch. V sérii sú autonómne brzdy, výstraha pred kolíziou a parkovacia kamera. Za príplatok dostanú americkí zákazníci adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, monitorovanie slepého uhla, sledovanie jazdných prúdov s aktívnym udržiavaním či automatické prepínanie diaľkových svetiel a výstrahu pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní.
Pod kapotou toho niet veľa na výber. Jetta ostáva napriek príchodu nového motora 1,5 TSI Evo verná pôvodnému štvorvalcu 1,4 TSI (110 kW. Spárovaný však bude s celkom novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Úplnou novinkou je 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom, ktorý v Golfe nedostanete. Dôvodom je pravdepodobne kritika zákazníkov v USA, smerujúca k nie príliš komfortným dvojspojkovým prevodovkám DSG. V tejto kombinácii bude Jetta vybavená štandardne štart-stop systémom. O dieseli nepadlo po afére Dieselgate ani slovo.
Presné dynamické parametre Volkswagen zatiaľ nezverejnil. Zato vieme cenu. V USA bude Jetta štartovať na 18 545 dolároch, čo je dokonca menej, než stála jej predchodkyňa. Prvé kusy dorazia k zákazníkom začiatkom leta. Kedy sa tak stane v Európe, nie je známe. Pre úplnosť doplňme, že história Jetty siaha až do roku 1979. Technicky bola vždy spriaznená s Golfom. Šiesta generácia sa však rozhodla pre odlišnejší štýl a v produkcii vydržala dlhšie ako predchádzajúce. V Európe sme Jettu poznali aj ako Vento či VW Bora.