Porsche: 'Variabilné turbo' v nových 4-valcoch dokáže divy

Technológiu variabilnej geometrie turbodúchadla používajú už roky vznetové trubomotory. Porsche ju však nasadilo aj do nových zážihových 4-valcov pre vynovený Boxster a Cayman.

24.01.2018 16:00
debata (1)
Nová generácia štvorvalcov dostala výnimočnú... Foto: Porsche
Porsche 718 - motor Nová generácia štvorvalcov dostala výnimočnú technológiu variabilnej geometrie turbodúchadla. Potlačuje turbodieru.

Modernizácia menších športových modelov 718 Cayman a Boxster znamenala pre Porsche návrat k 4-valcovým boxerom, a to po dlhých rokoch. Pochopiteľne, dôvodom boli emisie. Downsizing a menší počet valcov mal viesť k vyššej účinnosti, a tým aj k nižšej spotrebe paliva. Objem motora zredukovali v Zuffenhausene z pôvodných 3,4 a 2,7 litra na 2,5 a rovné dva litre. Vďaka nasadeniu turbodúchadla výkon neutrpel. Práve naopak. Porsche z menšieho zdvihového objemu vyžmýkalo 220 kW, respektíve 257 kW pre 718 S.

To však nebol koniec, v závere vlaňajšieho roka prihodilo silnejšie verzie 718 GTS, kde sa výkon motora 2,5 Boxer vyšplhal až na 269 kW. Z dvojičiek nových 4-valcov je nepochybne zaujímavejšia práve tá s väčším objemom. Či už vo verzii S alebo GTS použilo totiž Porsche veľmi netradičnú technológiu, ktorú využilo zatiaľ len pri ikonickom 6-valcovom Porsche 911 Turbo (997). Išlo o variabilnú geometriu turbodúchadla VGT. Tá mala v prípade 911 Turbo dokonca svetový debut v sériovo vyrábanom benzínovom motore.

O ovládanie lopatiek turbodúchadla sa stará... Foto: Porsche
Porsche 718 - motor O ovládanie lopatiek turbodúchadla sa stará elektromotor. Meniť ich polohu dokáže až desaťkrát za sekundu.

Veď pri naftových agregátoch je „variabilné turbo“ štandardom už dobrých desať rokov. A nelíši sa ani samotný princíp a dôvod. Cieľom je odstrániť typickú „turbodieru“ – oneskorenú reakciu turbodúchadla na stlačenie plynového pedálu. Spôsobuje ju to, že lopatky turbíny sa roztočia až po tom, čo motor vygeneruje dostatok výfukových plynov. Takže skutočný záťah prichádza až po pár sekundách. Variabilná geometria turbodúchadla vie tento efekt výrazne potlačiť. Prečo ho však nik nepoužil v benzínovom motore?

Dôvodom je vysoké tepelné zaťaženie celého mechanizmu v zážihovom motore. Jednoducho, výfukové plyny benzínového motora majú vyššiu teplotu. Porsche sa však podarilo tento problém odstrániť a na ovládanie lopatiek použilo servomotor nasadený na turbodúchadle. Dokáže meniť uhol lopatiek až desaťkrát za sekundu. Pri nízkom zaťažení sú takmer uzavreté a vytvárajú výfukovým plynom užšiu cestu, čím zvyšujú ich rýchlosť prúdenia, podobne, ako keď držíte prst na časti otvoru záhradnej hadice. Keď je výfukových plynov dosť, lopatky sa otvoria.

Podľa Porsche sa týmto spôsobom podarilo spojiť výhody veľkého a malého turbodúchadla. Pri nízkych otáčkach urýchli VGT reakciu na stlačenie plynu a pri vysokých zas umožní dosiahnutie maximálneho prepĺňacieho tlaku, a teda aj maximálneho výkonu. Porsche túto technológiu zdokonaľovalo na svojom kupé 911 Turbo (997) celých desať rokov, takže dnes je zrelá aj pre menšie štvorvalcové agregáty. A patrí stále k výnimočným.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche 718 Boxster #Porsche 718 Cayman
Články podľa značiek