Mercedes-Benz doteraz odolával dotykovým displejom. Ovládanie pomocou otočného ovládača a touchpadu považoval za intuitívnejšie a bezpečnejšie. To všetko však zmení nový Mercedes-Benz triedy A, ktorý sa dostane na trh ešte v tomto roku. Prinesie nový informačný a zábavný systém MBUX, ktorý definitívne vystrieda analógové prístroje a vodičovi ponúkne aj dotykovú obrazovku. Stuttgart na to teda ide presne opačne ako jeho konkurent z Mníchova.
Kým totiž BMW zaviedlo dotykovú obrazovku spolu s ovládaním gestami vo vlajkovej lodi radu 7, a to pred dvoma rokmi, trojcípa hviezda si pre debut vybrala svoj najmenší model. Názov systému MBUX má vyjadriť užívateľský zážitok. Skratka UX totiž znamená User Experience. Zachované však ostane aj ovládanie touchpadom a novou generáciou hlasového ovládania Linguatronic. Okrem toho bude môcť trieda A počítať s ďalšími touchpadmi priamo na ramenách volantu.
Zobrazenie v troch úrovniach
Okrem toho má byť veľkou prednosťou systému trojrozmerné zobrazenie, voľná konfigurácia displejov a schopnosť systému učiť sa. Prostredníctvom umelej inteligencie poskytne NBUX individuálne návrhy na základe jeho zvykov. Algoritmus, ktorý na tento účel Mercedes použil, je optimalizovaný pre vozidlá a využíva najnovšiu generáciu čipových. Koncepcia obsluhy na voľne stojacom širokouhlom displeji obsahuje tri úrovne s rastúcou hustotou informácií, tak, aby príliš neodpútavali pozornosť vodiča.
Prvá úroveň obsahuje takzvanú úvodnú obrazovku. Na nej sa okrem ľubovoľne voliteľných hlavných aplikácií, akými sú telefón, navigácia či rádio, zobrazujú len tie najdôležitejšie informácie. Napríklad čas alebo práve prehrávaná hudba. Na prechod na vyššiu úroveň, ktorú tvorí „základná obrazovka“ so zobrazením a ovládaním konkrétnej hlavnej aplikácie, napríklad multimédií a navigácie, je potrebný len jeden krok. Na tejto úrovni sa prezentujú najdôležitejšie informácie a možnosti ovládania.
Dôležité funkcie ako vyhľadávanie cieľa alebo hudby sú usporiadané do skupín na dolnom okraji obrazovky. Pre málo používané informácie a nastavenia je na poslednej úrovni k dispozícii vedľajšia ponuka. Ovládanie sa uskutočňuje horizontálne, čím sa ideálnym spôsobom využíva širokouhlý formát displeja. Vzniká priestor ako na javisku, ktorý uľahčuje prechod medzi jednotlivými informačnými úrovňami. Rôzne zobrazenia možno voliť aj na digitálnom prístrojovom paneli.
Vie sa aj rozprávať
Podľa automobilky sa za systémom MBUX skrýva snaha o čo najväčšie zjednodušenie ovládania, ktoré je čoraz komplikovanejšie. Zmena nastavení má byť jednoduchá. Stačí, ak sa používateľ prstom dotkne trojrozmerného modelu vozidla. Nemusí už prechádzať dlhými ponukami. Účinok zmenených nastavení sa okamžite zobrazí a jeho podstata je zrejmá bez ďalšieho vysvetľovania. Pomôže tiež ovládanie hlasom Linguatronic, ktoré sa aktivuje tlačidlom alebo pozdravom „Hey Mercedes“.
Na rozdiel od bežných hlasových systémov splní takmer každý príkaz. Vďaka prirodzenému rozpoznávaniu jazyka dokáže pochopiť všetky vety týkajúce sa infotainmentu a ovládania. Rovnako dobre pochopí otázku „Bude zajtra svietiť slnko v Miami?“, ako otázku „Budem zajtra potrebovať slnečné okuliare v Miami?“. Navyše dokáže rozpoznať nepriamu reč. Ak poviete „Je mi zima“, zvýši sa teplota klimatizácie bez nutnosti priameho povelu „Nastav teplotu na 24 stupňov“.
Ovládanie sa navyše dokáže učiť a tým lepšie porozumieť užívateľom, pre ktorých daný jazyk nie je rodným jazykom, na druhej strane sa softvérové modely na serveri v priebehu času učia nové moderné slová alebo sa prispôsobia zmenenému spôsobu používania jazyka. Systém pritom už neodpovedá zaužívaným spôsobom, ale svoje odpovede obmieňa aj pri výstupnom dialógu. Po premiére v Mercedese-Benz triedy A na jeseň 2018 čaká prechod na nový infotainment MBUX aj ďalšie modelové rady.