![Koncept XMotion doslova provokuje off-roadovými...](https://ipravda.sk/res/2018/01/31/thumbs/nissan-xmotion-concept-2018_12-nestandard1.jpg)
To, že koncept naznačuje smerovanie dizajnu nových modelov, je dosť otrepaná fráza. Lenže Nissan to myslí s detroitskou štúdiou XMotion vážne. Má na to dobrý dôvod. Hľadá podobu budúcich SUV a crossoverov, ktoré by mu mali aj naďalej zabezpečiť pozíciu lídra v tejto oblasti. A to nebude jednoduché. Vytvoril preto celosvetový dizajnérsky tím, ktorý na projekte pracoval s cieľom spojiť japonskú kultúrnu tradíciu a estetiku s americkými požiadavkami na moderné SUV.
Ako Nissan sám priznáva, táto kategória je v podstate americkým vynálezom. Vznikla preto, aby sa rodiny dostali tam, kde im to bežné sedany neumožňovali. Výsledkom takéhoto spojenia zdanlivo neprepojiteľných vecí je drsne pôsobiaci crossover, ktorý uprednostňuje ostré hrany, takmer zo sveta off-roadov, pred ladnými líniami módnych SUV, ktoré sa na terénne autá v podstate len hrajú. Vidieť to na svalnatých blatníkoch, 21-palcových kolesách a mohutnej ochrane podvozka. K tomu XMotion pridáva nové vyhotovenie prednej masky V-Motion.
![Mohutná ochrana podvozku, veľká svetlá výška a...](https://ipravda.sk/res/2018/01/31/thumbs/nissan-xmotion-concept-2018_05-nestandard1.jpg)
Tá je takmer kolmá a tvoria ju horizontálne čierne lamely s textilnou štruktúrou. Svetelná technológia je kompletne integrovaná do bumerangových svetiel, ktoré majú pripomínať čepeľ. Diódy sa navyše starajú aj o osvetlenie hrán kapoty a loga. Svetlo nahrádza chróm. Off-roadový „look“ podporujú integrované strešné nosiče aj s boxom. Vzadu zaujme XMotion holografickým efektom svetiel. Chrániče podvozku akoby pochádzali z nejakého armádneho špeciálu. Ako sa na štúdiu patrí, chýbajú spätné zrkadlá aj stredové stĺpiky. Druhý pár dverí sa otvára protismerne a umožňuje pohodlný vstup do kabíny, kde vidieť asi najviac japonský vplyv.
![Zadné svetlá využívajú holografický efekt....](https://ipravda.sk/res/2018/01/31/thumbs/nissan-xmotion-concept-2018_16-nestandard1.jpg)
Pri návrhu interiéru sa dizajnéri inšpirovali tradičnými remeslami, dokonca navštevovali dielne stolárov a rezbárov, ktorí pracujú na stavbe japonských chrámov. Preto neprekvapí, že palubná doska či stredový tunel sú vyrobené z dreva a svojou štruktúrou pripomínajú konštrukciu mostov. Červená podlaha má pritom pripomínať rieku s odrazom zapadajúceho slnka a štyri samostatné sedadlá plávajúce loďky. S tým kontrastuje supermoderná technológia na palube. Tvar zasúvateľného volantu prezrádza napríklad prítomnosť autonómneho riadenia.
![Do interiéru sa vstupuje cez dva páry...](https://ipravda.sk/res/2018/01/31/thumbs/nissan-xmotion-concept-2018_10-nestandard1.jpg)
Klasické ovládače nahradila pätica displejov, ktorá sa tiahne celou šírkou palubnej dosky. Dva krajné slúžia ako spätné zrkadlá. Obraz im dodávajú kamery. Digitálne je aj vnútorné spätné zrkadlo. Ďalšie funkcie možno ovládať pomocou dotykového rozhrania na stredovom tuneli. Myslelo sa aj na praktickú stránku veci. V zadnej časti totiž XMotion skrýva ďalšie dve sedadlá, určené najmä deťom. Takže aj keď nepoznáme presné rozmery, je zrejmé, že štúdia stojí na platforme podobnej veľkosťou americkému Nissanu Rogue.
![S remeselným spracovaním inšpirovaným japonskou...](https://ipravda.sk/res/2018/01/31/thumbs/nissan-xmotion-concept-2018_01-nestandard1.jpg)
Úlohu osobného asistenta, akejsi umelej inteligencie, ktorá komunikuje s vodičom a pomáha mu riešiť rôzne úlohy vrátane navigácie, má japonský kapor koi, zobrazujúci sa v pohybe na displejoch. Dokáže dokonca „preplávať“ z palubnej dosky na obrazovku stredovej konzoly. O pohone konceptu nepadlo ani slovo. Nissan však konštatuje, že ide o tiché a čisté vozidlo, z čoho možno usudzovať, že s inou ako elektrickou sústavou ani nepočíta. To sme však v rovine špekulácií.
Isté je len to, že dizajnové prvky štúdie XMotion, napríklad nová predná maska V-Motion, ako aj niektoré technológie, vrátane novej generácie asistenčných systémov ProPilot, sa premietnu v najbližších rokoch do sériovej produkcie Nissanu.