Hyundai i30 poznáme už dlhšie ako hatchback a kombi. Najväčšie prekvapenie si však nechali Kórejčania na koniec. Vo Frankfurte nad Mohanom predstavili tretí karosársky variant i30 Fastback. A je pomerne výnimočný. V segmente nižšej strednej triedy predstavuje totiž unikátne 5-dverové kupé. Sama automobilka o ňom dokonca hovorí ako o GT. A i keď možno s týmto termínom polemizovať, v každom prípade tu máme priameho súpera pre Škodu Octavia. A môžeme si byť istí, že v nemeckom vývojovom centre v Russelshaime nenechali nič na náhodu.
Nový Fastback nie je totiž len obyčajným derivátom hatchbacku či nového kombi. Zmeny sa začali už v prednej časti. Napríklad znížením kaskádovej masky, použitím nárazníka so športovejším „lookom“ aj novou grafikou denných LED svetiel. Pod maskou navyše pribudol ďalší nasávací otvor. Z profilu je evidentná snaha napodobniť siluetu kupé. Kabína je znížená až o 25 mm. Spolu s podvozkom, ktorý klesol k asfaltu o 5 mm, to znamená, že Fastback je až o 30 mm nižší ako hatchback, má presne 1 425 mm. Do dĺžky zas pribudlo 115 mm, na konečných 4 455 mm, čím je Fastback bližšie verzii kombi. Dôraz na dizajn je evidentný aj z nových rozšírených blatníkov.
Najväčšou zmenou je však splývavá silueta zadnej časti kabíny, ktorá sa končí výrazným spojlerom integrovaným do veľkých výklopných dverí. Pribudlo tiež tretie bočné okienko, odľahčujúce masívny zadný stĺpik. K dokonalosti chýbajú fastbacku snáď len bezrámové okná, ktoré by ale Fastback značne predražili. Najmä kvôli nutnosti dodatočného vystuženia karosérie. O veľkom šetrení však nemôže byť ani reči. Vidieť to aj na úplne nových zadných delených svetlách a opäť úplne novom nárazníku. Celé to dotvára vynovená paleta farieb a 10-lúčových diskov kolies s rozmerom od 16 do 18 palcov. K dispozícii bude celkovo jedenásť odtieňov, z toho tri perleťové a šesť metalických.
Interiér preberá fastback kompletne z hatchbacku i30. To znamená aj nasadenie infotainmentu s voľne stojacim 8-palcovým dotykovým displejom, kompatibilným so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, či indukčné dobíjanie. Navigácia obsahuje bezplatný balík služieb Live Servis na sedem rokov. V porovnaní s hatchbackom je tu však bonus väčšieho priestoru, a najmä väčšieho kufra. Ten ponúka už v základe 450 litrov a po sklopení operadiel až 1 351. Čalúnenie je dostupné v troch farebných variantoch vrátane nového červeného vyhotovenia Merlot. O komfort sa môžu starať predné vyhrievané a ventilované sedadlá. Za príplatok s elektrickým nastavením.
Na palube môžete mať kompletný balík asistenčných systémov, vďaka ktorým už i30 Fastback stihol získať maximálne päťhviezdičkové hodnotenie v testoch Euro NCAP. Od autonómnych bŕzd s detekciou chodcov, monitorovania jazdných prúdov, udržiavania v jazdnom prúde cez detekciu únavy vodiča a čítačku značiek či monitorovania slepých uhlov zrkadiel až po adaptívny tempomat s úplným zastavením a rozjazdom, ktorý je aktívny až do rýchlosti 180 km/h. K dispozícii je aj automatické prepínanie diaľkových svetiel full-LED reflektorov. Pri cúvaní vás zas chráni výstraha pred križujúcimi vozidlami.
Pod kapotou počíta Fastback v prvej fáze len s preplňovanými benzínovými motormi – trojvalcom 1,0 T-GDi (88 kW) a úplne novým 1,4 T-GDi (103 kW) s integrovaným výfukovým potrubím. Výkonnejší agregát môže byť kombinovaný okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky aj s o 7-stupňovou dvojspojkou DCT s dvojicou suchých spojok a elektromotorom poháňaným aktuátorom. Umožňuje aj radenie na volante. Nová prevodovka má šetriť až 10 % paliva v porovnaní s klasickým automatom s hydrodynamickým meničom. Verzie vybavené dvojspojkovou prevodovkou môžu navyše počítať s režimami Eco, Normal a Sport, ktoré ovplyvňujú aj činnosť riadenia a reakcie motora na stlačenie plynového pedálu.
Až neskôr prídu na rad dva naftové motory 1,6 CRDi vo výkonových verziách 81 alebo 110 kW. Aj tie budú môcť využiť 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT. Všetky agregáty budú štandardne kombinované so štart-stop systémom. Jazdné vlastnosti budú ťažiť z mimoriadne tuhej karosérie, nezávislého zavesenia všetkých kolies a nižšieho ťažiska, ktoré vyplýva zo zníženia strechy a svetlej výšky podvozku o 5 mm. V porovnaní s hatchbackom má navyše Fastback o 15 % tuhšie naladenie pružín a tlmičov. Výrobu novinky, ktorá už čoskoro zamieri aj na náš trh, zabezpečí európsky produkčný závod Hyundaia v českých Nošoviciach.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 455 | |
---|---|---|
Šírka | (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 425 | |
Svetlá výška (mm) | 135 | |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 | |
Veľkosť kufra (l) | 450 – 1 351 |
Technické údaje
Motor | 1,0 T-GDi | 1,4 T-GDi | |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | |
Zdvihový objem (ccm) | 998 | 1 353 | |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/- | 103/- | |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 171/1 500 | 242/1 500 | |
Prevodovka | 6M | 7/A | |
0 – 100 km/h (s) | 11,5 | 9,2/9,5 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 | 208/203 | |
Spotreba na 100 km (l) | 5,2 | 5,5/5,4 |