Citroën Berlingo je skutočne úspešným príbehom. Tento kríženec dodávky a MPV prišiel na svet v roku 1996 a odvtedy má na konte 3,3 milióna predaných exemplárov. Za 22 rokov kariéry si pritom vystačil s dvoma generáciami. Ta súčasná sa predstavila v roku 2008, teda pred celou dekádou. Mysleli by ste si, že dnes už nemá šancu stíhať novšej konkurencii. Ale opak je pravdou. Práve vlani zaznamenalo Berlingo rekordné predaje. K zákazníkom putovalo 165 000 kusov. Spolu ich bolo od uvedenia na trh viac ako 1,7 milióna.
Z Berlinga sa tak stal druhý najpredávanejší model Citroënu po hatchbacku C3, z toho na sedemnástich trhoch získal pozíciu lídra. Ohromný vnútorný priestor a variabilita zákazníkov jednoducho nadchli. Lenže čas sa nedá zastaviť. Citroën tak prichádza po desiatich rokoch s treťou generáciou, ktorá sa ukáže na marcovom autosalóne v Ženeve. Stavať bude opäť na svojich silných stránkach, no prinesie aj viac emócií, viac bezpečnosti a samozrejme nižšiu spotrebu paliva.
So svojím predchodcom nemá nič spoločné. Základom je upravená modulárna platforma EMP2, ktorú používa väčší SpaceTourer či celá plejáda osobných modelov koncernu PSA. To je prísľubom nižšej hmotnosti, vyššieho komfortu a lepšej ovládateľnosti. Automobilka spomína napríklad menší polomer zatáčania. Platforma tiež umožnila zmenu proporcií. Menší priestor pre techniku znamená kratšiu prednú časť a viac miesta venovaného kabíne. Rozmery sa ale menili len nepatrne.
Nové Berlingo má na dĺžku 4 400 mm, čo je len o 20 viac. Šírka ostala nezmenených 1 810 mm. Na výške 1 850 mm ich ubudlo 12. To hovoríme o základnej verzii M. K dispozícii bude totiž aj predĺžená verzia XL, ktorá sa natiahne o 35 centimetrov na výsledných 4 750 mm. Dizajnom sa Berlingo smelo hlási k osobnej produkcii značky. Má všetky jej typické prvky, ktoré odštartoval pred pár rokmi Citroën C4 Cactus. Nájdeme tu predné svetlá rozdelené do troch úrovní, ochranné kapsule AirBump či farebné dekorácie.
Z profilu zaujmú nielen výrazné prelisy v oblasti blatníkov, ale aj originálny tvar okien. Zatmavený predný stĺpik opticky spája čelné sklo s oknami dverí. Vzadu má Berlingo opäť veľké výklopné veko so samostatne otvárateľným oknom. Veľkou novinkou je dvojica elektricky ovládateľných bočných posuvných dverí so sťahovateľnými oknami. Doteraz ich bolo možné len vyklápať. Kabína poskytne obrovský vnútorný priestor. Základný objem kufra vzrástol o 100 litrov na 775. Tam ale Berlingo len začína.
Je totiž vybavené trojicou samostatných vyberateľných zadných sedadiel a dokonca vyberateľným sedadlom spolujazdca. Na vodorovnú podlahu sa potom zmestia predmety dlhé 2,7 metra a vo verzii XL až 3,05 metra. Zadná časť podlahy má dvojité dno. V 7-miestnej verzii vytvára priestor pre dve ďalšie sedadlá, ktoré možno vyklopiť jednoduchým systémom Magic Flat alebo dokonca posúvať v rozmedzí 130 mm. Okrem toho je v interiéri ďalších 186 litrov odkladacích priestorov. Spolu ich môže byť až dvadsaťosem.
Patrí medzi ne obrovská horná schránka pred spolujazdcom, ktorá ťaží z premiestnenia airbagu do strechy. Priplatiť si môžete za strešné odkladacie priestory Modutop, ktoré majú spolu 92 litrov a nosnosť 10 kg. Nechýbajú ani výklopné stolčeky, zásuvky pod prednými sedadlami, držiaky na nápoje, na mobilné telefóny či priestor na dokumenty vozidla. Praktická stránka Berlinga ale neznamená ústup od komfortu. Vybavenie zodpovedá osobným modelom Citroënu.
Tie prinášajú farebné akcenty v exteriéri ,ale aj interiéri. Napríklad oranžové, zelené či tyrkysové. Na palube môže byť až 19 asistenčných systémov. Berlingo dostalo autonómne brzdy, sledovanie únavy vodiča, monitorovanie jazdných prúdov s asistenciou riadenia, adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, monitoring slepého uhla zrkadiel, čítačku dopravných značiek, elektrickú parkovaciu brzdu, hill-holder, stabilizáciu pri prudkom zjazde, cúvaciu kameru, inteligentné svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu alebo ESP vybavené funkciou stabilizácie prívesu.
Aj pod kapotou je všetko po novom. Berlingo prináša benzínové 3-valce 1,2 PureTech vo výkonových verziách 82 alebo 92 kW. Naftu zastúpi novučičký 4-valec 1,5 BlueHDi s výkonom 56, 74 alebo 96 kW. Okrem štandardných 6-stupňových prevodoviek je pre oba motory pripravená nová 8-stupňová automatická prevodovka. Trakčné schopnosti môže vylepšiť príplatkový systém Grip Control, ktorý upravuje záber predných kolies v piatich režimoch – Štandard, Sneh, Blato, Piesok a ESP off.
Nové Berlingo, vyrábané v španielskom závode Vigo, sa predstaví v marci v Ženeve a na trh sa dostane v druhom polroku 2018. Jeho súrodencom nebude len Peugeot Partner, ale aj nová generácia Opelu Combo, čo je logický dôsledok fúzie Opelu s koncernom PSA.