Ferrari 488 Pista: Ostré GTB má najvýkonnejší motor V8 v histórii

Do Ženevy sa chystá aj automobilka z Maranella. A pochváli sa najvýkonnejším 8-valcovým modelom, aký kedy Ferrari vyrobilo. Doma sa má však cítiť nielen na okruhoch, ale aj na bežných cestách. Stovku pritom zvláda za 2,8 sekundy.

22.02.2018 06:00
debata (2)
Prepracovaná aerodynamika priniesla Ferrari 488... Foto: Ferrari
Ferrari 488 Pista - 2018 Prepracovaná aerodynamika priniesla Ferrari 488 Pista „nos“ S-Duct. Nechýbajú ani neodmysliteľné biele pruhy.

Novinka Ferrari nadväzuje na úspešné „okruhové“ verzie Ferrari 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia a 458 Special. Základom je tentoraz model 488 GTB. No konštruktéri z Maranella na ňom využili skúsenosti z vytrvalostného šampionátu WEC, kde Ferrari vybojovalo za posledných šesť rokov päť titulov v kategórii GTE. A potom je tu potenciál, ktorý prinieslo 25 rokov série Ferrari Challenge. Takže sa nemožno čudovať, že nová verzia 488 Pista, čo znamená v taliančine okruh, bude poriadne ostrým náradím.

Vzadu sa objavuje väčší dvojitý difúzor a väčší... Foto: Ferrari
Ferrari 488 Pista - 2018 Vzadu sa objavuje väčší dvojitý difúzor a väčší spojler. Aj tieto úpravy sa podieľajú na prítlaku zvýšenom o 20 % v porovnaní so sériovým 488 GTB.

Všetko sa to začalo aerodynamikou. GTB dostalo odlišný „zobák“ S-Duct, inšpirovaný technológiou monopostov F1, podvozkové difúzory Vortex a dvojitý zadný difúzor. Prepracované je aj zväčšené a vyššie umiestnené zadné „delfínové“ krídlo či odvod horúceho vzduchu z motorového priestoru. Jeho otvory sa presunuli do nárazníka. Výsledkom aerodynamických úprav je zvýšenie prítlaku o 20 %. Pista to bude nepochybne potrebovať, veď vzadu pracuje preplňovaný motor 3,9 V8, ktorý ponúka pri rovných 8 000 otáčkach za minútu neskutočných 530 kW.

Vidlicový 8-valec s objemom 3,9 litra dáva po... Foto: Ferrari
Ferrari 488 GTB - 2015 Vidlicový 8-valec s objemom 3,9 litra dáva po úpravách a odľahčení kľukového hriadeľa či zotrvačníka 530 kW a krútiaci moment 770 Nm. Tieto hodnoty smerujú k zadným kolesám cez 7-stupňovú dvojspojku a elektronický diferenciál E-Diff3.

A potom je tu ohromný krútiaci moment 770 Nm, ktorý generuje pri 3 000 otáčkach a zaradenom siedmom prevodovom stupni. Systém Variable Torque Managent dávkuje totiž krútiaci moment nielen podľa otáčok. V porovnaní s GTB tak Pista disponuje výkonom vyšším o 32 kW a krútiacim momentom vyšším ako 110 Nm. Ferrari hovorí o najvýkonnejšom 8-valci vo svojej histórii, čo potvrdzuje litrový výkon 135,82 kW/l. Motor je pritom ľahší. Odľahčený je kľukový hriadeľ, zotrvačník, sací trakt z uhlíkových vlákien aj výfukové potrubie z ocele Inconel.

Interiér pripomína svet monopostov F1.... Foto: Ferrari
Ferrari 488 Pista - 2018 Interiér pripomína svet monopostov F1. Napríklad volantom s vizuálnou kontrolou otáčok a prepínačom jazdných režimov.

Spolu s 20-palcovými karbónovými kolesami a krytom motora klesla suchá hmotnosť 488 Pista o 90 kg, na výsledných 1 280. Potom neprekvapí, že novinka šprintuje na stovku za 2,85 sekundy, čo je zlepšenie takmer o dve desatiny. Rovnako fascinujúci je šprint na dvojnásobnú rýchlosť, ktorú zvládne Pista za 7,6 sekundy. Maximálna rýchlosť sa končí až pri 340 km/h. Zvládnuť túto šelmu pomáha vyspelý adaptívny podvozok a trakčná elektronika. Pista disponuje stabilizáciou SSC 6.0, elektronickým diferenciálom E-Diff3, magnetoreologickými tlmičmi SCM a po prvýkrát aj brzdovou sústavou riadenou systémom FDE (Ferrari Dynamic Enhancer).

Podľa automobilky prináša táto dodatočná kontrola suverénne správanie v hraničných situáciách, dokonalé splynutie vozidla s vodičom a zároveň robí zo 488 Pista nielen okruhovú raketu, ale aj auto schopné ponúknuť dostatočný komfort. Novinka má tak uspokojiť profesionálnych jazdcov, ako aj sviatočných nadšencov športovej jazdy. Emócie zvyšuje zvuková kulisa motora, ktorá je v celom rozsahu otáčok intenzívnejšia ako pri sériovom GTB. Interiér používa ešte viac semišu a volant s vizuálnou kontrolou otáčok a prepínačom jazdných režimov. To všetko opäť pripomína svet monopostov. Cenu novinky z Maranella zatiaľ nepoznáme.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 605
Šírka (mm) 1 975
Výška (mm) 1 206
Suchá hmotnosť (kg) 1 280

Technické údaje

Motor 3,9 V8
Zdvihový objem 3 902
Počet valcov/ventilov V8/32 2×DOHC bi-turbo
Max. výkon (kW/ot.) 530/8 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 770/3 000
Prevodovka 7-dvojspojková
0 – 100 km/h (s) 2,85
0 – 200 km/h (s) 7,6
Max. rýchlosť (km/h) 340
Ferrari 488 Pista - 2018
Ferrari 488 Pista - 2018
+5Ferrari 488 Pista - 2018

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #Ferrari 488 GTB #autosalón Ženeva 2018 #Ferrari 488 Pista
Články podľa značiek