Škoda Vision X: Ženevský koncept prezradil pohon. Jazdí na elektrinu aj CNG

Predskokan nového „škodováckeho“ SUV zamieri do budúcnosti aj v oblasti pohonu. Prichádza s hybridom so spaľovacím motorom, dvoma elektromotormi, elektrickou štvorkolkou a dokonca spaľovaním zemného plynu.

01.03.2018 12:00
debata (1)
Škoda Vision X Concept bude stáť na platforme... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision X Concept - 2018 Škoda Vision X Concept bude stáť na platforme Volkswagenu T-Roc. Naznačí však techniku budúcnosti.

Prísne emisné normy tlačia výrobcov áut do masívnej elektrifikácie. Kým dnes musí predstavovať flotilový priemer produkcie CO2 na kilometer 130 gramov, už za dva roky to bude len 95 gramov. Pritom plánuje Brusel trestať každý nadlimitný gram pokutou 95 eur. V realite by to vyzeralo tak, že automobilka, ktorá predá milión áut ročne a normu prekročí o spomínaný gram, musí zaplatiť 95 miliónov eur. Proti prúdu ide pritom nová prísnejšia norma merania emisií WLTP, ústup úsporných naftových motorov a rastúca popularita ťažších a „smädnejších“ SUV či crossoverov.

Čo s tým? Jedno z riešení pre budúcnosť ukazuje Škoda vo svojom koncepte Vision X, ktorý sa predstaví už o pár dní v Ženeve. Tento crossover, postavený na platforme MQB vo verzii pre VW T-Roc, bude totiž vybavený zložitou mild-hybridnou sústavou, ktorá dokáže využívať nielen benzín a elektrinu, ale aj zemný plyn, teda CNG. Základom je zážihový agregát 1,5 TSI Evo s prívlastkom G-Tec, schopný pracovať v Atkinsonovom cykle, ktorý má výkon 96 kW. Upravený je aj na spaľovanie CNG, ktoré čerpá z nádrží umiestnených pod zadnými sedadlami. V práci mu pomáha reverzibilný alternátor s výkonom 10 kW, využívajúci 48 V okruh.

Vision X spojí 4-valec 1,5 G-Tec na CNG s... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision X Concept - 2018 Vision X spojí 4-valec 1,5 G-Tec na CNG s dvojicou elektromotorov. Ten zadný pridáva 20 kW a konceptu umožňuje aj čisto elektrický pohon. K tomu bude potrebovať akumulátory a tiež nádrže na benzín a zemný plyn.

S motorom je spojený remeňom. Podieľať sa môže na štartovaní, ktoré bude vďaka vypínaniu motora aj počas jazdy oveľa častejšie, podpore akcelerácie a tiež na rekuperácii elektrickej energie pri brzdení, ktorú ukladá do li-ion akumulátora s kapacitou 1,5 kWh. To však nie je všetko. Pohon je doplnený o ďalší elektromotor s výkonom 20 kW, umiestneným na zadnej náprave spolu s dvojstupňovou prevodovkou. Výsledkom je, že Vision X môže pracovať ako mikrohybridná predokolka so zážihovým motorom na CNG, ako čistý elektromobil so zadným náhonom, najmä pri nízkych rýchlostiach, alebo ako hybridná štvorkolka využívajúca súčasne oba druhy pohonu tam, kde si to vyžadujú okolnosti.

Toto riešenie je nepochybne schopné stlačiť emisie CO2 hlboko pod požadované limity. Navyše ponúka slušnú dynamiku. Vision X akceleruje na stovku za 9,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 200 km/h. To všetko pri produkcii 89 gramov CO2/km. Dojazd má byť 650 km. Otázkou však ostáva, koľko bude takáto technológia stáť. Zákazníci budú musieť totiž platiť za zážihový 4-valec, dva elektromotory, klasickú nádrž, nádrže na zemný plyn a k tomu všetkému ešte za li-ion akumulátory. Navyše bude takýto pohon pomerne ťažký. Veď len akumulátory s elektromotorom vážia spolu 50 kg a to nepočítame hmotnosť plynových nádrží. Asi nás čaká drahá budúcnosť.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #hybrid #Škoda-Auto #Škoda Vision X
Články podľa značiek