Atmosférické benzínové motory v poslednej dekáde prakticky vymizli z ponuky. Prechod na preplňovanie a downsizing spôsobil ani nie tak dopyt zo strany zákazníkov, ale nové emisné normy a stará procedúra merania spotreby NEDC. Tej turmotory vyhovovali viac ako agregáty s atmosférickým plnením. Čo na tom, že odchýlka medzi reálnou a laboratórnou spotrebou prekročila od roku 2000 viac ako 40 %. Takže nájsť dnes klasickú „atmosféru“ je pomaly problém.
Existujú však automobilky, ktoré tejto deformácii nepodľahli. Okrem Mazdy, ktorá boduje s motormi Skyactiv-G s vysokým kompresným pomerom, aj Toyota. Tá má v ponuke len dva preplňované motory s objemom 1,2 a 2,0 litra. Inak dáva prednosť atmosférickým agregátom a ich kombinácii s hybridným systémom. A ako sa podľa najnovších informácií zdá, bude to tak aj do budúcnosti. V Ženeve totiž plánuje predstaviť úplne nový dvojlitrový 4-valec 2,0 Dynamic Force.
Toyota je totiž presvedčená, že s atmosférickým plnením je možné dosiahnuť lepší pomer dynamiky a reálnej spotreby. To jej hrá v čase nástupu novej procedúry merania spotreby WLTP, ktorá obsahuje aj test v reálnej premávke, do kariet. Nový agregát má mať tepelnú účinnosť až 40 %, čo je údaj blízky najefektívnejším naftovým motorom. Vďačí za to najmä vysokému kompresnému pomeru 13 : 1. Naladený je na 125 kW a 205 Nm.
V zástavbe do hybridného reťazca má byť kompresný pomer zvýšený až na 14 : 1. V tejto verzii dosiahne výkon 107 kW a krútiaci moment 180 Nm. Spotreba má byť napriek pomerne veľkému zdvihovému objemu veľmi nízka. Konkrétne údaje zatiaľ chýbajú. Je možné, že premiéra novinky sa odohrá pod kapotou novej generácie hatchbacku Auris. Okrem toho pripravuje Toyota nový hybridný systém THS II, ktorý bude odvodený z Priusu s 1,8-litrovým štvorvalcom. Bude menší, ľahší a účinnejší.