Toyota predstavuje motor Dynamic Force. Aj bez turba má byť silný

Viaceré automobilky už zlomili palicu nad atmosférickými motormi. Výnimkou je Mazda a najnovšie japonská Toyota. Tá prichádza s úplne novým dvojlitrovým 4-valcom. Turbo nedostane, no má byť ukážkovo úsporný.

02.03.2018 16:00
debata (2)
Nový 4-valec Dynamic Force bude mať kompresný... Foto: Toyota
Toyota - motor Dynamic Force Nový 4-valec Dynamic Force bude mať kompresný pomer 13 : 1 a v hybridnej sústave až 14 : 1. Je to podobné ako pri motoroch Mazda Skyactiv G.

Atmosférické benzínové motory v poslednej dekáde prakticky vymizli z ponuky. Prechod na preplňovanie a downsizing spôsobil ani nie tak dopyt zo strany zákazníkov, ale nové emisné normy a stará procedúra merania spotreby NEDC. Tej turmotory vyhovovali viac ako agregáty s atmosférickým plnením. Čo na tom, že odchýlka medzi reálnou a laboratórnou spotrebou prekročila od roku 2000 viac ako 40 %. Takže nájsť dnes klasickú „atmosféru“ je pomaly problém.

Existujú však automobilky, ktoré tejto deformácii nepodľahli. Okrem Mazdy, ktorá boduje s motormi Skyactiv-G s vysokým kompresným pomerom, aj Toyota. Tá má v ponuke len dva preplňované motory s objemom 1,2 a 2,0 litra. Inak dáva prednosť atmosférickým agregátom a ich kombinácii s hybridným systémom. A ako sa podľa najnovších informácií zdá, bude to tak aj do budúcnosti. V Ženeve totiž plánuje predstaviť úplne nový dvojlitrový 4-valec 2,0 Dynamic Force.

Zdvihového objemu sa Toyota naozaj nebojí.... Foto: Toyota
Toyota - motor Dynamic Force Zdvihového objemu sa Toyota naozaj nebojí. Novinka má dva litre. Rozvodový systém poháňa opäť reťaz.

Toyota je totiž presvedčená, že s atmosférickým plnením je možné dosiahnuť lepší pomer dynamiky a reálnej spotreby. To jej hrá v čase nástupu novej procedúry merania spotreby WLTP, ktorá obsahuje aj test v reálnej premávke, do kariet. Nový agregát má mať tepelnú účinnosť až 40 %, čo je údaj blízky najefektívnejším naftovým motorom. Vďačí za to najmä vysokému kompresnému pomeru 13 : 1. Naladený je na 125 kW a 205 Nm.

V zástavbe do hybridného reťazca má byť kompresný pomer zvýšený až na 14 : 1. V tejto verzii dosiahne výkon 107 kW a krútiaci moment 180 Nm. Spotreba má byť napriek pomerne veľkému zdvihovému objemu veľmi nízka. Konkrétne údaje zatiaľ chýbajú. Je možné, že premiéra novinky sa odohrá pod kapotou novej generácie hatchbacku Auris. Okrem toho pripravuje Toyota nový hybridný systém THS II, ktorý bude odvodený z Priusu s 1,8-litrovým štvorvalcom. Bude menší, ľahší a účinnejší.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #motor #Dynamic Force
Články podľa značiek