O spoločnosti GKN sme písali už viackrát. Napríklad v súvislosti s Fordom Focus RS a Opelom Insignia 4×4. Oba modely totiž využívajú na zadnej náprave systém Twinster, ktorý spája diferenciál s dvojicou spojok. To umožňuje okamžité prerozdelenie krútiaceho momentu medzi pravé a ľavé koleso. A to aktívne, teda nielen pribrzďovaním kolesa s horšou trakciou pomocou ESP. Druhou vychytávkou GKN je hybridný modul eTwinsterX, čo kompaktná elektrická jednotka, ktorú je možné namontovať na zadnú nápravu prakticky akéhokoľvek auta a urobiť z neho nielen hybrid, ale aj elektrickú štvorkolku.
Kým prvá technológia je realitou, tú druhú vidí GKN ako ideálne riešenie pre redukciu emisií CO2 v blízkej budúcnosti. Teraz sa GKN zviditeľnilo predstavením oboch technológií v jedinom vozidle. Pritom využilo extrémne silný Mercedes-AMG 45 GLA, ktorého preplňovaný dvojlitrový 4-valec dáva rovných 280 kW a spolu so 475 Nm krútiaceho momentu ich posiela k obom nápravám prostredníctvom pohonu 4Matic. Briti však z pohonnej sústavy zachovali jedine motor a prevodovku. Všetko ostatné prešlo zmenou. Na miesto predného diferenciálu putoval Twinster a na miesto zadného hybridný modul eTwinsterX s dvojstupňovou prevodovkou.
Padáka teda dostal aj medzinápravový diferenciál a kardanový hriadeľ, keďže pohon 4×4 zabezpečuje zadný elektromotor s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 210 Nm. Aj ten je spojený s dvojicou spojok schopných deliť krútiaci moment. Výsledkom je hybrid poskytujúci najmenšiemu stuttgartskému crossoveru neuveriteľných 400 kW a 685 Nm. Výkon však nie je jedinou prednosťou. Montáž zadného elektromotora dokáže z hybridného GLA urobiť aj čistý elektromobil, čo znamená výraznú redukciu emisií. A o to tu vlastne ide. Dojazd samozrejme závisí od kapacity akumulátorov.
Experimentálny prototyp s názvom GKN Technology Demonstrator 2018, v skratke GTD18, má podľa britskej spoločnosti navyše schopnosť rýchlejšieho prejazdu zákrutami, keďže aktívne rozdeľovanie hnacieho momentu na prednej aj zadnej náprave eliminuje nedotáčavosť. Prestavba však nebola rozhodne jednoduchá. Vyžiadala si až 1 340 nových komponentov, vrátane novej riadiacej jednotky, prepracovanej zadnej nápravy, výfuku, elektrických rozvodov aj batérie umiestnenej pod zadnými sedadlami. Z toho je jasné, že GKN nemieri novou technológiou priamo ku koncovým zákazníkom, ale k automobilkám.
Vidí v nej relatívne lacný spôsob, ako sprístupniť elektrifikáciu v masových modeloch. Mohla by napríklad dodávať svoj kompaktný hybridný modul s elektromotorom aj celou zadnou nápravou. A to dokonca aj pre modely, ktoré pôvodne s elektrifikáciou vôbec nepočítali. Či sa GKN podarí presadiť so svojou myšlienkou v automobilovom priemysle, ukáže až budúcnosť. Zatiaľ Briti nespomenuli, či má o systém záujem niektorá z relevantných automobiliek. Tlak na emisie však rozhodne fúka GKN vietor do plachiet.