Škoda Vision X: Koncept SUV jazdí na elektrinu aj zemný plyn

Koncept Škody pre autosalón v Ženeve veští príchod nového kompaktného SUV. A rozhodne ho nepovažujte za súrodenca Seatu Arona. Vision X je väčší ako T-Roc. K tomu všetkému pridáva hybridný pohon a spaľovanie CNG.

07.03.2018 06:00
debata
Vision X je predskokanom sériového crossoveru... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision X Concept - 2018 Vision X je predskokanom sériového crossoveru Škody. Ak si odmyslíme 20-palcové disky, zapustené kľučky či podsvietenú masku a logo, máme pred sebou v podstate prototyp očakávanej novinky.

Škoda pokračuje v ofenzíve populárnych SUV. Po Kodiaqu a Karoqu je v pláne tretí člen rodiny. A hoci si naň ešte chvíľu počkáme, mnohé naznačuje ženevský koncept Vision X. Ten je predobrazom sériového modelu a ak si odmyslíme niektoré futuristické prvky, bez ktorých sa žiadna štúdia nezaobíde, máme tu prakticky finálne SUV. Napokon, jeho základy sú realitou už dnes. Vision X stojí totiž na platforme MQB A0. Lenže nie rovnakej, akú používa Seat Arona.

Väčší ako T-Roc

Vision X je jednoducho väčší. A to výrazne. Kým Arona má rázvor 2 566 mm, štúdia disponuje rázvorom predĺženým až na 2 645 mm. Podobné je to s dĺžkou 4 255 mm, ktorou prekonáva Aronu o 110 mm a dokonca je o 21 mm dlhší ako VW T-Roc. Takže tu má opäť model na pomedzí dvoch segmentov, čo je špecialita Škody, vďaka ktorej vie ponúknuť viac úžitkových vlastností než konkurencia. Na tej istej platforme postaví neskôr Škoda nový Spaceback, teda nástupcu „krátkeho“ Rapidu. Vision X má pochopiteľne väčšiu svetlú výšku a chránený podvozok.

Koncept je postavený na upravenej platforme MQB... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision X Concept - 2018 Koncept je postavený na upravenej platforme MQB A0 pre pripravovaného nástupcu Škody Rapid Spaceback. Aj preto je Vision X dlhší než Seat Arona a dokonca dlhší ako VW T-Roc.

Dizajn využíva všetky typické prvky nových modelov Škody. Máme tu prednú masku s dvojitými vertikálnymi lamelami a rozdelené predné svetlá. Tie vrchné sú vybavení štyrmi diódami pre denné svietenie a smerovú funkciu. Spodné reflektory preberajú úlohu stretávacích a diaľkových svetiel. Z profilu zaujme „tornado line“ a veľké výrezy blatníkov s 20-palcovými kolesami s diamantovým efektom. Zadné svetlá majú grafiku písmena C, sú však tiež rozdelené do dvoch samostatných segmentov.

Zadné rozdelené svetlá majú grafiku písmena C.... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision X Concept - 2018 Zadné rozdelené svetlá majú grafiku písmena C. Aj ony obsahujú množstvo kryštalických prvkov.

Na tradíciu výroby českého krištáľu upozorňuje množstvo brúsených prvkov zo skla. Nielen v samotných reflektoroch, ale napríklad aj na spätných zrkadlách či podsvietenej prednej maske a logu. Zaujímavé je, že vzadu logo chýba. Nahradil ho veľký nápis Škoda v štýle, aký poznáme napríklad zo švédskeho Volva. Štúdia využíva dvojfarebné lakovanie v kombinácii provokatívnej zelenej farby Green Flex a antracitového odtieňu na streche a spätných zrkadlách. Futuristickým prvkom sú zapustené kľučky dverí.

Zatiaľ miesto pre štyroch

Kabína ponúka veľkorysý priestor, no keďže ide o koncept, má štyri samostatné sedadlá oddelené vysokou konzolou, ktorá sa tiahne až do zadnej časti interiéru. Palubná doska ostrých tvarov je osadená virtuálnym prístrojovým panelom a centrálnym dotykovým displejom bez rámčeka. Oba majú 3D grafiku. Aj tu nájdeme kryštalické prvky. Digitalizáciu rozširujú možnosti využitia služieb Smart Parking, HoppyGo, TwoGo či CareDriver pre vyhľadanie parkovacieho miesta, zdieľanie vozidiel alebo možností spolujazdy.

Interiér je plný skla a displejov s 3D... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision X Concept - 2018 Interiér je plný skla a displejov s 3D grafikou. Ponúka miesto štyrom cestujúcom v samostatných sedadlách.

Po otvorení dverí sa vodičovi zobrazí individuálne nastaviteľná uvítacia obrazovka, ktorá potom slúži ako hlavný displej a ovládacia jednotka k všetkým funkciám infotainmentu a konektivity. Zároveň dochádza k aktivácii osobného nastavenia sedadla vodiča a komfortných funkcií – klimatizácie, ventilácie a obľúbenej hudby, ktoré sú uložené v kľúči. Sedadlá sú čalúnené perforovanou textíliou a umelou kožou. Do kufra sa zmestí 360 litrov batožín. A nielen to. Nájdeme tu špeciálne držiaky na dva elektrické skatebordy a dron s kamerou.

Hybrid na plyn aj benzín

Rovnako inovatívna je technika pod kapotou, ktorú vyvinuli v Mladej Boleslavi. Vision X sa ňou snaží stlačiť emisie CO2 a NOx na minimum a pritom poskytnúť dynamiku a trakciu, ktorá sa od SUV očakáva. Nie je to jednoduché. Koncept je vybavený zložitou mild-hybridnou sústavou, ktorá dokáže využívať nielen benzín a elektrinu, ale aj zemný plyn. Základom je zážihový agregát 1,5 G-Tec (96 kW, 200 Nm), schopný pracovať v Atkinsonovom cykle. Upravený je aj na spaľovanie CNG, ktoré čerpá z dvoch nádrží – jednej pod zadnými sedadlami a druhej za zadnou nápravou. V práci mu pomáha reverzibilný alternátor s výkonom 10 kW, využívajúci 48 V elektric­ký okruh.

Technika pod kapotou spojí 4-valec 1,5 G-Tec na... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision X Concept - 2018 Technika pod kapotou spojí 4-valec 1,5 G-Tec na CNG s dvojicou elektromotorov. Ten zadný pridáva 20 kW a konceptu umožňuje nielen hybridný, ale aj čisto elektrický pohon. K tomu potrebuje akumulátory a tiež nádrže na benzín a zemný plyn.
S motorom je spojený remeňom. Podieľa sa na štartovaní, ktoré je vďaka vypínaniu motora aj počas jazdy oveľa častejšie, podpore akcelerácie a tiež na rekuperácii brzdnej energie, ktorú ukladá do li-ion akumulátora s kapacitou 1,5 kWh. To však nie je všetko. Pohon je doplnený o ďalší elektromotor (20 kW, 70 Nm), umiestnený na zadnej náprave spolu s dvojstupňovou prevodovkou. Výsledkom je, že Vision X môže pracovať ako mikrohybridná predokolka so zážihovým motorom, ako čistý elektromobil so zadným náhonom ( max. 2 km) alebo ako hybridná štvorkolka využívajúca súčasne oba druhy pohonu.

Už pri spaľovaní CNG sú emisie CO2 o 18 až 25 % nižšie ako pri klasických benzínových a naftových motoroch. S využitím hybridnej sústavy však klesne ich úroveň až na 89 g/km. Podobne je to s emisiami NOx a pevných častíc. Pritom nie je Vison X brzdou v premávke. Na stovku akceleruje za 9,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. S plnými nádržami zvládne na jedno tankovanie 600 km jazdy. Či sa podobná technológia dostane aj do sériovej verzie, nie je dnes jasné. V každom prípade bude musieť aj Škoda elektrifikovať svoje modely aby splnila limit 95 g CO2 na kilometer, ktorý začne platiť už o dva roky.

Elektrifikáciu začne v roku 2019 Škodou Superb s plug-in hybridným pohonom. Čoskoro potom bude nasledovať prvý sériovo vyrábaný elektromobil. Do roku 2025 rozšíri Škoda ponuku hybridných modelov a modelov s čisto batériovým pohonom v rôznych segmentoch vozidiel. S novým crossoverom na báze konceptu Vision X sa stretneme už budúci rok.

Škoda Vision X Concept - 2018
Škoda Vision X Concept - 2018
+11Škoda Vision X Concept - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Concept #koncept #Škoda-Auto #autosalón Ženeva 2018 #Škoda Vision X
Články podľa značiek