
Škoda pokračuje v ofenzíve populárnych SUV. Po Kodiaqu a Karoqu je v pláne tretí člen rodiny. A hoci si naň ešte chvíľu počkáme, mnohé naznačuje ženevský koncept Vision X. Ten je predobrazom sériového modelu a ak si odmyslíme niektoré futuristické prvky, bez ktorých sa žiadna štúdia nezaobíde, máme tu prakticky finálne SUV. Napokon, jeho základy sú realitou už dnes. Vision X stojí totiž na platforme MQB A0. Lenže nie rovnakej, akú používa Seat Arona.
Väčší ako T-Roc
Vision X je jednoducho väčší. A to výrazne. Kým Arona má rázvor 2 566 mm, štúdia disponuje rázvorom predĺženým až na 2 645 mm. Podobné je to s dĺžkou 4 255 mm, ktorou prekonáva Aronu o 110 mm a dokonca je o 21 mm dlhší ako VW T-Roc. Takže tu má opäť model na pomedzí dvoch segmentov, čo je špecialita Škody, vďaka ktorej vie ponúknuť viac úžitkových vlastností než konkurencia. Na tej istej platforme postaví neskôr Škoda nový Spaceback, teda nástupcu „krátkeho“ Rapidu. Vision X má pochopiteľne väčšiu svetlú výšku a chránený podvozok.

Dizajn využíva všetky typické prvky nových modelov Škody. Máme tu prednú masku s dvojitými vertikálnymi lamelami a rozdelené predné svetlá. Tie vrchné sú vybavení štyrmi diódami pre denné svietenie a smerovú funkciu. Spodné reflektory preberajú úlohu stretávacích a diaľkových svetiel. Z profilu zaujme „tornado line“ a veľké výrezy blatníkov s 20-palcovými kolesami s diamantovým efektom. Zadné svetlá majú grafiku písmena C, sú však tiež rozdelené do dvoch samostatných segmentov.

Na tradíciu výroby českého krištáľu upozorňuje množstvo brúsených prvkov zo skla. Nielen v samotných reflektoroch, ale napríklad aj na spätných zrkadlách či podsvietenej prednej maske a logu. Zaujímavé je, že vzadu logo chýba. Nahradil ho veľký nápis Škoda v štýle, aký poznáme napríklad zo švédskeho Volva. Štúdia využíva dvojfarebné lakovanie v kombinácii provokatívnej zelenej farby Green Flex a antracitového odtieňu na streche a spätných zrkadlách. Futuristickým prvkom sú zapustené kľučky dverí.
Zatiaľ miesto pre štyroch
Kabína ponúka veľkorysý priestor, no keďže ide o koncept, má štyri samostatné sedadlá oddelené vysokou konzolou, ktorá sa tiahne až do zadnej časti interiéru. Palubná doska ostrých tvarov je osadená virtuálnym prístrojovým panelom a centrálnym dotykovým displejom bez rámčeka. Oba majú 3D grafiku. Aj tu nájdeme kryštalické prvky. Digitalizáciu rozširujú možnosti využitia služieb Smart Parking, HoppyGo, TwoGo či CareDriver pre vyhľadanie parkovacieho miesta, zdieľanie vozidiel alebo možností spolujazdy.

Po otvorení dverí sa vodičovi zobrazí individuálne nastaviteľná uvítacia obrazovka, ktorá potom slúži ako hlavný displej a ovládacia jednotka k všetkým funkciám infotainmentu a konektivity. Zároveň dochádza k aktivácii osobného nastavenia sedadla vodiča a komfortných funkcií – klimatizácie, ventilácie a obľúbenej hudby, ktoré sú uložené v kľúči. Sedadlá sú čalúnené perforovanou textíliou a umelou kožou. Do kufra sa zmestí 360 litrov batožín. A nielen to. Nájdeme tu špeciálne držiaky na dva elektrické skatebordy a dron s kamerou.
Hybrid na plyn aj benzín
Rovnako inovatívna je technika pod kapotou, ktorú vyvinuli v Mladej Boleslavi. Vision X sa ňou snaží stlačiť emisie CO2 a NOx na minimum a pritom poskytnúť dynamiku a trakciu, ktorá sa od SUV očakáva. Nie je to jednoduché. Koncept je vybavený zložitou mild-hybridnou sústavou, ktorá dokáže využívať nielen benzín a elektrinu, ale aj zemný plyn. Základom je zážihový agregát 1,5 G-Tec (96 kW, 200 Nm), schopný pracovať v Atkinsonovom cykle. Upravený je aj na spaľovanie CNG, ktoré čerpá z dvoch nádrží – jednej pod zadnými sedadlami a druhej za zadnou nápravou. V práci mu pomáha reverzibilný alternátor s výkonom 10 kW, využívajúci 48 V elektrický okruh.

Už pri spaľovaní CNG sú emisie CO2 o 18 až 25 % nižšie ako pri klasických benzínových a naftových motoroch. S využitím hybridnej sústavy však klesne ich úroveň až na 89 g/km. Podobne je to s emisiami NOx a pevných častíc. Pritom nie je Vison X brzdou v premávke. Na stovku akceleruje za 9,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. S plnými nádržami zvládne na jedno tankovanie 600 km jazdy. Či sa podobná technológia dostane aj do sériovej verzie, nie je dnes jasné. V každom prípade bude musieť aj Škoda elektrifikovať svoje modely aby splnila limit 95 g CO2 na kilometer, ktorý začne platiť už o dva roky.
Elektrifikáciu začne v roku 2019 Škodou Superb s plug-in hybridným pohonom. Čoskoro potom bude nasledovať prvý sériovo vyrábaný elektromobil. Do roku 2025 rozšíri Škoda ponuku hybridných modelov a modelov s čisto batériovým pohonom v rôznych segmentoch vozidiel. S novým crossoverom na báze konceptu Vision X sa stretneme už budúci rok.